لزوم ارائه راهکارهای کارآمد در شوراها/ از تبعیض و قومی‌گرایی پرهیز شود

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان گفت: بدون شک ورود شوراها به بازی‌های سیاسی، قومی و قبیله‌ای سم مهلک و آفت خطرناک کار شورایی است. منتخبین شوراها باید نماد اخلاق مداری و رفتار منصفانه، عالمانه و به دور از هر گونه تبعیض در مورد شهروندان باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدجواد توحیدی‌راد امروز در نطق پیش از دستور خود بین نمایندگان ۲۸ شهرستان در شورای استان اصفهان، اظهار کرد: نکته اولی که علاقه‌مند هستم به آن اشاره کنم جایگاه شوراها در قوانین کشور است. از اولین قانون شوراهای محلی مصوب ۱۳۵۸ شورای انقلاب تا آخرین اصلاحیه قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراها هر چه قانون اصلاح شده، از حوزه اختیارت و عمل شوراها کاسته و به طور مشخص از روح حاکم بر جایگاه شوراها در قانون اساسی فاصله گرفته شده است.

وی با بیان اینکه نگاهی به شرح مذاکرات تدوین‌کنندگان قانون اساسی و فرمان امام خمینی (ره) به شورای عالی انقلاب در تشکیل شوراها نشان می‌دهد که این نهاد دینی و قانونی چه جایگاه رفیعی را دارد، افزود: برای مثال در مورد شورای استان حق نظارت شورای استان در اجرای بودجه استان، وضع آئین‌نامه در اداره شوراها، حضور در کمیته برنامه‌ریزی استان با حق رأی، تأیید پیمانکاران پروژه‌های استانی، حضور دو نماینده شورای استان در هیئت حل اختلاف استان و موارد دیگر از جمله موارد قانونی بوده است که با اصلاحیه‌های مکرر حذف شده است.

باید دولت‌ها توسعه مشارکت‌های اجتماعی جامعه را رشد دهند

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: نکته اول تقلیل شوراها به ویژه شوراهای فرادست به نهادهای تشریفاتی مخالف مردم‌سالاری دینی است. جدا از بحث تأکیدات دینی محکمی که در حوزه شوراها وجود دارد امروزه این یک امر پذیرفته شده اجتماعی و علمی است که واگذاری امور به مردم شرط اساسی توسعه و رفاه است. دولت‌ها باید با توانمندسازی نهادهای مردمی و توسعه مشارکت‌های اجتماعی جامعه را رشد دهند و انجام امور را به مردم واگذار کنند.

وی خاطرنشان کرد: نکته دوم در خصوص نبود درآمد پایدار شهرداری‌ها است، به تازگی مجلس شورای اسلامی به مبحث درآمد شهرداری‌ها از کمیسیون ماده ۱۰۰ ورود کرده است و قصد اصلاح آن را دارد. هیچ کسی با خلاف‌سازی در حوزه شهری موافق نیست، باید با آن برخورد شود، اما در کنار آن باید تکلیف درآمدهای پایدار شهری مشخص شود که از سال که از سال ۱۳۶۳ که دولت مکلف شده است منابع درآمدهای پایدار شهرداری‌ها را مشخص کند تاکنون نزدیک ۴۰ سال است که این قضیه بدون سرانجام و معطل مانده است.

شهرداری‌ها بزرگ‌ترین سهم را در عمران شهر دارند

توحیدی‌راد با تاکید بر اینکه امروزه شهرداری‌ها که بدون شک بزرگ‌ترین سهم را در عمران شهری دارند، گفت: در عمل در معرض ورشکستگی هستند، از نمایندگان مجلس درخواست دارم در موضع درآمدهای پایدار شهرداری‌ها ورود کرده و مسئله را حل کنند و سپس به فکر اصلاح موارد دیگر باشند.

