جای خالی پوشاک آقایان در نمایشگاه عرضه پوشاک اسلامی/ اینجا با ۲۰۰ هزارتومان صاحب چادر شوید

نمایشگاه «حریم ریحانه» از دوم تا هفتم مردادماه ۱۴۰۱ در محل پیشین نمایشگاه‌های دائمی استان اصفهان واقع در پل شهرستان از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۲ برگزار می‌شود. این نمایشگاه مدعی است که ملزومات پوشش ایران اسلامی را عرضه می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بار دیگر برای بازدید از یک نمایشگاه به محل قدیمی نمایشگاه‌های دائمی اصفهان در پل شهرستان آمدم؛ «حریم ریحانه» که نمایشگاهی با رویکرد عرضه ملزومات پوشش اسلامی است. در سطح شهر خبری از تبلیغات و بنرهای معرفی نمایشگاه نیست و فقط در ورودی پارکینگ بنری نصب شده که به نظر می‌رسد فقط در طول روز قابل مشاهده است؛ چراکه خبری از نصب چراغ و پروژکتور روی آن نیست.

نمایشگاه هر روز از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۲ فعال است، بنابراین در ساعات میانی ظهر و زمانی که ساعت اداری به تازگی به پایان رسیده است نیز می‌توانم از آن بازدید کنم.

روی سنگ فرش‌های پل شهرستان در آفتاب داغ تابستان به سمت سالن برگزاری نمایشگاه حرکت می‌کنم. نمازخانه نمایشگاه کنار در ورودی است که البته چندین قفل بر در آن نصب شده و نمی‌توان وارد آن شد. به دنبال ورودی نمایشگاه می‌گردم، خبری از تابلوهای راهنما نیست و در لابه لای درختان درب یکی از سالن‌ها باز است که به نظر می‌رسد می‌توانم از آن وارد نمایشگاه شود.

با توجه به ساعت حضورم در نمایشگاه انتظار حضور پرشور مردم را ندارم اما نبود حتی یک بازدیدکننده نیز نشان می‌دهد یک جای کار می‌لنگد. فقط یکی از سالن‌های نمایشگاه به اجرای «حریم ریحانه» اختصاص یافته که تعداد انگشت‌شماری غرفه در آن فعال است. اولین غرفه در کنار درب ورودی خالی است. از شرکت‌کنندگان می‌پرسم که چرا این غرفه خالی است و آنطور که می‌گویند، غرفه‌دار پس از سه روز حضور در نمایشگاه، با توجه به کمبود میزان فروش از ادامه شرکت در نمایشگاه انصراف داده است.

نظرم به تبلیغات یکی از غرفه‌ها جلب می‌شود: «حراج واقعی؛ با ۲۰۰ هزار تومان صاحب چادر شوید». این غرفه انواع چادر را عرضه و تخفیفات خوبی نیز برای چادرها ارائه کرده است. غرفه کناری آن نیز چادرهای ایرانی تولید شهرکرد را با قیمتی مناسب عرضه کرده است. در سمت دیگر نمایشگاه غرفه‌ای قرار گرفته است که بازدیدکنندگان می‌گویند ادعا می‌کند طرح تعویض چادرهای فرسوده را در نمایشگاه ارائه کرده است.

برای بررسی صحت ادعای او وارد غرفه می‌شود و یکی از چادرهای قدیمی‌ام را به او نشان می‌دهم. می‌گوید چادر را به قیمت مناسبی از من خریداری کرده و هزینه آن را از هر محصولی که از او خریداری کنم، کم می‌کند. به گفته او این چادرها تعمیر شده و در اختیار خانواده‌های نیازمند قرار داده می‌شود. در سایر غرفه‌ها، انواع مانتو ارائه شده است که بیشتر از مانتوهایی که نشاندهنده سبک پوشش ایرانی اسلامی باشد، یک کپی بی سلیقه از عباهای زنان عرب است. یکی از بازدیدکنندگان به شوخی می‌گوید: «آمده‌ام برای سفر اربعین مانتو خریداری کنم، فکر کنم اگر یکی از مانتوها را بخرم در عراق مرا با زنان عرب اشتباه بگیرند و نگذارند به ایران بازگردم!»

