تنش بی‌سابقه مسکو با تل‌آویو

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه، چهارم مردادماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آغاز تولید ۲۸۰۰ مگاوات برق خورشیدی» نوشت: روز گذشته با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، تفاهم‌نامه همکاری اجرای طرح توانمندسازی اقشار کم‌برخوردار از طریق ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی به امضا رسید که مطابق آن طی ۵ سال ۵۵۰ هزار واحد نیروگاه خورشیدی پنج کیلوواتی در کشور ساخته می‌شود. مطابق این تفاهم نامه همکاری، این طرح از سوی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، وزارت نیرو، بسیج سازندگی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی و با هدف توانمندسازی اقشار کم‌برخوردار اجرا می‌شود و در سال نخست، ۱۱۰ هزار از این واحدهای نیروگاه خورشیدی ساخته خواهد شد.

محمد مخبر در این مراسم با اشاره به اینکه این طرح سه ویژگی اشتغالزایی، تولید و دانش‌بنیانی را به صورت توأمان دارد، تأکید کرد: دولت انقلابی و مردمی در اجرای طرح‌ها و برنامه‌های خود هدفی جز خدمت به جامعه و مردم ندارد.

معاون اول رئیس‌جمهور، طرح توانمندسازی اقشار کم‌برخوردار از طریق ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی را طرحی مؤثر در راستای خدمت‌رسانی به جامعه برشمرد و اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های اجرای این برنامه توانمندسازی و کمک به اقشار کم برخوردار جامعه بوده که همواره دغدغه مسئولان نظام و کشور است.

تنش بی‌سابقه مسکو با تل‌آویو

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تنش بی‌سابقه مسکو با تل‌آویو» نوشت: جنگ اوکراین چیزهای زیادی را تغییر داد؛ از دگرگونی اتحادها و ائتلاف‌ها تا تغییر جایگاه اروپا در جهان. بحث‌هایی جدی هم درباره تغییر نظم جهانی بعد از فرونشستن خاکستر جنگ مطرح است.

ظاهراً تغییر ماهوی در مناسبات تل‌آویو-مسکو را هم باید به فهرست بلندبالای تغییرات اضافه کرد.

روابط دو طرف به قدمت اعلامیه پیدایش اسرائیل در سال ۱۹۴۷ بازمی‌گردد که شوروی‌ها سه روز بعد، در هفدهم مه آن را به رسمیت شناختند.

حالا اما، وخامت روابط به جایی رسیده که روس‌ها هشدار داده‌اند ممکن است همه سازمان‌های یهودی داخل روسیه را تعطیل کنند و صهیونیست‌ها هم می‌گویند ممکن است کار به قطعی روابط منجر شود.

سه هفته بعد از حکم وزارت دادگستری روسیه به انحلال «آژانس یهود» در روسیه، منابع اسرائیلی می‌گویند که بقیه سازمان‌های یهودی مستقر در روسیه هم نامه‌های هشدارآمیزی درباره نحوه فعالیتشان دریافت کرده‌اند.

جروزالم‌پست نوشته که وزارت دادگستری روسیه در نامه‌هایی که به این سازمان‌ها نوشته، گفته که ممکن است آن‌ها را به عنوان یک «عامل خارجی» در نظر بگیرد؛ چیزی که منجر به تعطیلی آن‌ها خواهد شد.

به نوشته جروزالم‌پست، این سازمان‌های یهودی که اغلب آن‌ها با حمایت مالی آمریکا و اسرائیل فعالیت می‌کنند، مجبور شده‌اند فعالیت خود را کم کنند و صرفاً به کارهای ضروری یا فوری بپردازند.

البته روس‌ها به سازمان‌های یهودی که حمایت مالی دریافت نمی‌کنند، نامه‌ای ارسال نکرده‌اند و می‌توانند به‌طور طبیعی کار خودشان را ادامه دهند، ولی آنگونه که آژانس یهود به منابع اسرائیلی گفته، دولت روسیه این سازمان‌ها را تحت نظر گرفته است.

روز یکشنبه یائیر لاپید، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به روس‌ها درباره بسته شدن اجباری دفاتر آژانس یهود در روسیه هشدار داد و گفت که این کار تأثیر جدی بر روابط اسرائیل و روسیه خواهد داشت.

او گفت: «روابط با روسیه برای اسرائیل مهم است، اما جامعه یهودی در روسیه بزرگ و مهم است و در هرگونه بحث دیپلماتیک با دولت مسکو، مد نظر خواهد بود.»

در مقابل، کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش کرد که روسیه در نامه‌ای به تل‌آویو، گفته که «آژانس یهودی» به طور سیستماتیک قوانین حریم خصوصی و حفاظت از داده‌ها را برای شهروندان روسی که می‌خواهند به اسرائیل مهاجرت کنند، زیر پا می‌گذارد.

