جهاد دانشگاهی البرز در سطح ملی اثرگذار است

رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز با بیان اینکه نگاه جهاد دانشگاهی در برنامه‌ها همواره بر فعالیت‌هایی است که دیگران ورود زیادی نکرده‌اند و خلاقیت و نوآوری در آن وجود دارد، گفت: جهاد دانشگاهی البرز در سطح ملی اثرگذار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمدرضا فیروزی امروز_ دوشنبه سوم مردادماه_ در جمع خبرنگاران در آستانه فرارسیدن روز خبرنگار و سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی، اظهار کرد: مجموعه جهاد دانشگاهی البرز از ابتدای سال ۱۳۵۹ با نگاه کمک‌رسانی در حوزه‌های دانشگاهی وارد عمل شد و به عنوان یک نهاد جهادی در راستای توسعه کشور و گفتمان انقلاب گام برداشته است.

وی با بیان اینکه این نهاد تا کنون توانسته نقش خود را تا حد زیادی در عرصه دانشگاهی انجام دهد، افزود: در ادامه این مسیر که دانشگاه‌ها به ثبات رسیدند، جهاد دانشگاهی به عرصه جامعتری وارد شد و ارتباط تنگاتنگی بین دانشگاه و صنعت ایجاد کرد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز با بیان اینکه نگاه جهاد دانشگاهی در برنامه‌ها همواره بر فعالیت‌هایی است که دیگران ورود زیادی نکرده‌اند و خلاقیت و نوآوری در آن وجود دارد، تصریح کرد: یکی از این حوزه‌ها در بخش کارآفرینی و اشتغال است که برنامه‌های زیادی داریم تا باری از روی دوش جامعه برداشته شود.

وی با تاکید بر اینکه در برنامه‌های جهاد دانشگاهی همواره روحیه جهادی مدنظر قرار گرفته است، گفت: جهاد دانشگاهی به عنوان یک مجموعه غنی همواره تلاش کرده تا از ظرفیت‌های درونی خود برای رفع خلاءهای کشور کمک بگیرد به طوری که در سال‌های اخیر شاهد اتفاقی خوب بودیم و حمایت‌های خوبی از طرح‌های فناورانه ارائه شده از سوی این نهاد انجام شده است.

فیروزی با بیان اینکه از ۴۱ طرح فناورانه جهاد دانشگاهی به صورت یورویی حمایت شده است، افزود: یکی از این طرح‌ها تولید رام قطار است که به عنوان یکی از دستاوردهای خوب برای نظام جمهوری اسلامی است به طوری که فناوری تولید رام قطار را پیش از این نداشتیم و جهاد دانشگاهی کمک به زنجیره تولید این فناوری کرد.

وی ادامه داد: در حوزه‌های فنی و مهندسی و پزشکی نیز اقدامات خوبی را شاهد بوده ایم که راه‌اندازی پژوهشگاه‌های رویان و ابن سینا در حوزه درمان ناباروری از جمله آنها است.

مسئولان به جمع نخبگان و ظرفیت‌های داخل کشور اعتماد کنند

رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز گفت: طی سال‌های پس از انقلاب و به ویژه چند سال گذشته تجربه کردیم فضای خاصی به دلیل تحریم‌های ظالمانه به وجود آمده که باعث شده است وابسته به خارج از کشور باشیم و از طرفی در داخل کشور خودباوری در برخی از بخش‌ها وجود ندارد که باعث شده در بسیاری از حوزه‌هایی که ظرفیت و توانمندی در کشور وجود داشته است، نتوانیم از آن استفاده کنیم.

وی افزود: یکی از پیشنهادهای جهاد دانشگاهی این بوده است که مسئولان اعتماد به جمع نخبگان و ظرفیت‌های داخل کشور از جمله جهاد دانشگاهی داشته باشند.

فیروزی با تاکید بر اینکه این حمایت‌ها باید به صورت ملی صورت گیرد و به جهاد دانشگاهی کمک شود تا این قابلیت‌ها و پتانسیل‌ها به عمل تبدیل شود، تصریح کرد: آمادگی خود را در استان اعلام می‌کنیم که در راستای توسعه استان در هر حیطه‌ای که متناسب با فعالیت‌ها باشد، کمک‌رسان باشیم.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان البرز گفت: جهاد دانشگاهی در البرز ویژگی خاصی دارد که غیر از حوزه استانی یک مجتمع تحقیقاتی بزرگ در هلجرد داریم که خیلی از دستاورهای ملی مثل پژوهشکده‌های گیاهان دارویی، صنایع شیمیایی و مرکز ملی ذخایر ژنتیک و بخش‌هایی از پژوهشگاه رویان و پارک علم و فناوری البرز در آن مستقر است.

وی با بیان اینکه کارگاه‌های عملیاتی طرح‌های ملی همچون طراحی دکل‌های حفاری نفتی در البرز مستقر است، افزود: این ظرفیت‌هایی که در البرز به صورت ملی و استانی وجود دارد در توسعه استان کمک مؤثری می‌کند که باید اعتماد به آن وجود داشته باشد.