جای خالی تعدادی از فعالان اسم و رسم دار حوزه حجاب و عفاف اصفهان در این نمایشگاه خالی است. این تولید کنندگان در نمایشگاهی که همزمان در تهران در حال برگزاری است شرکت کرده‌اند و به نظر می‌رسد یکی از دلایل استقبال کم فعالان حوزه از این نمایشگاه، همزمانی آن با سایر نمایشگاه‌ها است.

نام یکی از غرفه‌ها توجهم را جلب می‌کند. صاحب این برند قصد دارد محصولات حجاب و پوشش ایرانی و اسلامی چگونه با برندی با نام یکی از الهه‌های یونان باستان به نسل جوان بفروشد! و این تنها نکته قابل توجه این غرفه نیست. بیشتر روسری‌هایی که این غرفه عرضه کرده است، چاپ ورساچه یا گوچی دارند و خبری از نمادهای پوشاک ایرانی در آن نیست. البته نمی‌توان به این فروشنده خرده گرفت، چراکه به گفته او مردم این مارک‌ها و طرح‌ها را بیشتر می‌خرند و اینجا نیز فقط نمایشگاه عرضه مستقیم کالا است و گویا قرار نیست در آن اقدامی برای ترویج فرهنگ مد و پوشاک اسلامی صورت گیرد.

البته که نمایشگاه به دلیل کمبود تبلیغات محیطی، در هدف عرضه مستقیم کالا نیز موفق عمل نکرده است. آنچنان که یکی از غرفه داران می‌گوید: «اگر در مغازه‌های خود مانده بودیم فروش بیشتری داشتیم. اینجا هزینه‌هایی نیز بر ما تحمیل شده است. سعی کردیم با کاهش قیمت‌ها فروش را بیشتر کنیم اما وقتی بازدید کننده‌ای وجود ندارد این کار نیز بی‌تأثیر است.»

غرفه‌داران ادعا می‌کنند که بازدیدکنندگانی که در نمایشگاه حضور می‌یابند نیز از تبلیغاتی که خودشان در شبکه‌های اجتماعی انجام داده‌اند از وجود نمایشگاه باخبر شده‌اند. یکی از بازدیدکنندگان می‌گوید: «برایم پیامکی آمد که در آن نوشته بود نمایشگاه حریم ریحانه برگزار می‌شود. هیچ خبری از آدرس و محل برگزاری نمایشگاه در این پیامک نبود. خودم در اینترنت جست‌وجو کردم و درنهایت با راهنمایی آشنایانم متوجه شدم نمایشگاه چه ساعتی و در چه مکانی برگزار می‌شود.»

در عنوان این نمایشگاه تاکید شده که محصولاتی برای پوشش اسلامی در آن عرضه می‌شود، اما خبری از پوشاک آقایان در آن نیست! گویا پوشاک مردان بخشی از پوشش اسلامی نیست.

غرفه‌داران معتقدند حال که نمایشگاه برای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب برگزار شده بهتر بود حمایت بیشتری از آن شده تا شرکت کنندگان نیز متضرر نشوند. به گفته آنان تبلیغات محیطی از سومین روز برگزاری نمایشگاه شروع شده و امید است منجر به افزایش استقبال مردم از نمایشگاه شود.

البته از این نکته نباید غافل شد که فضای در نظر گرفته شده برای نمایشگاه نسبت به سایر فضاهای پیشنهادی مزیت‌هایی همچون ارزان‌تر بودن دارد و به دلیل عدم قرارگیری در فضای باز و وجود نگهبان امنیت غرفه‌ها نیز تضمین شده است.

کد خبر 591370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.