وی اضافه کرد: نکته سوم و توصیه‌ام به شوراها پرهیز از سیاسی‌گرایی و قوم‌گرایی است. بدون شک ورود شوراها به بازی‌های سیاسی، قومی و قبیله‌ای سم مهلک و آفت خطرناک کار شورایی است. منتخبین شوراها باید نماد اخلاق مداری و رفتار منصفانه، عالمانه و به دور از هر گونه تبعیض در مورد شهروندان باشند. شورای اسلامی شهر باید نماد یک هیئت منصفه و بی‌طرف باشد.

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان گفت: کارها باید کارشناسی شود در کمیته‌های تخصصی و کمیسیون‌های مربوطه مورد بررسی قرار گیرد و شورای اسلامی شهر در مرحله نهایی به عنوان یک هیئت منصفه و نماد روح حاکم بر مردم و گرایش‌های مردمی از بین راهکارهای پیشنهادی متخصصان با توجه به صرفه و صلاح مردم گزینه و راهکار مناسب را انتخاب کند.

شوراها از از ورود به مسائل سیاسی خودداری کنند

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم بدون توجه به کار کارشناسی و تنها بر اساس تمایلات حزبی، باندی و قومی عمل کنیم و منافع شهر را فدای منافع گروهی کنیم گناهی بس نابخشودگی در پیشگاه خداوند و قانون انجام داده‌ایم، ادامه داد: تمایل دارم این توصیه را به شوراها داشته باشم و به طور صریح بخواهم که از ورود به مسائل سیاسی خودداری کنند به توجه به انتخابات مجلس شورای اسلامی که در پیش داریم این امر از اهمیت زیادی برخوردار است که نه بازی کنید و نه بازیچه شوید. مقام و شأن شورای و جایگاه بیشتر از ورود به این مسائل است و باید حفظ شود.

توحیدی‌راد تاکید کرد: نکته چهارم در خصوص توجه به کار تیمی همدلی و هم‌زبانی در شورای‌های اسلامی است. توجه به رویه‌های قانونی، تشکیل گروه‌ها، کمیسیون‌های شوراها، انجام نظارت‌های قانونی بر شهرداری‌های و دهیاری‌ها، بررسی علمی مسائل و مصوبات باشد تا شوراها تقویت شوند.

وی در خصوص جایگاه شوراها، اظهار کرد: جایگاه و آبروی شورا باید حفظ شود، اختلاف نظر بیان اعضای شورای اسلامی شهر امری طبیعی است و اگر بر مبنای صحیح و با توجه به اصل همدلی شکل گیرد باعث ارتقای کیفیت کاری شوراها می‌شود، اما این اختلاف نباید بیرون از حوزه شورا باعث ایجاد مسائل مختلف شود، اعضای شوراها مانند یک خانواده هستند، لذا باید این توانمندی و هنر را داشته باشند که مسائل خود را در داخل شورا رفع کنند.

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان با تاکید بر اینکه وقتی تصمیمی گرفته می‌شود و این تصمیمی قانونی و صحیح است همه باید به این دموکراسی جمعی احترام بگذارند، گفت: زمانی که مسائل و اختلاف نظرها به بیرون سرایت می‌کند باعث می‌شود اختلاف‌ها تشدیدی شده و مسائل پیچیده شود و باعث سو استفاده دیگران قرار گیرد. به شوراها توصیه می‌کنم که اهداف خود را واضح‌تر کرده، همدلی را بیشتر کنند، افق‌های دید و آینده‌نگری را توسعه داده و جایگاه شوراها را بهبود دهند.

وی خاطرنشان کرد: نکته پنجم در خصوص رسیدگی به وضعیت وضعیت شوراهای شهرستان است، تاکنون هیچ بودجه‌ای برای شوراهای شهرستان تخصیص نیافته است و شوراهای شهرستان برای پرداخت حق جلسه نیز دچار مشکل هستند، درخواست ویژه شوراهای شهرستان رسیدگی به وضعیت مالی آنها است و از معاونت عمرانی استانداری اصفهان درخواست دارم تا توصیه‌های لازم را به فرمانداران در این زمینه داشته باشند.

کد خبر 590584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.