شهرهایی با طراحی‌های شگفت‌انگیز در جهان

طراحی شهری از زمان‌های بسیار قدیم تا به امروز زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده و نقش مهمی در تاریخ هر منطقه ایفا کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مورخان بر این باور هستند که شهرهای دره سند در دوره برنز نخستین نقاطی از دنیا بوده که در آن‌ها طراحی شهری پیاده شده است. از آن زمان به بعد، طراحی شهری همواره متناسب با نیاز ساکنان تغییرات زیادی را تجربه کرده تا شکل امروزی اغلب مدرن و هوشمند را به خود گرفته است. این فرآیند، بهبودی در زمینه‌های مختلف نظر حمل‌ونقل، مسکن، سکونتگاه‌ها و محیط زیست را در پی داشته و همیشه در راستای بهبود کیفیت زندگی شهرنشینان انجام شده است.

اگرچه مدیران در سراسر دنیا همواره تلاش کرده‌اند بهترین طراحی‌ها را در شهرهای خود پیاده کنند، با این حال برخی توانسته‌اند تدابیر طراحی شهری را موفق‌تر از سایرین به کار گیرند و مناطقی به وجود آورند که مانند الگوهایی برای سایر شهرهای دنیا عمل می‌کند. در ادامه به معرفی شهرهایی با طراحی‌های شگفت‌انگیز در جهان پرداخته می‌شود.

کپنهاگ، دانمارک

طراحی شهری کپنهاگ، پایتخت دانمارک به عنوان "طرح پنج انگشتی" شناخته شده است و در آن شبکه‌ای منسجم از زیرساخت‌های شهری، حمل‌ونقل و فضاهای سبز وجود دارد. مهم‌ترین ویژگی طراحی شهری در پایتخت دانمارک، موقعیت ساکنان و پویایی آن‌ها در طرح است که آن‌ها را به استفاده از شبکه‌های حمل‌ونقل عمومی سوق می‌دهد. توسعه شهری در کپنهاگ متمرکز است، ضمن این‌که پایداری و کیفیت بالای زندگی عمومی از ویژگی‌های مهم طراحی در آن به شمار می‌رود.

شهرهایی با طراحی‌های شگفت‌انگیز در جهان

چندی‌گر، هندوستان

طراحی چندی‌گر که به دوران پس از استقلال هندوستان در سال ۱۹۴۷ بر می‌گردد، نمونه مدرن هند جدید محسوب می‌شود. طراحی این شهر زیبا را لو کوربوزیه، معمار پرآوازه سوئیسی به عهده داشت که آن را به شکل شبکه‌ای متعامد از بخش‌های مختلف طراحی کرد. هر بخش از شهر یک منطقه خودمختار به شمار می‌رود که سکونت‌گاه، مراکز تجاری، آموزشی و مراقبت سلامت ویژه خود را در بر می‌گیرد. بین هر دو منطقه یک خیابان تجاری وجود دارد و در نتیجه سراسر شهر را فعالیت‌های تجاری در بر گرفته است. چندی‌گر با هدف ایجاد یک شهر کاملاً سبز طراحی شده و فضاهای مسکونی آن را توسعه‌های عمودی در بر گرفته است تا با جمعیت و نیازهای ساکنان بیشترین سازگاری را داشته باشد.

شهرهایی با طراحی‌های شگفت‌انگیز در جهان

آمستردام، هلند

آمستردام، پایتخت هلند، در امتداد چهار کانال مرکزی که در قرن هفدهم ایجاد شد، طراحی شده است. این کانال‌ها ساختار ویژه‌ای به شهر بخشیده و این در حالی است که خانه‌سازی به صورت شبکه‌ای انجام شده است تا به پشتیبانی جانبی کمک کند. وجود مسکن عمومی در شهر از ویژگی‌های برجسته آمستردام به حساب می‌آید، ضمن اینکه نمای سازه‌ها بسیار اعجاب‌انگیز است و چشم‌انداز زیبایی برای سراسر شهر به وجود آورده است. از دیگر ویژگی‌های طراحی شهری در پایتخت هلند می‌توان به وجود فضاهای عمومی گسترده آن اشاره کرد که استاندارهای بالایی برای زندگی عمومی شکل داده است.