بر اساس برخی آمارها بیش از ۱۰۰ هزار اسرائیلی در روسیه زندگی می‌کنند که حدود ۸۰ هزار نفرشان ساکن مسکو هستند. از حدود ۵.۱ میلیون روس‌زبان ساکن سرزمین‌های اشغالی که زبان روسی را بعد از عبری و عربی به سومین زبان رایج تبدیل کرده‌اند، صدها هزار نفر اسرائیلی هستند؛ موضوعی که مناسبات رژیم صهیونیستی را با روسیه به مسئله‌ای پیچیده تبدیل می‌کند.

تحت تأثیر چنین شرایطی، یائیر لاپید، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز یک شنبه همین هفته، با «پنینا تامانو شاتا» وزیر مهاجرت و جذب و «زیو الکین»، وزیر مسکن و ساخت‌وساز، یک جلسه محرمانه برگزار کرد و یک هیئت اسرائیلی آماده شده تا بلافاصله بعد از تأیید روس‌ها، عازم روسیه شود.

تنش بی‌سابقه مسکو با تل‌آویو

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عجایب کشاورزی کشور؛ آب‌برها در استان‌های خشک!» نوشت: بررسی اسناد و آمارهای وزارت جهاد کشاورزی درخصوص تولید محصولات کشاورزی، نشان می‌دهد به موازات شدت یافتن خشکسالی در دو دهه اخیر در کشور، تولید محصولات آب‌بر هم رشد داشته و این افزایش بیشتر در استان‌هایی صورت گرفته که اکنون درگیر فرونشست و بحران آب هستند.

به اعتقاد کارشناسان، نداشتن آمایش سرزمینی در حوزه کشاورزی و نقشه راه سبب شده تا نتوان برنامه‌ریزی‌های اصولی و پایداری برای حفظ ذخایر و ثروت موجود کشور انجام داد. این در حالی است که ۱۳ سال از تصویب لایحه الگوی کشت می‌گذرد اما به رغم شعارهای متعدد، تاکنون توجهی به این موضوع نشده است.

هرچند به تازگی وزارت جهاد کشاورزی گزارشی از وضعیت بخش کشاورزی در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ منتشر کرده اما بررسی این گزارش نکات عجیبی دارد که مشخص است الگوی کشت درستی وجود ندارد تا در کنار کنترل قیمت محصولات بتوان مصرف آب در کشور را هم مدیریت کرد چون حدود ۹۰ درصد آب شیرین در کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

بررسی گزارش وزارت جهاد کشاورزی در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ نشان می‌دهد تولید محصولات آب بر بیشتر در استان‌های خشک اتفاق افتاده است. عجایب دیگر این گزارش را با هم مرور می‌کنیم.

سهم پایین تولید زمین‌های دیم: در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ سطح زیر کشت محصولات حدود ۱۱ میلیون هکتار بوده که از این مقدار ۵۰.۴۵ درصد متعلق به زمین‌های دیم و ۴۹.۵۵ درصد مربوط به زمین آبی بوده است.

با این حال سهم تولید زمین‌های زیر کشت دیم به شدت پایین بوده و به طور کلی تنها ۷.۶۳ درصد از محصولات از این زمین‌ها برداشت شده و بیش از ۹۲ درصد از تولیدات زراعی کشور در زمین‌های آبی بوده و بیشترین تولید با کشت آبی را هم استان‌های فارس، اصفهان و خراسان رضوی داشته‌اند؛ یعنی تمرکز تولید زراعی آبی در استان‌هایی است که آب و هوای خشک دارند و بالا بودن سهم تولیدات کشاورزی در این استان‌ها تنها به دلیل دارا بودن زمین‌های زراعی آبی است.

در زمین‌های کشاورزی چه می‌کارند؟ از ۱۱ میلیون هکتار زمین زیرکشت، ۸۰.۱۸ درصد به کشت غلات، ۳.۷۹ درصد به کشت حبوبات، ۴.۸۶ درصد به کشت محصولات صنعتی، ۲.۹۶ درصد به کشت سبزیجات، ۱.۳ درصد به کشت نباتات علوفه‌ای و ۰.۴۹ درصد به سایر موارد اختصاص داشته است.

بیشترین تولید محصولات زراعی در استان‌های خشک تمرکز تولید محصولات زراعی در استان‌هایی است که آب و هوای خشک دارند و استان‌های خوزستان، فارس، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان غربی و تهران بیشترین سهم را در وزن محصولات نهایی کشاورزی به خود اختصاص داده‌اند و در مقابل استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن آب و هوای کوهستانی و منابع آبی فراوان در رتبه آخر میزان وزنی تولید محصولات کشاورزی قرار گرفته است.

کاشت محصول آب بر در استان‌های خشک بیشترین میزان تولید «آبی» در سال زراعی گذشته، مربوط به «ذرت علوفه‌ای» بوده است.

تنش بی‌سابقه مسکو با تل‌آویو

کد خبر 590965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.