پیش‌بینی بارش‌های شدید در نقاط مختلف استان یزد

مدیرکل هواشناسی استان یزد با اشاره به پیش‌بینی بارش‌های شدید در نقاط مختلف این استان، گفت: مردم و مسئولان به هیچ عنوان فریب آفتاب و گرمای پس از بارش را نخورند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضا برهانی عصر امروز – دوشنبه سوم مردادماه_ در نشست ستاد مدیریت بحران استان یزد با اشاره به اینکه سامانه بارشی پیش رو سامانه موسمی است اظهار کرد: این سامانه مربوط به بارش‌های تابستانی است که از اقیانوس‌های نواحی حاره‌ای گرفته شده است و بارش‌هایی را در خشکی ایجاد می‌کنند.

وی با بیان اینکه منبع اصلی تغذیه رطوبتی که در پیش رو داریم و در استان‌های جنوب شرق کشور فعال شده است، از دریای عرب، خلیج بنگال و اقیانوس هند است، ادامه داد: بارش‌های موسمی معمولاً همراه با بادهای ۱۲۰ روزه سیستان و بلوچستان است و اکثر سال‌ها در این ناحیه شاهد بارش‌های موسمی هستیم، اما در زمان‌هایی که این رطوبت بیشتر باشد، امکان کشیده شدن آن تا استان‌های مرکزی ایران از جمله یزد و حتی اصفهان نیز وجود دارد.

مدیرکل هواشناسی استان یزد با بیان اینکه در فصل تابستان سال‌های گذشته بارش‌هایی تا حد ۳۴ میلی متر را حتی در تیرماه هم ثبت شده و احتمال وقوع آن امسال نیز وجود دارد، خاطرنشان کرد: برای صبح امروز این بارندگی‌ها برای منطقه سیستان و بلوچستان و مناطق جزئی از کرمان پیش بینی شده و دیگر استان‌ها امروز خیلی درگیر بارندگی نبودند.

وی با بیان اینکه برای صبح سه شنبه تقویت بارندگی‌ها برای جنوب شرق کشور وجود دارد، اما هنوز دامنه فعالیت‌ها تا صبح سه شنبه به منطقه یزد کشیده نخواهد شد، ادامه داد: با توجه به اینکه در این روزها تقویت ابر به ویژه در ارتفاعات استان را داریم به این معنی نیست که هیچ بارشی را در هیچ کجای استان نخواهیم داشت کما اینکه بارش‌های پراکنده‌ای را هم در این روزها شاهد بودیم.

برهانی با بیان اینکه بعد از ظهر سه شنبه بارش‌های تجمعی وجود دارد کما اینکه ممکن است با بارش‌های پراکنده‌ای در این ایام روبه‌رو باشیم افزود: چهارشنبه صبح بار دیگر تقویت بارندگی‌ها در نقشه کشور دیده می‌شود، اما هنوز دامنه بارش‌ها تا مرز شرقی استان یزد است.

وی با تاکید بر اینکه در بازه چهارشنبه بعد از ظهر، بارش تجمعی ۱۲ ساعته از صبح تا عصر امکان وقوع در نواحی غربی، و جنوبی استان وجود داشته باشد افزود: نباید به صورت صرف به این نقشه‌ها اتکا کرده و آمادگی باید در تمام استان به صورت کامل وجود داشته باشد.

اطلاع‌رسانی لحظه‌ای به ستاد مدیریت بحران استان یزد

مدیرکل هواشناسی استان یزد خاطرنشان کرد: هرگونه تغییری در اطلاعات و نقشه‌ها به وجود آید به صورت لحظه‌ای اطلاع رسانی به ستاد مدیریت بحران استان انجام می‌شود.

برهانی گفت: برای بازه زمانی بعد از ظهر چهارشنبه تا صبح پنجشنبه باید انتظار تفاوت در میزان بارش‌ها را در استان داشته باشیم و حتی برخی از مناطق استان از جمله بافق و بهاباد و ابرکوه می‌توانند از استان‌های مجاور تأثیر پذیر باشند.

وی با بیان اینکه در ارتفاعات مرکزی و غربی استان یزد نیز می‌توان بارش‌های قابل ملاحظه‌ای انتظار داشت، افزود: از صبح تا عصر روز پنجشنبه ممکن است بارندگی کمتر شود، اما باید دقت داشت که اگر بارش خوبی داشته باشیم و پس از آن آفتاب و گرما به وجود آید، به دلیل تبخیر حتی اگر در نقشه پیش‌بینی بارش نشده باشد، امکان بارش شدید دوباره وجود دارد.

مدیرکل هواشناسی استان یزد افزود: روز جمعه بازهم تقویت بارش‌ها را شاهد خواهیم بود و با توجه به اینکه احتمال تغییرپذیری نقشه‌ها بسیار زیاد است، باید آمادگی در بالاترین حد ممکن باشد.

وی گفت: بعد از ظهر جمعه دوباره از فعالیت سامانه کاسته می‌شود، اما شدت بارش‌ها کمتر می‌شود و برای روز شنبه سامانه بیشتر به سمت شیراز و غرب کشور کشیده می‌شود و همچنان جنوب استان ممکن است تحت تأثیر بارندگی قرار گیرد، البته روز شنبه نقاط شمالی و مرکز استان بر اساس نقشه‌های فعلی نباید انتظار باران داشته باشد.

کد خبر 590877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.