بن‌بست سیاسی در عراق معنا و مفهومی ندارد

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: با توجه به تعطیلات نسبتاً طولانی پارلمان عراق، به نظر می‌رسد موضوع انتخاب رئیس‌جمهور که اولین گام در تعیین حاکمیت عراق است طی روزهای آتی انجام شود و همچنین بعد از انجام این فرآیند انتخاب نخست‌وزیر و کابینه نیز در هفته‌های پیش‌رو به وقوع خواهد پیوست.

سیدرضا صدرالحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به سرنوشت حاکمیت عراق اظهار کرد: مسئله تعیین حاکمیت در عراق و مشخص کردن رئیس‌جمهور و همچنین نخست‌وزیر این کشور با توجه به تحولاتی که در طول ۹ ماه گذشته در این کشور رخ داده است، کمی با تأخیر بوده اما واقعیت امر این است که در دوره‌های گذشته نیز شرایط و فرآیندهای مشابهی در عراق به وجود آمده بود. برهمین اساس در حال حاضر جای هیچ نگرانی در خصوص حاکمیت این کشور وجود ندارد.

وی ادامه داد: بن‌بست سیاسی در عراق معنا و مفهومی ندارد، به این ترتیب که در حال حاضر چارچوب هماهنگی شیعه با رایزنی‌های فشرده که با همه جناح‌های قانونی و سیاسی در حال انجام است و در راستای حل مشکلات گام برمی‌دارد. البته اختلافاتی که بین جریان‌های کردی برای تعیین رئیس‌جمهور کرد عراق به وجود آمده این مسئله را تا حدودی به تأخیر انداخته است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: با توجه به تعطیلات نسبتاً طولانی پارلمان عراق، به نظر می‌رسد موضوع انتخاب رئیس‌جمهور که اولین گام در تعیین حاکمیت عراق است طی روزهای آتی انجام شود و همچنین بعد از انجام این فرآیند انتخاب نخست‌وزیر و کابینه نیز در هفته‌های پیش‌رو به وقوع خواهد پیوست.

وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که آن جریانی که با اقدامات غیرمسئولانه خود به دنبال تشکیل حاکمیتی بدون توافق بود در انجام اهداف خود ناکام بود، زیرا حکومت آینده عراق به‌طور قطع حکومت توافقی خواهد بود. این موضوعی است که چارچوب هماهنگی جریان شیعی به شدت به دنبال آن است که بتواند با هماهنگی کامل همه جریان‌های شیعه معتقد به حفظ آرامش و توسعه فرآیند اقتصادی این کشور به‌زودی شرایط باثبات را در کشور پیاده کند و مقامات تشکیل دهنده حاکمیت را به‌زودی معرفی کند تا کشور عراق با توجه به شرایط ویژه‌ای که امروز در منطقه و نظام بین‌الملل به ویژه در حوزه انرژی دارد بتواند نقش‌آفرینی کند.

کد خبر 590661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.