چهارباغ؛ بستری برای حمایت از  مشاغل قدیمی و هنرمندان

تفکر مسئولان شهری اهمیت ویژه‌ای برای ایجاد کسب‌وکارهای چهارباغ دارد اما اتاق اصناف نیز باید اتحادیه‌های صنفی را به‌سمت تفکری مبنی بر حفظ هویت اصلی چهارباغ سوق دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در پروژه پیاده‌راه‌سازی چهارباغ از کسبه تا ساکنان، صاحبان هتل‌ها و رستوران‌ها و بقیه فعالان این خیابان تاریخی چند سال صبورانه با مسئولان شهری همکاری کردند تا سرانجام این خیابان به پیاده‌راه تبدیل شد. این طرح مانند بقیه طرح‌ها، مخالفان و موافقانی داشت که عده‌ای پیاده‌روسازی چهارباغ را عاملی برای کاهش پویایی خیابان دانسته و معتقدند پیش از پیاده‌راه شدن، مشاغل چهارباغ در وضعیت بهتری بودند.

برخی از فعالان این خیابان معتقدند که با پیاده‌راه‌سازی چهارباغ، اصنافی که سابقه طولانی در این خیابان داشتند و به نوعی قدیمی بازار به حساب می‌آمدند، با رکود مواجه شدند؛ زیرا واحدهای صنفی جدیدی مانند انواع فست‌فود در این خیابان شروع به فعالیت کردند. با این اقدام اصناف قدیمی که بیشتر در زمینه صنایع‌دستی و محصولات فرهنگی فعالیت می‌کردند به تدریج با رکود مواجه شدند.

با پیاده‌راه شدن چهارباغ کاسبی در این خیابان چه تغییری کرده است؟

در این خصوص یکی از قدیمی‌ترین کتاب‌فروشی‌های چهارباغ در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: ۴۲ سال است که در چهارباغ کتاب‌فروشی دارم؛ در دهه‌های گذشته این خیابان بیشتر لباس‌فروشی بوده و حتی برای خرید بستنی هم مردم به خیابان‌های اطراف می‌رفتند.

وی اضافه می‌کند: از وقتی چهارباغ به پیاده‌راه تبدیل شده است، کاسبی به خوبی انجام نمی‌شود و مغازه‌ها یا تبدیل به فست‌فود یا به طور کامل تعطیل شدند؛ دیگر مانند گذشته اصنافی چون کفاشی در این خیابان به صورت جدی فعال نیستند و کسانی که مالک مغازه نبودند، اقدام به تعطیلی واحد صنفی خود کردند.

این فعال در پاسخ به این پرسش که آیا کاهش فروش به خاطر تورم در کشور نیست، می‌گوید: اصلاً! چرا این مسائل اقتصادی فقط در چهارباغ وجود دارد؟ چرا در خیابان سبزه‌میدان، مطهری و نظر شاهد این اتفاق نیستیم؟ به نظر من باید ورودی این خیابان را بازگشایی کنند تا ماشین‌ها تردد کنند و اگر تا ۴۰ سال دیگر هم ورودی این خیابان بسته باشد، فایده‌ای برای رونق مشاغل حاضر در چهارباغ ندارد.

برای ادامه پیگیری درباره این موضوع به سراغ یکی دیگر از مغازه‌ها رفتیم.

توریست لازمه چهارباغ

یک مغازه‌دار چهارباغ در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: حدود ۳۰ سال است که در چهارباغ کاسبی می‌کنم و از وقتی که اجازه ورود ماشین به این خیابان داده نمی‌شود، کسب و کار راکد شده است؛ اکنون هم کسانی که می‌آیند مشتری غذاخوری و آبمیوه‌فروشی‌ها هستند و مشاغلی مانند عتیقه‌فروشی که فقط وابسته به مسافر خارجی است، محدود شده است.

وی می‌گوید: به طور کلی فقط باید توریست و مسافر بیشتری در این خیابان تردد کنند تا مشاغلی غیر از آبمیوه و فست‌فود نیز در چهارباغ رونق پیدا کند.

یکی از عتیقه‌فروشان چهارباغ در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: بیش از ۴۰ سال است که در این خیابان کاسبی می‌کنم. در گذشته به خاطر ورود حجم انبوهی از مسافران خارجی به اصفهان، مشاغل ما نیز رونق داشت، اما اکنون تعداد انگشت‌شماری از مسافران خارجی به فروشگاه ما سر می‌زنند.

وی ادامه می‌دهد: قبل از پیاده‌راه شدن چهارباغ، نکات مثبت و منفی دارد؛ بعد از اینکه این خیابان گذر عمومی شد، به محلی برای تفریح و تفرج تبدیل شد در صورتی که در گذشته کاربری این خیابان این‌گونه نبود و از ماشین پیاده می‌شدند و خریدشان را می‌کردند و می‌رفتند.

نگاه ویژه مدیریت چهارباغ به هنر و هنرمند

عباس شیردل در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: اگر دیرینه چهارباغ را از زمان قاجار بررسی کنیم، می‌بینیم که بیشتر مغازه‌ها قلم‌زنی و صنایع‌دستی بودند به طوری که می‌توان گفت از دروازه دولت تا میدان انقلاب، ۹۰ درصد صنایع‌دستی بودند.

وی اضافه می‌کند: در آن زمان، چهارباغ محلی برای گردهم آمدن هنرمندان بود که برای استفاده از از تجربیات یکدیگر، در چهارباغ دورهم جمع می‌شدند.

رئیس اتحادیه صنایع‌دستی استان اصفهان ادامه می‌دهد: کشورهای اروپایی یکی از بهترین خیابان‌های شهر را به هنرمندان و دانشجویان اختصاص می‌دهند تا آن‌ها آثار تولیدی خود را به نمایش بگذارند. اگر این اقدام در اصفهان انجام شود، موجب می‌شود تا عابرانی که از این خیابان عبور می‌کنند با هویت تاریخی شهر آشنا شوند.

شیردل خاطرنشان می‌کند: برای مثال تعدادی پاساژ بی‌رونق در چهارباغ وجود دارد که اگر با هزینه‌ای کمتر برای برگزاری نمایشگاه و رویدادهای مختلف در اختیار هنرمندان قرار بگیرد، اقدامی مؤثر جهت کمک به هنرمندان است.

وی می‌گوید: اهالی هنر به محلی برای گردهم آمدن و بهره‌گیری از تجربیات اساتید این حوزه نیاز دارند و در این خصوص باید خانه هنرمندان و صنعتگران اصفهان راه‌اندازی شود.

رئیس اتحادیه صنایع‌دستی استان اصفهان اظهار می‌کند: تفکر مسئولان شهری اهمیت ویژه‌ای برای ایجاد کسب و کارهای چهارباغ دارد اما اتاق اصناف نیز باید اتحادیه‌های صنفی را به سمت تفکری مبنی بر حفظ هویت اصلی چهارباغ سوق دهد.

شیردل تصریح می‌کند: مسافران خارجی معمولاً از ساعت پنج عصر به بعد برنامه خاصی برای گردش در شهر ندارند، اگر برنامه‌های ویژه‌ای برای اجرای موسیقی و… مانند بقیه کشورها در نظر گرفته شود، به جذب گردشگر کمک شایانی می‌کند. گذر فرهنگی چهارباغ جلوه گاهی از استان اصفهان است و نمی‌توان آن را از اصفهان دور دانست. بنابراین رفع کم و کاستی‌های فعلی آن نیازمند همراهی تمام نهادهای مربوطه است.

کد خبر 590657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.