ناکامی آمریکا در تشکیل ناتوی عربی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: از جمله اهداف سفر بایدن به خاورمیانه این بود که ناتوی عربی را با مشارکت شش کشور حوزه خلیج فارس از جمله اردن، مصر، اسرائیل، راه‌اندازی کنند، اما کشورهای عربی به ویژه عربستان از این موضوع استقبال نکردند.

حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص شکست سفر بایدن به خاورمیانه اظهار کرد: یکی از اهداف سفر بایدن به منطقه این بود که عربستان، ایران را متقاعد کند به مذاکرات بازگردد، این در حالی است که بایدن در سفر به منطقه با شکست‌های متعددی مواجه شده است.

وی، یکی دیگر از اهداف سفر بایدن به منطقه را فشار آمریکا بر عربستان در راستای تولید نفت دانست و ادامه داد: اکنون با تحریم‌های غرب علیه روسیه، عملاً بازار نفت و گاز دچار افزایش شدید قیمت شده و قیمت بنزین و اقلام انرژی در غرب افزایش پیدا کرده و هر گالن بنزین (۴.۵ لیتر) به پنج دلار رسیده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: از طرفی تورم در آمریکا افزایش پیدا کرده و به رقم ۹ درصد رسیده است. از این رو جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان فشار وارد کرده تا تولید نفت را افزایش دهد که با مخالفت عربستان مواجه شده است.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از اهداف سفر بایدن به منطقه این بود که ناتوی عربی را با مشارکت شش کشور حوزه خلیج فارس از جمله اردن، مصر، اسرائیل، راه اندازی کند اما کشورهای عربی به ویژه عربستان از این موضوع استقبال نکردند.

بهشتی‌پور افزود: اکنون ششمین دور مذاکرات ایران و عربستان در بغداد با میانجی‌گری عراق در پیش است، در این راستا از سرگیری روابط ایران و عربستان را شاهد خواهیم بود به همین دلیل رئیس‌جمهور آمریکا به هدف راه‌اندازی ناتوی عربی نخواهد رسید.

وی گفت: هدف اصلی سفر بایدن به منطقه بحث تأمین انرژی و حل و فصل مشکلات داخلی آمریکا بود که عملاً به هیچ‌یک از اهدافی که در این سفر دنبال می‌کرد، نرسید و نتایجی که برای سفر به منطقه پیش‌بینی کرده بود، محقق نشد.

کد خبر 591092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.