فیروزی با اشاره به چهار حوزه فعالیت جهاد دانشگاهی، ادامه داد: یکی از این حوزه‌ها در بخش پژوهش و فناوری است که در این حوزه بیشتر فعالیت‌ها در حوزه علوم انسانی و اجتماعی است که سه گروه قطعی پژوهشی آسیب‌شناسی اجتماعی، علوم شناختی و برنامه‌ریزی توسعه شهری در این بخش فعال است.

وی یکی از مراکز فعال در حوزه پژوهشی جهاد دانشگاهی را مرکز بانک خون بند ناف عنوان کرد و گفت: این بانک خون چندسالی است که در البرز راه اندازی شده و تاکنون توانسته حدود چهار هزار نمونه خون بند ناف نوزادان را ذخیره‌سازی کند؛ سلول‌های بنیادین می‌تواند بالغ بر ۱۰۰ بیماری لاعلاج و سخت را درمان کند و یکی از دسترس ترین جاهایی که می‌توان از آن سلول‌های بنیادین را دریافت و استخراج کرد از خون بند ناف است.

۳ درصد خون بند ناف در البرز و کشور ذخیره می‌شود

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان البرز تاکید کرد: افراد جامعه باید با مزایای خون بند ناف بیشتر آشنا شوند چرا که خیلی مواقع می‌تواند یک خانواده را از تلاطم نجات دهد و ذخیره این سلول‌ها و خون بند ناف ذخیره سلامتی است.

وی تاکید کرد: نزدیک به سه درصد این خون در البرز ذخیره می‌شود که یکی از دلایل آن تصور بر هزینه بالای نگهداری آن در بانک خون است، در حالی که مبلغی که بابت ذخیره و نگهداری آن دریافت می‌شود، نسبت به ارزش آن بسیار کم است و بسیاری از خانواده‌ها از این نعمت محروم می‌شوند.

فیروزی با بیان اینکه هزینه نگهداری سالانه این خون‌ها حدود ۳۰۰ هزار تومان است، گفت: در یکسال گذشته ۷۰۰ نمونه در البرز ذخیره‌سازی شده است که یکی از دلایل کاهش این ذخیره‌سازی در سه سال شیوع ویروس کرونا است که ابتلای مادر به این بیماری موجب ممنوعیت ذخیره سازی خون بند ناف نوزاد می‌شود.

وی یکی دیگر از اقدامات در معاونت پژوهشی را راه‌اندازی مرکز خدمات روان‌شناسی و مشاوره برشمرد و افزود: این مرکز دو هفته پیش با نگاه بر اینکه در راستای تکمیل زنجیره خدمات علوم شناختی فعالیت کند، راه‌اندازی شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان البرز انعقاد یک تفاهم‌نامه با وزارت کشور و استانداری البرز و راه‌اندازی مراکز تسهیل گری در هشت منطقه استان البرز را از دیگر اقدامات در حوزه پژوهش برشمرد و گفت: پنج دفتر در طول سه سال راه‌اندازی شد که این دفاتر در راستای تسهیل گری و احصای مشکلات محله‌های کم برخوردار و سکونتگاه‌های غیررسمی فعال شده است تا با تسهیل در امور آنها و مردم محله‌ها بتوانیم با ارتباطات در سطح کلان مدیریتی مشکلات را در قالب یک نظام‌نامه در اختیار مسؤولین قرار دهیم تا مشکل محلات برطرف شود.

وی راه‌اندازی مرکز نیکوکاری پویش با همکاری کمیته امداد را از دیگر این اقدامات در حوزه پژوهش برشمرد و گفت: نزدیک به ۲۰ طرح در یکسال گذشته انجام یا شروع شده است که با همکاری دستگاه‌های مختلف در حال اجرا است.

تأسیس شعبه سازمان دانشجویان ایران در البرز

فیروزی طرح مطالعه نیم‌رخ اجتماعی آسیب‌های کودکان در استان و شناخت بسترهای وقوع آن، طرح تدوین و انجام پژوهشی در راستای پیشگیری از اعتیاد زنان با همکاری استانداری البرز، طرح جامع ملی طراحی و پیاده سازی نرم افزار وب و سامانه اینترنتی سنجش نارسا خوانی آزمون خواندن را از دیگر طرح‌های حوزه پژوهش عنوان کرد و گفت: یکی از حوزه‌های تأثیرگذار جهاد دانشگاهی در ۴۱ سال فعالیت حوزه فرهنگ به عنوان یکی از محورهای اصلی فعالیت‌ها و رویکردها بوده است.

وی با بیان اینکه شیوع کرونا تا حد زیادی فعالیت‌های فرهنگی را کمرنگ کرده است، زیرا دانشگاهی که تعطیل باشد کارهای فرهنگی کمتر می‌شود، تصریح کرد: در این سال‌ها فعالیت‌های مختلفی داشته‌ایم به طوری که جزو استان‌های برتر در حوزه فرهنگی بوده‌ایم که از جمله کارهای شاخص در این سال‌های اخیر تدوین سند راهبردی فعالیت‌های قرآنی استان زیر نظر نماینده ولی فقیه استان و با تولی‌گری فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز است که توسط جهاد دانشگاهی انجام شد که حدود یک ماه پیش رونمایی شد.

