بی‌توجهی به معماری داخلی ساختمان‌ها

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی گفت: عموما در معماری ساختمان‌ها بیشتر به ظاهر ساختمان توجه می‌شود و معماری داخلی مورد غفلت قرار می‌گیرد، در صورتی که مباحث مرتبط با طرح هندسی ساختمان، نور ساختمان و جهت و شرایط منطقه‌ای را باید همزمان در داخل و خارج ساختمان مورد بررسی قرار داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا حبیبی در مراسم اختتامیه مسابقه نمای برتر، اظهار کرد: در واقع معماران بناهای قدیمی ما با توجه به چنین مواردی توانسته‌اند ساختمان‌های شاخصی در حوزه معماری از خود به جا بگذارند اما تنها به حفاظت از این بناهایی قدیمی پرداخته‌ایم بدون اینکه هیچ ایده نوینی در حوزه معماری شهر داشته باشیم و این یک نقطه ضعف اساسی است که جا دارد به آن پرداخته شود.

وی افزود: در شهرهای مختلفی همچون کاشان، اصفهان و یزد که در حوزه معماری شاخص هستند، می‌بینیم که طراحی‌ها بر اساس شرایط اقلیمی و نیازهای منطقه‌ای شکل گرفته است، با اینکه شهر اراک قدمت چندانی ندارد اما اگر این رویه را در معماری شهر به کار بگیریم، می‌توانیم معماری شاخص این منطقه را شکل دهیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی خاطرنشان کرد: از سال آینده مبحث انرژی هم در طراحی‌ها لازم‌الاجرا خواهد شد و در این زمینه برای مثال ما ساختمان‌هایی داریم با پنجره‌های عریض و طویل در صورتی که این نوع طراحی با فرهنگ کشور ما همخوانی ندارد و در سال یک بار هم پرده‌ها از روی این پنجره کنار نمی‌رود و این گونه طراحی‌ها صرفاً موجب اتلاف انرژی خواهد شد.

حبیبی اضافه کرد: امروز در دنیا برای کاهش نیروهای وارده به ساختمان برای طراحی نماها از مصالح سبکی استفاده می‌شود در حالی که در بسیاری از ساختمان‌های شهر اراک نماهای بسیاری سنگینی استفاده می‌شود که در مواقع زلزله بحران ساز خواهد بود.

وی تصریح کرد: این نماها علاوه بر اینکه از نظر سازه‌ای مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد، از نظر زیست‌محیطی نیز مشکل‌ساز خواهد بود، چراکه اغلب ساختمان‌ها با نماهای سنگی طراحی می‌شود و این میزان استفاده از سنگ موجب کمبود منابع این مصالح در سال‌های آتی خواهد شد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی گفت: در دیگر کشورهای دنیا سنگ را در ضخامت یک میلیمتری در نماها مورد استفاده قرار می‌دهند و به نظر من درست است که کارفرما از همکاران معمار ما طراحی‌های خاصی را می‌خواهد، می‌توانیم ایده‌های نوینی را پیشنهاد دهیم و به سمت نماهای سبک تر و زیست محیطی تر حرکت کنیم.

حبیبی افزود: هارمونی یا هماهنگی بین نمای ساختمان‌های شهر وجود ندارد و تحقق این امر مستلزم ابلاغ مصوبات کارگروه سیما و منظر به نظام مهندسی است تا این سازمان یک الگو و ایده برای ایجاد هماهنگی در هر منطقه‌ای داشته باشد.

کد خبر 591496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.