هلال اول محرم و اوج بارش‌شهابی "Piscis Austrinus" را از دست ندهید

بهترین زمان رویت هلال ماه محرم امشب _جمعه هفتم مردادماه_ ساعت ۲۰:۱۱ است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بعد از عبور ماه از نزدیکی خورشید در آسمان بهترین زمان رؤیت هلال ماه محرم جمعه _هفتم مردادماه_ ساعت ۲۰:۱۱ است. لحظاتی بعد از غروب آفتاب _ساعت ۲۰:۱۸_ هلال ماه ۲۱ ساعته در موقعیت صورت فلکی اسد با چشم البته به سختی، قابل مشاهده است. درخشندگی این هلال حدود ۰.۹ درصد است، ماه ساعت ۲۱:۰۱ غروب می‌کند. به منظور بررسی بیشتر رویدادهای نجومی امروز _جمعه هفتم مردادماه_ با فاطمه فخرایی‌فرد، کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه آن را می‌خوانید:

اوج بارش شهابی ماهی جنوبی Piscis Austrinus چه زمانی رخ می‌دهد؟

بارش شهابی Piscis Austrinid از ۲۴ تیر تا ۱۹ مرداد فعال خواهد بود و پیک این بارش (حداکثر تعداد شهاب سنگ ) حدوداً جمعه _هفتم مردادماه_ خواهد بود. در این دوره، هر زمان که کانون بارش در صورت فلکی Piscis Austrinus یا ماهی جنوبی، بالاتر از افق باشد، شانس دیدن شهاب‌واره‌های Piscis Austrinid وجود خواهد داشت و زمانی که کانون بارش در اوج باشد، تعداد شهاب‌های قابل رصد افزایش می‌یابد.

از موقعیت رصدخانه لارستان بعد از ساعت ۲۲:۱۸ در این شب‌ها بعد از فاصله گرفتن کانون بارش از افق شرقی می‌توان آسمان را به قصد دیدن شهابواره ها نظاره کرد و احتمالاً حدود ساعت ۰۳:۰۰ بهترین زمان رصد است زیرا کانون بارش در اوج قرار دارد و نیمه شب به بعد با توجه به اینکه زمان طلوع خورشید نزدیک می‌شود سرعت شهابواره ها با سرعت حرکت زمین تجمیع شده و می‌توان شهاب‌ها را با سرعت بیشتری مشاهده کرد؛ در نتیجه شانس دیدن شهاب‌ها افزایش می‌یابد. البته با نرخ ZHR 5 این بارش شهابی، شانس دیدن شهابواره‌ها زیاد نیست و برای تماشا باید از آلودگی نورهای شهری دور شوید، به آسمان خیره شوید و اجازه دهید تا چشمانتان به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به تاریکی عادت کند.

ZHR تعداد شهاب قابل مشاهده در یک ساعت است که این نرخ مربوط به ساعت اوج بارش با فرض یک آسمان کاملاً تاریک و اینکه کانون بارش مستقیماً بالای سر قرار گرفته است، محاسبه می‌شود. خوشبختانه ماه یک روزه تداخلی در رصد شهاب‌ها وارد نمی‌کند و احتمالاً در این شب از موقعیت رصدخانه لارستان بتوان حدود دو شهاب در ساعت را رصد کرد. شهاب‌هایی که در آسمان می‌بینیم در واقع ذرات کوچکی است که به جو زمین وارد می‌شوند و در آن می‌سوزند. بیشتر این ذرات مواد باقی‌مانده از دنباله‌دارهایی هستند که از نزدیکی زمین گذر کرده‌اند و زمین در مسیر حرکت خود به دور خورشید از میان آن‌ها عبور می‌کند.

سیاره مشتری چه زمانی حرکت بازگشتی خود را آغاز می‌کند؟

مشتری با حرکت بازگشتی، حرکت معمول خود به سمت شرق را در میان صورت‌های فلکی متوقف کرده و به جای آن به سمت غرب حرکت می‌کند. حرکت برگشتی سیارات، پدیده‌ای است که تمام سیارات خارجی منظومه شمسی (سیارات بعد از زمین در منظومه شمسی) به طور دوره‌ای، چند ماه قبل از رسیدن به مقابله دچار آن می‌شوند. مقابله در نجوم کروی موقعیتی است که یک جرم آسمانی مثلاً یک سیاره بیرونی، از دید ناظر زمینی نسبت به خورشید در نقطه مقابل قرار می‌گیرد به نحوی که جرم آسمانی مذکور با زمین و خورشید در یک خط و زمین در میان آن دو قرار می‌گیرد.

حرکت برگشتی ناشی از حرکت زمین به دور خورشید است. همانطور که زمین به دور خورشید می‌چرخد، چشم انداز ما تغییر می‌کند و باعث تغییر موقعیت ظاهری اجرام در آسمان از یک سو به سوی دیگر با یک دوره یک ساله می‌شود. برخلاف آنچه به نظر می‌رسد، مشتری خلاف مدار خودش حرکت نمی‌کند، بلکه حرکت رو به عقب و رو به جلو آن با توجه به ستارگان پس زمینه، بر اثر حرکت مداری زمین است.

سیاره مشتری هنگام ورود به حرکت بازگشتی در صورت فلکی نهنگ قرار دارد، زمان طلوع آن جمعه _هفتم مردادماه_ ساعت ۲۲:۵۳ است و در قدر منفی ۲.۷ واقع شده است. غول گازی منظومه شمسی در گرگ و میش سحر حدود ساعت ۰۵:۵۶ بالای افق جنوب غربی در آسمان محو خواهد شد. طی هفته‌های بعد، مشتری هر شب چهار دقیقه زودتر طلوع می‌کند و با نزدیک شدن به موقعیت مقابله به تدریج در آسمان عصر و همچنین آسمان قبل از طلوع خورشید قابل مشاهده می‌شود.

امشب وضعیت ماه چگونه خواهد بود؟

جمعه –هفتم مرداد-_ماه ساعت ۲۲:۲۳ تقریباً همزمان با عبور از فاز ماه نو در نزدیک‌ترین فاصله خود نسبت به خورشید یا حضیض خورشیدی، در صورت فلکی اسد قرار می‌گیرد. در این لحظه، زمین در فاصله 1.0153 AU از خورشید و ماه در فاصله 1.0126 AU از خورشید قرار می‌گیرد. فاصله بین زمین و ماه 0.0027 AU (۴۰۲ هزار کیلومتر) خواهد بود. ماه یک روزه در این زمان ساعت ۰۶:۲۸ طلوع و ۲۰:۳۲ غروب می‌کند.

کد خبر 591181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.