کار مرمت گنبد مسجد امام (ره) هنوز تمام نشده است/ زود قضاوت نکنیم

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم اصلاح ناهمواری ایجاد شده در گنبد مسجد امام(ره) گفت: میراث فرهنگی و مجری طرح بر این نکته اذعان دارند که ناهمواری ایجاد شده در نتیجه بخشی از قالب‌بندی است که باید تصحیح شود و کار مرمت تا تصحیح کامل ناهمواری ایجاد شده در گنبد ادامه دارد.

عباس مقتدایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص بررسی مرمت گنبد مسجد امام (ره) اظهار کرد: در روزهای اخیر نشستی با مسئولان میراث فرهنگی اصفهان داشتم که محور اصلی این گفت‌وگو درباره گنبد مسجد امام (ره) بود. تصاویر ادوار مختلف مرمت و همچنین گزارشی از روند مرمت‌های صورت گرفته در اختیار من قرار گرفت و مسئول مربوطه با نشان دادن تصاویر مرتبط، عملیات مرمت را به نحو کامل تشریح کرد.

وی نخستین نکته قابل توجه درباره مرمت گنبد مسجد امام (ره) را تداوم کار مرمت دانست و افزود: باید به این موضوع توجه کنیم که کار مرمت گنبد مسجد امام (ره) به طور کامل پایان نیافته است و ناهمواری که در بخشی از گنبد وجود دارد در حال مرمت و تصحیح است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم اصلاح ناهمواری ایجاد شده در گنبد، گفت: میراث فرهنگی و مجری طرح بر این نکته اذعان دارند که ناهمواری ایجاد شده در نتیجه بخشی از قالب‌بندی است که باید تصحیح شود و کار مرمت تا تصحیح کامل ناهمواری ایجاد شده در گنبد ادامه خواهد داشت.

وی درباره بعضی مسائل مطرح شده درباره تخلیه کاشی‌های مربوط به عصر صفوی ادامه داد: مسئولان مربوط با ارائه تصاویر گنبد در دوره‌های مختلف بر این نکته تاکید دارند که چون در دهه‌های گذشته چندین مرحله مرمت روی گنبد صورت گرفته است در قسمت بالاتر گنبد کاشی‌هایی قرار دارد که در مرمت‌های قبلی به کار رفته است و نقش و نگارها و تصحیح و مرمت را از این جهت توضیح و تشریح کردند.

مقتدایی با اشاره به گزارش میراث فرهنگی اصفهان در خصوص رنگ و لعاب، طراحی، نقش و نوع چینش کاشی‌های گنبد خاطرنشان کرد: به طور کلی با گزارشی که در ارتباط با مرمت این سازه مهم در اختیار من قرار گرفت به نظر می‌رسد باید حوصله داشته باشیم و تا پایان یافتن کار مرمت از قضاوت زودهنگام خودداری کنیم.

وی با تاکید بر لزوم تصحیح و مرمت گنبد مسجد امام (ره) در بالاترین سطح دقت، افزود: مسجد امام (ره) از آوازه جهانی برخوردار بوده و لازم است که هرگونه اقدامی در این سازه با دقت لازم صورت گیرد، حساسیت‌های لازم در خصوص این بنای تاریخی را به مسئولان مربوط نیز یادآور شدم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی از فعالیت بعد نظارتی مجلس درباره مرمت گنبد مسجد امام (ره) در مجلس خبر داد و تاکید کرد: امیدوارم در آینده نه‌چندان دور شاهد بهترین حد مرمت در این سازه باشیم به گونه‌ای که رضایت خاطر همه کسانی که نسبت به این موضوع دغدغه دارند، فراهم شود.

وی اطمینان داد: مرمت گنبد مسجد امام (ره) اصفهان نیازمند دقت است و تا رسیدن به نقطه مطلوب نظارت‌های دوره‌ای بر کار مرمت ادامه خواهد داشت.

کد خبر 591426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.