آزادی مصرف برق صنایع از بامداد تا ۹ صبح/استفاده ۱,۲۰۰ مگاواتی از نیروگاه‌های کوچک مقیاس

سخنگوی صنعت برق کشور گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده متناسب با نیاز بازار و تولیداتی که صنایع بزرگ انجام می‌دهند از ساعت صفر بامداد تا ساعت ۹ صبح بدون محدودیت، می‌توانند انرژی مصرف کنند.

مصطفی رجبی مشهدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: با همه کشورهایی که مرز خاکی داریم، امکان صادرات و واردات برق وجود دارد که درحال‌حاضر برای مدیریت اوج بار مصرف در تابستان از کشورهای ترکمنستان، ارمنستان و آذربایجان واردات داریم، همچنین به کشورهای پاکستان، افغانستان و عراق برق صادر می‌کنیم.

وی افزود: ترانزیت برق از کشورهای همسایه براساس اوج بار مصرفی است که آن‌ها دارند. برای مثال برخی کشورها اوج بار مصرفشان در زمستان و برخی در تابستان است.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه میزان صادرات و واردات برق تقریباً دریک موازنه برابر است، گفت: میزان واردات برق حدود ۶۰۰ مگاوات است که صادرات هم به همین میزان انجام می‌شود.

رجبی مشهدی ادامه داد: صنایع در طرح‌های مدیریت مصرف تابستانی سه گروه هستند، دسته اول صنایعی هستند که از خاموشی برق معاف هستند که از حدود ۶۳۰ هزار واحد صنعتی، ۴۸۰ هزار واحد صنعتی معاف از محدودیت‌های اعمال شده هستند، این دسته شامل صنایع اشتغال‌زا مانند کارگاه صنعتی کوچک و متوسط بوده که نیاز به هیچ اقدام مدیریت مصرفی ندارند، هرچند که از آنان درخواست می‌کنیم در ساعات اوج مصرف میزان مصرف خود را مدیریت کنند.

وی افزود: دسته دوم شامل شهرک‌های صنعتی است که از آنان درخواست شد تا ۱۲ ساعت در هفته در مدیریت بهینه برق با ما همکاری کرده تا در بقیه ساعات حتی نوبت شبانه بتوانند از برق استفاده کنند.

محدودیت برق صنایع همچنان اعمال می‌شود

سخنگوی صنعت برق گفت: متناسب با شرایط قطعاً محدودیت‌های اعمال شده بر برق صنایع کمتر می‌شود اما در شرایط کنونی که پایداری گرما وجود دارد، برنامه محدودیت برق صنایع ادامه پیدا خواهد کرد.

رجبی مشهدی خاطرنشان کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده متناسب با نیاز بازار و تولیداتی که صنایع بزرگ انجام می‌دهند از ساعت صفر بامداد تا ساعت ۹ صبح بدون محدودیت، می‌توانند انرژی مصرف کنند. برای بقیه صنایع هم طبق برنامه‌ریزی که از قبل برای آن‌ها انجام شده محدودیت اعمال می‌شود.

وی ادامه داد: وزارت نیرو طرح‌های مناسبی را برای خرید برق مازاد صنایعی که نیروگاه دارند اجرا کرده و همکاری خوبی از سوی آنان انجام شده است.

سخنگوی صنعت برق گفت: امسال تعرفه‌ی نیروگاه‌های مقیاس کوچکی که در دوره خرید تضمینی پنج ساله هستند، ۴۰ درصد افزایش قیمت داشت و این باعث شد تا ۱,۲۰۰ مگاوات از ظرفیت این نیروگاه‌ها استفاده شود. همچنین نیروگاه‌های مقیاس کوچکی که در دوره خرید تضمینی هستند مطابق نرخ تورم، قیمت خرید برق از آن‌ها متفاوت است.

کد خبر 590970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.