۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۵:۳۰
مشتری از نگاه جیمزوب

«تلسکوپ فضایی جیمزوب به دانشمندان این قابلیت را می‌دهد تا سیارک‌های حاوی ذخایر معدنی را نیز کشف و شناسایی کنند و حتی از وجود حیات در اقمار باخبر شوند.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، تلسکوپ فضایی جیمزوب به تازگی تصاویر ویژه‌ای از برخی اجرام کیهان ارسال کرده و یکی از آنها که مربوط به سیاره مشتری است، اخیراً از طرف ناسا منتشر شده است؛ این تصویر به منظور آزمون جیمزوب برای ثبت اجرام منظومه‌شمسی و متحرک گرفته شده است و برخی از ویژگی‌های آشنای سیاره غول‌پیکر مشتری را در طیف فروسرخ نشان می‌دهد.

در سمت چپ، عکس قمر اروپا دیده می‌شود که به احتمال زیاد، از ذخایر آب بسیاری برخوردار است. تصویر گرفته شده توسط تلسکوپ فضایی جیمزوب با استفاده از دوربین مادون قرمز NIRCam و دو فیلتر مختلف برای فوکوس بر طول موج‌های جداگانه از نور گرفته شده است و به عنوان بخشی از گزارش راه‌اندازی جیمزوب منتشر شد.

سوالی که اکنون ذهن برخی از مردم را مشغول کرده، این است که، چرا جیمزوب باید از سیاره مشتری تصویربرداری کند؟

مشتری؛ غول‌گازی منظومه‌شمسی

عمران مرادی، پژوهشگر علوم فضایی در رابطه با سیاره مشتری به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: این سیاره، بزرگ‌ترین جرم منظومه‌شمسی است و به عنوان غول‌گازی شناخته می‌شود که جرم آن، یک‌هزارم خورشید است و بعد از این ستاره غول‌پیکر، بزرگ‌ترین جرم منظومه‌شمسی محسوب می‌شود.

وی می‌افزاید: دوره تناوب مداری مشتری به دور خورشید، نزدیک به ۱۲ سال است و در این مدت، تنها یک‌بار به دور خورشید می‌گردد؛ این سیاره دارای ۷۹ قمر است که چهار عدد از آنها با تلسکوپ‌های ساده قابل مشاهده و به اقمار گالیله‌ای معروف است.

این پژوهشگر علوم فضایی ادامه می‌دهد: جو مشتری از ۸۹ درصد هیدروژن، ۱۰ درصد هلیوم و یک درصد متان، آمونیاک و آب تشکیل شده است. فاصله مشتری از خورشید حدود ۸۷۰ میلیون کیلومتر است، اما به دلیل اینکه نور خورشید را به‌شدت منعکس می‌کند جزو اجرام درخشان آسمان به‌شمار می‌رود.

وی اشاره می‌کند: نیروی گرانش سیاره مشتری حدود ۲.۵ برابر زمین و وزن اجسام در این سیاره ۲.۵ برابر بیشتر است. یکی از ویژگی‌های مهم سیاره مشتری لکه قرمز رنگ بزرگی است که روی سطح آن وجود دارد که درواقع گردباد بزرگی در جو مشتری است.

سپر دفاعی زمین

مرادی در رابطه با اهیمت سیاره مشتری می‌گوید: در منظومه شمسی اجرام سرگردان بسیاری مانند دنباله‌دارها و سیارک‌ها وجود دارد که تمام این‌ها در گرانش مشتری اسیر شده است و از این نظر سیاره مشتری بسیار حائز اهمیت است.

وی تصریح می‌کند: سیاره مشتری بسیاری از سنگ‌های سرگردان و دنباله‌دارها را به سمت خود جذب می‌کند؛ بنابراین اگر این سیاره وجود نداشت، این اجرام سرگردان وارد منظومه‌شمسی می‌شدند و خطراتی را برای منظومه و به‌خصوص زمین ایجاد می‌کرد به همین دلیل مشتری سپر دفاعی برای منظومه‌شمسی به‌شمار می‌رود.

این پژوهشگر علوم فضایی ادامه می‌دهد: سیاره مشتری نقش مهمی در حفاظت از حیات کره زمین دارد، زیرا از برخورد سیارک‌ها و دنباله‌دارها به زمین جلوگیری می‌کند.

وی در رابطه با تحقیقاتی که پیرامون مشتری انجام شده، می‌گوید: تاکنون تعداد بسیاری از فضاپیماها توسط سازمان فضایی آمریکا و اروپا به سیاره مشتری سفر کرده است و تصاویر بسیار دقیقی تهیه کرده است.

مرادی می‌افزاید: فضاپیماهایی مانند وویجر یک و دو، پایونیر ۱۰ و ۱۱، اولیس و گالیله از جمله فضاپیماهایی است که به سیاره مشتری سفر کرده است؛ بنابراین عکس‌های بسیار دقیقی از مشتری وجود دارد.

