کرمانشاه؛ نقطه آغاز و پایان جنگ تحمیلی

استان کرمانشاه را نقطه آغاز و پایان جنگ تحمیلی نامیده‌اند، این استان پیش و پس از تهاجم دشمن بعثی به این سرزمین نیز هدف حملات نیروهای متخاصم قرار داشت. در استان کرمانشاه بیش از ۲۷ عملیات در دوران دفاع مقدس انجام شد که چهار عملیات کربلای ۶، بیت‌المقدس ۴، مطلع‌الفجر و مرصاد در شهر کرمانشاه اتفاق افتاد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جنگ تحمیلی عراق علیه ایران که هشت سال به طول انجامید، گستره‌ای به مساحت بیش از ۱۶۰۰ کیلومتر مربع را در بر گرفت و یکی از بزرگ‌ترین جنگ‌های قرن بیستم را رقم زد. پهنه عملیاتی این جنگ از ویژگی‌های گوناگون جغرافیای انسانی و طبیعی برخوردار بود و انواع مختلف عملیات نظامی در آن انجام گرفت.

سیدصالح ایمانی، پژوهشگر دفاع مقدس در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده است، به معرفی استان کرمانشاه پرداخته است: «استان کرمانشاه با حدود دو میلیون نفر جمعیت از شمال به استان کردستان، از جنوب به استان لرستان و ایلام، از شرق به استان همدان و از غرب به کشور عراق محدود می‌شود، این استان ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد.

مرکز این استان مرزی، شهر کرمانشاه است که با داشتن مراکز و پایگاه‌هایی چون فرودگاه، پالایشگاه نفت، پایگاه هوانیروز و تأسیسات صنعتی دارای اهمیت خاصی بوده است. این شهر هم‌چنین از شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران است که به دلیل قرارگیری در تقاطع دو محور شمال به جنوب و شرق به غرب و نیز هم‌جواری با عراق و واقع شدن بر سر راه کربلا و بغداد از اهمیت بسیاری برخوردار است. سه رودخانه قره سو-آبشوران و چم‌بشیر در کرمانشاه جریان دارد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ستاد فرماندهی سپاه منطقه ۷ در این شهر تشکیل شد و شهید محمد بروجردی به عنوان فرمانده این سپاه نقش بسزایی در ایجاد امنیت در دو استان کرمانشاه و کردستان ایفا کرد.

محدوده زمانی پیروزی انقلاب اسلامی تا زمان آغاز جنگ تحمیلی در استان کرمانشاه از مقاطعی است که کمتر به آن پرداخته شده است، این دوره که کرمانشاه درگیر جنگ داخلی و حمله غیررسمی عراق بود. در تاریخ چهاردهم فروردین‌ماه سال ۱۳۵۸ یک گروه از ارتش عراق به شهر قصرشیرین حمله کردند.

در روز سی‌ویکم شهریورماه ۱۳۵۹ هم‌زمان با حمله به دیگر نقاط مرزی ایران، حمله به استان کرمانشاه هم با حمله به شهرهای قصر شیرین، اسلام‌آباد غرب و کرمانشاه آغاز شد.

در نخستین ساعات دوم مهرماه ۱۳۵۹ شهر سرپل ذهاب در حمله هواپیماها و توپخانه ارتش عراق اشغال شد.

در طول دوران دفاع مقدس بیش از ۲۷ عملیات دفاع مقدس در استان کرمانشاه انجام شد که چهار عملیات کربلای ۶، بیت‌المقدس ۴، مطلع‌الفجر و مرصاد در شهر کرمانشاه اتفاق افتاد. این شهر در طول جنگ ۱۷۶ بار هدف بمب‌ها و موشک‌های ارتش عراق واقع شد و ۲۱۵۸ تن شهید و ۴۲۵۲ تن مجروح تقدیم انقلاب اسلامی کرد.

یکی از مهم‌ترین وقایع جنگ در استان کرمانشاه بمباران پناهگاه پارک شیرین بود که در شامگاه بیست‌وششم اسفندماه سال ۱۳۶۶ این پناهگاه که مکانی برای پناه گرفتن غیرنظامیان در هنگام حملات هوایی بود، هدف موشک متعلق به ارتش عراق قرار گرفت، در جریان این رویداد ۸۰ نفر کشته و ۳۰۰ نفر مجروح شدند.

یکی دیگر از فجایع ارتش بعث در کرمانشاه بمباران شیمیایی روستای زرده در شهرستان دالاهوی کنونی بود، این روستا در سی‌ویکم تیرماه سال ۱۳۶۷، پس از آن‌که قطعنامه ۵۹۸ مورد پذیرش حکومت جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته‌بود، از طرف ارتش بعث عراق هدف حملات شیمیایی قرار گرفت.

طی این حملات هوایی، ۲۷۰ نفر در همان روز کشته شده و ۸۳۰ نفر مجروح شدند. روستای زرده به سبب قرارگیری بارگاه‌های شخصیت‌های مهم آئین یارسان، از مراکز مهم این آئین است و زیارتگاه مهمی برای یارسانیان به‌شمار می‌رود.

همچنین اصابت یکی از بمب‌ها به چشمه آب روستا و استفاده مردم از آب آن سبب گسترش تلفات شد. ۲۷۰ نفر در همان روز و کشته شده و ۸۳۰ نفر مجروح شدند که برخی در سال‌های بعد با ابتلاء به بیماری‌هایی که از عوارض گاز خردل و دیگر مواد شیمیایی بود، کشته شدند.

همزمان با بمباران شیمیایی روستای زرده، روستای نسار دیره و نسار دیره سفلی نیز مورد حمله شیمیایی ارتش عراق قرار گرفتند.

نقطه پایانی جنگ و تیر خلاص به رؤیای صدام نیز در این استان و در جریان عملیات مرصاد زده شد. در این عملیات که چهارم مردادماه سال ۱۳۶۷ توسط سازمان مجاهدین خلق ایران طرح‌ریزی شد، رزمندگان اسلام با هدایت شهید صیادشیرازی موفق به برتری برابر منافقین شدند تا آرزوی رسیدن آنها به تهران در همین کرمانشاه برچیده شود.

کد خبر 590653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.