سیل فارس پیش‌بینی شده بود

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با بیان اینکه هشدار را پیش از وقوع پدیده‌های جوی صادر و به تمام دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‌کنیم، گفت: وقوع سیل در استان فارس پیش‌بینی و در هشدار هواشناسی به‌طورمفصل به آن پرداخته شده بود.

به گزارش ایمنا، صادق ضیاییان درباره شرایط صدور هشدارهای هواشناسی و الزام صدور هشدارهای جداگانه توسط استان‌ها برای پدیده‌های جوی، اظهار کرد: اگر هنگام صدور هشدار منطقه مورد نظر یک منطقه پهناور همچون استان کرمان باشد، نمی‌توانیم در هشدار جزئیات تمام شهرستان‌های آن را ذکر کنیم؛ بنابراین در صورت نیاز به بیان جزئیات بیشتر استان کرمان نیز باید به‌صورت مجزا هشداری صادر کند ولی درصورتی‌که در هشدار سازمان هواشناسی تمام جزئیات مطرح شده باشد، دیگر نیاز به صور هشدار توسط استان نیست چراکه تکراری می‌شود.

وی افزود: در هشدار سیل نیز نام استان فارس ذکر و ابعاد حادثه نیز مفصل تشریح شده بود و مطرح کرده بودیم که بارش‌ها به سیلاب و طغیان رودخانه‌ها منجر خواهد شد و این نیاز به هشدار مجزای استان نداشت اما به‌طورمثال وقتی در استان هرمزگان وقوع پدیده‌ای پیش‌بینی و هشدار قرمز صادر می‌شود، نمی‌توانیم تمام جزئیات را تعریف کنیم بنابراین استان هرمزگان با جزئیات هشدار را صادر می‌کند.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره اینکه هشدارهای هواشناسی برای چه نهادهایی ارسال می‌شوند، گفت: هشدارهای استانی مخاطبان خاص خود را در استان دارد و این هشدارها به نهادهای بسیار زیادی از جمله مدیریت بحران، وزارتخانه‌های مختلف مانند آموزش‌وپرورش، کمیسیون کشاورزی مجلس، سازمان راهداری، شهرداری و سازمان امداد و نجات ارائه می‌شود.

وی افزود: هرگونه هشدار اعم از هشدار قرمز، نارنجی و زرد دارای اهمیت است و همراه اطلاعاتی درباره میزان خسارت احتمالی، ابعاد مختلف و محل و نقطه خسارت برای مخاطبان و دستگاه‌های اجرایی متولی ارسال می‌شود.

ضیاییان درباره ماهیت هشدارهای هواشناسی اظهار کرد: هشدارهای گردوخاک، هشدارهایی هستند که اصطلاح علمی یا سازمان جهانی هواشناسی به هشدارهای مبنی بر «اثر» معروف هستند که ما در برابر گرد و خاک به غیر از تعطیلی ادارات چه واکنشی می‌توانیم نشان دهیم؟ هرچند که به اعتقاد من این کار اقدام پیشگیرانه‌ای نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا نحوه صدور هشدارهای هواشناسی قرمز و نارنجی نیاز به بازنگری دارد یا نه، گفت: باید توجه داشت که تفاوت هشدار نارنجی با قرمز چیست و نیروهای امدادی چه توصیه و چه واکنشی می‌توانند درخصوص گرد و خاک داشته باشند؟ درحال‌حاضر در خصوص گرد و خاک اقدام ویژه‌ای به جز تعطیلی ادارات نمی‌توانیم داشته باشیم و نمی‌دانیم اگر هشدار قرمز صادر شود چه کار به خصوصی می‌توان انجام داد که با هشدار نارنجی نمی‌توان انجام داد؟

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، افزود: در آئین نامه مربوط به آلودگی هوا در خصوص گرد و خاک، برای شاخص آلودگی بالای ۲۰۰ تمهیداتی وجود دارد که متأسفانه آئین‌نامه اجرایی آن تدوین نشده است تا مشخص شود دستگاه‌های اجرایی مختلف چه وظیفه‌ای دارند و هنگام وقوع گرد و خاک چه اقدامی باید انجام دهند؟ اگر این مورد اصلاح شود سازمان هواشناسی نیز می‌تواند در صدور هشدارها بازنگری انجام دهد.

ضیاییان در پایان درباره منشأ گردوخاک‌های موجود در کشور طی چند روز اخیر گفت: این پدیده جوی در استان‌های سمنان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، اصفهان و سیستان و بلوچستان، تهران و البرز منشأ داخلی دارند ولی در ایلام، کرمانشاه، خوزستان و شمال بوشهر منشأ خارجی دارند.

منبع: ایسنا

کد خبر 591009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.