آسیب‌دیدگی جیمزوب عملکردش را تحت تاثیر قرار داد

کارشناس فضایی مجموعه آسمان‌سرای سُها گفت: در بازه زمانی یکم تا سوم خردادماه ۱۴۰۱ تلسکوپ فضایی جیمزوب با ریز شهاب‌سنگی برخورد داشت که نتیجه آن خارج از انتظار دانشمندان بود و آسیب جدی به یکی از آینه‌های جیمزوب وارد کرد.

علیرضا بیات در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه تلسکوپ فضایی جیمزوب از ابتدا با تهدیدات بسیاری مواجه بود، اظهار کرد: یکی از ابتدایی‌ترین و مهم‌ترین خطراتی که جیمزوب را تهدید می‌کرد، پرتاب اشتباه یا نقض فنی موشک آن بود.

وی افزود: هنگامی که تلسکوپ فضایی جیمزوب در مدار قرار گرفت، نزدیک به ۳۰ روز مهلت داشت تا سیستم‌های خود را به صورت کامل فعال‌سازی و کالیبره کند و به نقطه لاگرانژ دو برسد که دانشمندان نزدیک به ۳۰۰ نقض فنی در این شرایط را برای آن پیش‌بینی کرده بودند، اما این تلسکوپ در صحت کامل به نقطه مورد نظر قرار گرفت.

این کارشناس فضایی مجموعه آسمان‌سرای سُها ادامه داد: با قرار گرفتن جیمزوب در نقطه لاگرانژ دو مشکلات دیگری فعالیت آن را تهدید می‌کرد که یکی از آن‌ها برخورد ریز شهاب سنگ‌ها بود.

وی تصریح کرد: سنگ‌ها اجرامی در منظومه‌شمسی است که بسیار کوچک بوده و ممکن است در حد شن باشد، اما به دلیل سرعت بسیاری که دارد، می‌تواند جیمزوب را با مشکلات بسیاری روبه‌رو کند.

بیات اشاره کرد: تلسکوپ فضایی جیمزوب تاکنون برخوردهای بسیاری با ریز شهاب‌سنگ‌ها داشته است که تمام آن‌ها از قبل پیش‌بینی شده بود و هیچ‌کدام از این برخوردها تأثیر قابل توجه در عملکرد آن نداشته است.

وی در همین رابطه افزود: در بازه زمانی یکم تا سوم خردادماه ۱۴۰۱ این تلسکوپ با ریز شهاب‌سنگی برخورد داشت که نتیجه آن خارج از انتظار دانشمندان بود و آسیب جدی به یکی از آینه‌های جیمزوب وارد کرد.

این کارشناس فضایی مجموعه آسمان‌سرای سُها ادامه داد: تلسکوپ فضایی جیمزوب از ۱۸ آینه تشکیل شده که به سه دسته شش‌تایی A، B و C تقسیم می‌شود و برخورد ریز شهاب سنگ آینه C3 را به شدت دچار آسیب کرده است، به طوری که خطای جبه موج تلسکوپ به اندازه ۲۵۸ نانومتر در ثانیه افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مهندسان تلاش کردند تا با کنترل از راه دور ۱۷ آینه دیگر را به شکلی تنظیم کنند که خطای سیستم کاهش یابد و توانستند این خطا را از ۲۵۸ به ۱۷۸ نانومتر کاهش دهند.

بیات تاکید کرد: این مقدار خطا ممکن است در طول مأموریت تأثیر زیادی نگذارد، اما امکان اینکه تلسکوپ فضایی جیمزوب با برخوردهای بیشتری مواجه شود وجود دارد؛ نکته قابل توجه این است که جیمزوب قابلیت تعمیر نخواهد داشت و تنها می‌توان به صورت نرم‌افزاری آن را تنظیم کرد.

کد خبر 590610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.