چرا جیمزوب از سیاره مشتری تصویربرداری کرد؟

وی در رابطه با علل عکس‌برداری جیمزوب از سیاره مشتری می‌گوید: تلسکوپ فضایی جیمزوب اجرام دوردست را مد نظر قرار داده است و اینگونه تصور می‌شود که قرار است مرزهای تصورات و دانش بشر از کیهان را جابه‌جا کند، اما مسئله قابل توجه این است که در منظومه‌شمسی هنوز معماهای بسیاری وجود دارد.

این پژوهشگر علوم فضایی می‌افزاید: در حال حاضر مردم تصور می‌کنند که اطلاعات دانشمندان از منظومه‌شمسی تکمیل شده و جیمزوب تنها باید روی دور دست‌های کیهان متمرکز شود، اما واقعاً این گونه نیست و هنوز معماهای بسیاری در منظومه‌شمسی وجود دارد.

وی تصریح می‌کند: معماهایی که در منظومه‌شمسی وجود دارد تمام اجرام کوچک و بزرگ را شامل می‌شود و ما باید فعل و انفعال‌های سیارات گازی از جمله مشتری را بررسی کنیم. منظومه‌شمسی از اجرام بسیاری مانند دنباله‌دارها، اقمار، سیارات و سیارک‌ها تشکیل شده است و تمام این‌ها سوژه مهمی برای بررسی به‌شمار می‌رود.

مرادی ادامه می‌دهد: تاکنون تصاویر بسیاری از سیارات درونی و بیرونی منظومه‌شمسی از جمله مشتری، مریخ، زحل و اورانوس تهیه شده است، اما تلسکوپ فضایی جیمزوب به دلیل قابلیت‌های منحصر به‌فردی که دارد چهره دیگری از سیارات را به ما نشان می‌دهد.

وی اشاره می‌کند: تلسکوپ فضایی جیمزوب قابلیت‌های منحصر به‌فردی در ناحیه فروسرخ دارد و می‌تواند کم انرژی‌ترین و کم‌نورترین اجرام را نیز ردگیری کند؛ بنابراین ابزار بسیار مناسبی برای بررسی اجرام مختلف محسوب می‌شود.

این پژوهشگر علوم فضایی در رابطه با اهمیت اجرام منظومه‌شمسی می‌گوید: بسیاری از اجرام منظومه‌شمسی دارای ارزش‌های اقتصادی است؛ برخی از سیارک‌ها و اقماری مانند اروپا ممکن است میزبان حیات میکروبی باشند یا حتی ذخایر معدنی و فلزی به‌شمار برود.

وی می‌افزاید: برخی دیگر از سیارک‌ها می‌تواند برای زمین تهدید به‌شمار برود و برخی دیگر ممکن است باعث پیشرفت تکنولوژی شود؛ بنابراین در منظومه‌شمسی اهداف علمی بسیاری وجود دارد و به همین دلیل تلسکوپ فضایی جیمزوب از این اجرام نیز تصویربرداری می‌کند.

تصویر جیمزوب از مشتری چه موضوعاتی را مشخص کرد؟

مرادی در رابطه با تصویری که تلسکوپ فضایی جیمزوب از سیاره مشتری ارسال کرد، می‌گوید: از سیاره مشتری تصاویر بسیاری تهیه شده است و تاکنون نیز تصاویر و مطالب بسیاری از این سیاره به‌دست آمده، اما تلسکوپ فضایی جیمزوب به واسطه آشکارکننده بسیار قدرتمندی که در ناحیه فروسرخ دارد، می‌تواند ویژگی‌های خاصی از سیاره مشتری را پدیدار کند.

وی اشاره می‌کند: تمام سیارات گازی از حلقه‌ای تشکیل شده است که به دلیل چگالی کم قابل مشاهده نیست، اما تصویری که تلسکوپ فضایی جیمزوب از مشتری تهیه کرد، حلقه‌های سیاره مشتری را پدیدار کرده است.

این پژوهشگر علوم فضایی می‌افزاید: مسئله دیگری که در تصاویر تلسکوپ فضایی جیمزوب قابل توجه است وجود سیارک‌ها است؛ این مسئله نشان می‌دهد که جیمزوب می‌تواند برای تصویربرداری از اجسام سریع مانند دنباله‌دارها و سیارک‌ها نیز به‌کار برده شود.

وی تصریح می‌کند: این ویژگی تلسکوپ فضایی جیمزوب به دانشمندان این قابلیت را می‌دهد تا سیارک‌های حاوی ذخایر معدنی را نیز کشف و شناسایی کنند و حتی از وجود حیات در اقمار باخبر شوند.

مرادی ادامه می‌دهد: تلسکوپ فضایی جیمزوب از طوفان مشتری و قمر معروف سیاره مشتری که یخی بوده و ممکن است در اعماقش ذخایر بسیار آب وجود داشته‌باشد نیز عکس‌برداری کرده و به دلیل ویژگی‌های خاص این سیاره، جیمزوب اطلاعات بسیاری در اختیار دانشمندان خواهد گذاشت.

وی تاکید می‌کند: تلسکوپ فضایی جیمزوب همچنان اول راه است و باید منتظر باشیم تا این تلسکوپ با ابزارهای دقیقی که دارد از اجرام کم درخشش کیهان نیز عکس‌برداری کند تا توسط منجمین و دانشمندان مورد بررسی قرار گیرد.