شهرهایی با طراحی‌های شگفت‌انگیز در جهان

واشنگتن. دی. سی، ایالات متحده آمریکا

واشنگتن دی. سی، پایتخت ایالات متحده آمریکا، یکی از بهترین طراحی‌های شهری دنیا را دارد که به افتخار طراح آن، "پیر شارل لوفان" به "طرح لوفان" مشهور شده است. خیابان‌های این شهر در مسیرهای شمال به جنوب (و برعکس) و شرق به غرب (و برعکس) طراحی شده است و خیابان‌هایی فرعی آن‌ها را قطع می‌کند و در نتیجه، نمایی مستطیل‌مانند به آن بخشیده است. مرکز تجاری ملی واشنگتن که یک پارک عمومی زیبا را در بر می‌گیرد از یک سو به کاخ کنگره آمریکا و از سوی دیگر به بنای یادبود لینکلن منتهی می‌شود.

شهرهایی با طراحی‌های شگفت‌انگیز در جهان

دوسلدورف، آلمان

دوسلدورف، مرکز ایالت نوردراین-وستفالن در آلمان طی دوران جنگ جهانی دوم و در نتیجه یک بمب‌گذاری سهمگین تخریب شد، با این حال مدیران به سرعت نوسازی آن را پس از پایان جنگ آغاز کردند و توانستند رونق اقتصادی را برای شهر به ارمغان بیاورند. در طراحی دوباره این شهر بندری، توسعه مجدد سازه‌ها مورد هدف مدیران بود که با سرعت تمام انجام شد. امروزه دوسلدورف میزبان سازه‌هایی با معماری اعجاب‌انگیز فرانک اوون گری، معمار مشهور معاصر آمریکایی کانادایی‌تبار است و زیرساخت‌های شهری در آن به بهترین شکل ممکن مردم را به استفاده از حمل‌ونقل عمومی سوق می‌دهد.

شهرهایی با طراحی‌های شگفت‌انگیز در جهان

برازیلیا، برزیل

توسعه شهری برازیلیا، پایتخت برزیل، توسط معمار مشهور کشور به نام لوسیو کوستا انجام شده و به شکل یک "طرح هواپیمایی" است به این صورت که دو محور یکدیگر را قطع می‌کند. محور طولانی شهر محل استقرار تمام ساختمان‌های دولتی است، در حالی که سکونتگاه‌های آن در محور کوچک‌تر و عمودی واقع شده است. این سکونتگاه‌ها در مناطقی معروف به "فوق چهارگانه" قرار گرفته است و امکانات مختلفی مانند فروشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و مدارس را در بر می‌گیرد. از نقص‌های طراحی شهری در برازیلیا این است که حاکمیت معابر آن متعلق به خودروها است و به ندرت مردم می‌توانند با امنیت در آن‌ها قدم بزنند.

شهرهایی با طراحی‌های شگفت‌انگیز در جهان

سنگاپور

کارامدی دولت سنگاپور و استراتژی طراحی شهری در آن، رشد سریع اقتصادی و کیفیت بالای زندگی عمومی را برای شهر و شهروندان در پی داشته است. سنگاپور به بخش‌های کوچک نسبتاً خودکفایی تقسیم شده است که مدیریت هر منطقه را چهار مرکز محلی به عهده دارد. استراتژی طراحی شهری در سنگاپور بسیار موفق بوده و به ایجاد مسکن مقرون‌به‌صرفه، فضاهای سبز بیشمار، خدمات پیشرفته پویایی و حمل‌ونقل و در نهایت، رونق اقتصادی منجر شده است.

شهرهایی با طراحی‌های شگفت‌انگیز در جهان

پوتراجایا، مالزی

پوتراجایا در مالزی از همان ابتدا به عنوان یک باغ‌شهر در نظر گرفته شد تا برای میزبانی مرکز اداری فدرال جدید دولت مالزی مناسب باشد. طراحی این شهر بسیار هوشمندانه و خودکار آمد انجام شده و شامل مناطق سبز بیشمار، آبگیرها، مناطق مسکونی پیرامونی و یک بلوار بزرگ مرکزی است که به عنوان یک محور اصلی در شهر عمل می‌کند. رونق اقتصادی پوتراجایا تا حد زیادی مدیون طراحی شهری شگفت‌انگیز آن است که رفاه را نیز برای ساکنان به ارمغان آورده است.

شهرهایی با طراحی‌های شگفت‌انگیز در جهان

کد خبر 591378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.