۱۰۴۵ قلم داروی تولید داخل مشمول تغییر قیمت شده است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گفت: ۱۰۴۵ قلم داروی تولید داخل مشمول تغییر قیمت شده است و این تغییر تمام و کمال توسط بیمه پوشش داده می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمود اعتباری پیش از ظهر امروز یکشنبه_ دوم مردادماه_ در نشست خبری شفاف‌سازی طرح دارویار، اظهار کرد: با اجرای طرح دارویاری، یارانه دارو که تاکنون به بخش تولید اختصاص داده شده بود، از طریق بیمه به مصرف‌کننده اختصاص می‌یابد و در این طرح تغییر قیمت‌های اتفاق افتاده، تنها برای داروهای تولید داخل است.

افزایش قیمت با تهیه دارو از طریق نسخه احساس نمی‌شود

وی افزود: افزایش برای داروهای وارداتی، داروهایی که تحت لیسانس در کشور تولید می‌شوند، مکمل‌ها و فرآورده‌های گیاهی عرضه شده در داروخانه و فرآورده‌هایی که بدون نسخه درپی درخواست بیمار و زیرنظر داروساز ارائه می‌شود، تغییر قیمتی اتفاق نیفتاده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: ۱۰۴۵ قلم داروی تولید داخل مشمول تغییر قیمت شده و نکته اساسی این است که این تغییر تمام و کمال توسط بیمه پوشش داده می‌شود و مردم مادامی که از طریق نسخه نسبت به تهیه دارو اقدام کنند، افزایش قیمت دارو را احساس نخواهند کرد.

وی تصریح کرد: در صورتی که مردم دارو را بدون نسخه تهیه کنند، افزایش قیمت اتفاق خواهد افتاد اما با تهیه دارو با نسخه گاهی کاهش قیمت نیز با توجه به افزایش پوشش بیمه‌ای و افزایش مبلغ تحت پوشش توسط بیمه، رخ می‌دهد.

یارانه درنظر گرفته شده برای دارو، مربوط به همه مردم است

اعتباری با اشاره به مزیت‌های طرح دارویاری، اضافه کرد: یارانه درنظر گرفته شده برای دارو، مربوط به همه مردم است و دهک‌بندی ندارد. در واقع میزان یارانه متناسب با نیاز است و سقفی برای فردی تعیین نمی‌شود. همچنین هیچ افزایش پرداختی از جیب مردم اتفاق نخواهد افتاد.

وی گفت: با اجرای این طرح، اصلاح الگوی مصرف دارو اتفاق می‌افتد و به این علت که دارو تنها از مسیر نسخه‌نویسی و مراجعه به پزشک تحویل می‌شود، از مصرف خودسرانه دارو جلوگیری خواهد شد. همچنین از قاچاق معکوس دارو با اجرای این طرح جلوگیری خواهد شد.

حدود ۳۰ درصد داروهای تولید داخل، قاچاق می‌شود

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه براساس آمار حدود ۳۰ درصد داروهای تولید داخل به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود و یارانه اختصاص داده شده در تولید، توسط کشورهای خارجی نیز استفاده می‌شود، ادامه داد: این طرح موجب رونق تولید فرآورده‌های دارویی داخلی و رشد رسمی صادرات دارو خواهد شد.

وی اظهار کرد: با توجه به تغییر قیمت دارو و جبران هزینه‌های تولید برای کارخانجات تولیدی، مشکلات آنها نیز در تأمین و تولید دارو کاهش یافته است و منجر به تأمین پایدار دارو و کاهش تعداد اقلام دارویی دچار کمبود طی یک تا دو ماه آینده خواهد شد.

اعتباری افزود: قاچاق دارو از معضلات واقعی و جاری است و از عرصه مختلف ممکن است اتفاق بیفتد اما برای قاچاق دارو در داروخانه‌ها، سامانه تیتک درحال اجرا است که سامانه‌ای برای اصالت‌سنجی، رهگیری و ردیابی داروها است. با این سامانه اصالت و اصلی بودن و مسیر قانونی تأمین شدن دارو احراز می‌شود.

آگاهی معاونت غذا و دارو از نوع و تعداد داروهای وارد شده به داروخانه

وی با بیان اینکه با وجود این سامانه دارو از شرکت‌های دارویی توسط فاکتور به داروخانه تحویل و ثبت می‌شود، ادامه داد: داروخانه فاکتور ارائه شده را تأیید می‌کند و درپی این مراحل معاونت غذا و دارو آگاه است که چه تعداد دارو از چه نوعی وارد داروخانه شده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه احتمال قاچاق برای داروهای گران‌قیمت و دارای کمبود، وجود دارد که البته با اجرایی شدن طرح دارویاری احتمال این قاچاق کاهش می‌یابد، تصریح کرد: الزام برای داروخانه‌ها وجود دارد که در صورت ارائه داروهای گران قیمت یا دارای کمبود، این ارائه را در سامانه ثبت کنند. سیستم نظارتی غذا و دارو نیز به طور مداوم سیستم‌ها را چک و پایش می‌کند.