فیروزی برگزاری مسابقه مناظرات دانشجویی، مسابقه دفاع سه دقیقه‌ای پایان نامه‌های دانشجویی و برگزاری جشنواره ملی طرح‌ها و پایان نامه‌های کارفرمایی محور تحت عنوان امیرکبیر که با همکاری حوزه فرهنگی و دفتر تجاری سازی در دو سال گذشته در دو دوره برگزار شد را از دیگر این اقدامات برشمرد و گفت: در سال اول آن حدود ۱۰۰ پایان نامه از دانشگاه‌های مختلف کشور و سال گذشته در دومین سال برگزاری این جشنواره ۲۶۰ پایان نامه در حوزه صنعت و خدمات به دبیرخانه رسید که اکنون این موضوع به یک جریان تبدیل شده و یکی از رویکردهای وزارت علوم پایان نامه‌های تقاضا محور شده است.

وی با اشاره به تأسیس شعبه سازمان دانشجویان ایران در البرز، افزود: سومین حوزه فعالیت جهاد دانشگاهی در حوزه آموزش و کارآفرینی است که متناسب با ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه آموزشی تلاش بر این است که بتوانیم در راستای تکمیل زنجیره ارزش زیست بوم آموزش متناسب با تاکید بر بحث اشتغال و کارآفرینی در تمام زیر نظام‌های مجموعه جهاد دانشگاهی گام برداریم.

وی با بیان اینکه حوزه‌های مختلف جهاد دانشگاهی به صورت همپوشانی فعالیت می‌کنند، گفت: خدمات در این مجموعه به خدمات نوآورانه تبدیل می‌شود که باعث شده است جهاد دانشگاهی نقش یک زیست بوم را داشته باشد که متشکل از بال‌هایی است که کمک می‌کند زنجیره ارزش تکمیل شود و خدمت ارائه شده به صورت جامعتری عرضه شود.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان البرز بیشترین تمرکز در حوزه آموزش را اشتغال محوری و تقاضا محوری عنوان کرد و افزود: راه‌اندازی مراکز آموزش کوتاه مدت و مرکز آموزش کارکنان دولت در یکسال اخیر ازجمله اقدامات این حوزه می‌باشد ضمن اینکه در این مدت شاهد راه اندازی مرکز آموزش مهارتی و حرفه‌ای علوم پزشکی البرز نیز بوده ایم.

وی راه اندازی کانون ارزیابی و توسعه شایستگی مدیران حرفه‌ای در البرز را از دیگر اقدامات برشمرد و گفت: اجرای اولین دوره آموزش محیط بانی در کشور از دیگر این اقدامات است به طوری که در دو سال گذشته نزدیک به ۵۰ دستگاه از آموزش‌های جهاد دانشگاهی با حدود یک میلیون نفر ساعت آموزش کوتاه مدت استفاده کرده اند.

تعریف ۴۰۰ شغل خانگی در سامانه مرکز مشاوره، کارآفرینی و اشتغال

فیروزی گفت: همچنین آموزش‌های بلند مدت جهاد دانشگاهی نیز در قالب مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی کرج ارائه می‌شود که یکی از مراکز موفق در کشور است به طوری که حدود ۱۷۰۰ دانشجو در این مرکز مشغول به تحصیل هستند، البته این تعداد دانشجو یک رکورد به شمار می‌رود و برای سال تحصیلی جدید در مهرماه در ۳۰ رشته مجوز جذب دانشجو داریم.

وی با اشاره به راه اندازی مرکز شکوفایی و نوآوری گرافیک در یکسال گذشته، خاطرنشان کرد: آخرین حوزه فعالیت این نهاد، دفتر تجاری‌سازی و اشتغال دانش بنیان است که این حوزه از جمله حوزه‌هایی که بسیار خوب عمل و اثرگذار در کشور بوده است.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان البرز با اشاره به راه‌اندازی مرکز مشاوره، کارآفرینی و اشتغال، گفت: در این حوزه نیز باید برای ۲۵۰۰ نفر خدمات برای توسعه و ساماندهی مشاغل خدمات ارائه می‌دادیم به طوری که باید فراخوانی منتشر می‌شد که افراد در سامانه‌ای به عنوان متقاضی شغل خانگی ثبت‌نام می‌کردند.

وی با بیان اینکه در این سامانه ۴۰۰ شغل خانگی تعریف شده است، افزود: ثبت نام ۳۶۰۰ نفر در سامانه انجام شد در حالی که مأموریت ۲۵۰۰ نفر را برای بازار را داشتیم، لذا ظرفیت‌سازی لازم را انجام دادیم؛ به طوری که برای اولین بار در سطح کشور مرکز ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی را در البرز راه‌اندازی کردیم که یک کار ابداعی و نوآورانه بود و نزدیک به ۳۰ غرفه نمایشگاهی در این مرکز راه‌اندازی شده است.

کد خبر 590942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.