اطلاع از آخرین مکان عرضه دارو با اپلیکیشن تیتک

وی اضافه کرد: سامانه تیتک، دارای اپلیکیشنی است که مردم می‌توانند داروی موردنظر خود را وارد کنند و از طریق این اپلیکیشن آخرین مکان تحویل دارو مشخص می‌شود.

اعتباری با بیان اینکه برای اجرا شدن طرح دارویاری، حداقل شش ماه فعالیت کارشناسی انجام و با همه ارگان‌های مرتبط از جمله سازمان برنامه بودجه و سازمان‌های بیمه‌گر پایه اصلی هماهنگی‌های لازم انجام شده است، گفت: اگر افرادی، داروخانه‌ها یا تولیدکنندگان از قبل نسبت به افزایش قیمت‌ها اطلاع داشته باشند، ممکن است نسبت به نگهداری و تجمیع دارو اقدام کنند و به همین علت شروع طرح دارویاری بدون اطلاع و ناگهانی اتفاق افتاده اما هماهنگی‌های لازم انجام شده است.

وی ادامه داد: تاکنون چهار هزار میلیارد تومان به عنوان پیش پرداخت توسط سازمان برنامه بودجه پرداخت شده است و قطعاً اگر بودجه‌های لازم توسط سازمان برنامه بودجه و بیمه‌ها به صورت پایدار تأمین شود، این طرح به خوبی پیش می‌روند. همچنین قرار است که مطالبات شرکت‌های دارویی نیز از طریق همین طرح پرداخت شود و بدهی که بیمه‌ها به داروخانه‌ها دارند نیز از طریق همین طرح پرداخت شود و مدت زمان بدهی کاهش می‌یابد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه از شروع این طرح همه بخش‌های دانشگاه و بیمه‌ها بسیج شدند تا نظارت لازم را انجام دهند و تقریباً همه داروخانه‌ها از ابتدای طرح بازرسی و نظارت شده‌اند، تصریح کرد: بخشی از این طرح، تغییر قیمت برخی داروها و بخش دیگر اصلاح ضرایب بیمه‌ها برای جبران افزایش قیمت است و همه این موارد به داروخانه‌ها توضیح داده شده است.

تحت پوشش بیمه قرار گرفتن ۱۱۹ قلم داروی پرمصرف بدون افزایش قیمت

وی اضافه کرد: طرح دارویاری از بامداد پنجشنبه دو هفته پیش شروع شد و حدود ۹ روز از آغاز طرح می‌گذرد. در این طرح ۱۰۴۵ قلم دارو مشمول افزایش قیمت شده و ۳۶۶ قلم دارویی که مربوط به بیماری‌های مزمن بوده است و تحت پوشش بیمه قرار نگرفته بودند، در این طرح تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند. ۱۱۹ قلم از داروهای پرمصرف بدون نسخه نیز تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند؛ گرچه افزایش قیمتی نیز نداشته‌اند.

اعتباری گفت: با در نظر گرفتن همه تنوع‌های موجود در کشور، ۹۶۰۰ قلم داروی ایرانی در کشور موجود است که اگر این تعداد را با کد ژنریک در نظر بگیریم، در واقع حدود ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ قلم دارای ایرانی در کشور موجود است.

استفاده طرح دارویاری از زیرساخت‌های نسخه‌نویسی الکترونیک

وی ادامه داد: این طرح از زیرساخت نسخه الکترونیک استفاده می‌کند. بودجه درنظر گرفته شده برای این طرح به این منظور است که مردم مبلغ بیشتری پرداخت نکنند. در گذشته یارانه توسط دولت پرداخت می‌شد اما مردم آن را احساس نمی‌کردند و تأمین پایدار دارو وجود نداشت و بودجه اختصاص یافته برای جبران این موارد بوده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: افراد متقلب دارو را خارج از چرخه رسمی عرضه می‌کنند و این داروها ممکن است تاریخ گذشته باشند، طبق استاندارهای مورد نیاز نگهداری نشده باشد یا حتی ممکن است داروی ارائه شده، داروی مدنظر فرد نباشد. دارو تنها باید از داروخانه تهیه شود و افرادی که دارو را از خارج تهیه می‌کنند سلامتی خود را تضمین نکرده و به افراد حاضر در خارج چرخه عرضه رسمی، کمک می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: داروهای خارجی همچنان یارانه خود را دریافت می‌کند و دولت برای واردات دارویی ارز می‌دهد. داروهای خارجی مشمول افزایش قیمت نشده‌اند و روال گذشته در پیش است و بنابر این موضوع تحت پوشش بیمه دارویار قرار ندارند.

کد خبر 590476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.