کنترل بار پارس قابل تنظیم با نمایشگر دیجیتال

برای حفاظت از دستگاه‌های مختلف از جمله انواع الکتروموتورها، الکتروپمپ‌ها، ژنراتورها و سایر مصرف کننده‌های سه فاز می‌توان از کنترل بار استفاده کرد.

با استفاده از این وسیله، همانطور که از نام آن مشخص است، می‌توان در مقابل اضافه جریان‌های احتمالی که به هر دلیلی ممکن است اتفاق بیفتد، از صدمه دیدن دستگاه جلوگیری کرد. این کار با ارسال به موقع فرمان قطع صورت می‌گیرد. در نمونه‌هایی از این دستگاه که دارای نمایشگر دیجیتال هستند به راحتی می‌توان تنظیمات را در برابر اضافه جریان الکتریکی و مکانیکی مشاهده و کنترل کرد.

کنترل بار چیست؟

وسیله‌ای مهم در برق صنعتی است که حفاظت از مدار را در برابر اضافه جریان‌های ناشی از اضافه بار انجام می‌دهد. این وسیله با تشخیص اضافه بار، مدار را قطع می‌کند تا به موتور آسیب نرسد.

در ساخت آن از تجهیزات پیشرفته الکترونیکی همچون ترانس جریان استفاده می‌شود. با استفاده از نوع قابل تنظیم آن می‌توان زمان و جریان را در محدوده‌های مشخصی تنظیم کرد. این وسیله جریان را به طور دقیق اندازه‌گیری کرده و آن را با جریان تنظیمی مقایسه می‌کند و اگر اختلافی بین آن‌ها تشخیص داده شود، خطا را در سریع‌ترین زمان نشان می‌دهد. از نمونه‌های پرکاربرد این وسیله محافظ، کنترل بار ۲۰۰ آمپر است که گستره وسیع جریان ۲۰ تا ۲۰۰ آمپر را دارد.

در مواردی که دما بسیار بالا می‌باشد، به عنوان مثال در نزدیکی کوره، مدار فرمان‌هایی قرار داده می‌شود که کنترل بار با قابلیت استفاده در دماهای بالا وسیله مناسبی برای حفاظت از این مدارها است. برخلاف رله‌های حرارتی (بی‌متال‌ها) که حرارت روی آن‌ها تأثیرگذار است و باعث می‌شود فلزاتی که درون بی‌متال قرار دارند زودتر خم شود و در دماهای بالا مقداری خطا داشته باشد، به راحتی می‌توان از این وسیله محافظ جریان و مقاوم در برابر حرارت، با دقت بالا استفاده کرد.

با توجه به شرایط، می‌توان زمان تشخیص خطا تا قطع مدار را تنظیم کرد. به طور معمول، این زمان بر اساس عملکرد مدار تنظیم می‌شود و اگر تا زمان تنظیم شده خطا برطرف نشود، مدار قطع می‌شود تا از آسیب به آن جلوگیری شود. در صورت قطع مدار می‌توان با ریست کردن دستگاه، آن را به حالت اولیه یا نرمال برگرداند. این کار با استفاده از دکمه ریست دستی تعبیه شده بر روی دستگاه یا با قطع مدار تغذیه از روی تابلو فرمان صورت می‌گیرد.

2 LED قرار گرفته بر روی دستگاه، یکی به رنگ سبز برای نشان دادن حالت نرمال و دیگری به رنگ قرمز به معنای بروز خطا یا اضافه جریان می‌باشد. از نمونه‌های دیگر آن، کنترل بار ۳۰۰ آمپر می‌باشند، که محدوده جریان ۳۰ تا ۳۰۰ آمپر را شامل می‌شود.

نصب و تنظیم

برای نصب کنترل بار در داخل تابلو، آن را قبل یا بعد از کنتاکتور قرار می‌دهیم. سپس سیم‌های مدار فرمان را بسته و با اتصال سیم‌های نول و فاز تغذیه دستگاه را برقرار می‌کنیم. به طور کلی، ترمینال‌ها خروجی مدار فرمان یا تیغه باز و همچنین خطا یا تیغه بسته می‌باشند. جزئیات نصب و نحوه اتصال سیم‌ها با توجه به نوع دستگاه بوده و به راحتی انجام می‌شود.

برای تنظیم دستگاه، برق کلید را وصل می‌کنیم. رنگ LEDهای قرار گرفته بر روی دستگاه حالت نرمال یا دارای خطا را نشان می‌دهد. کلیدهایی برای تنظیم جریان الکتروموتور به منظور افزایش آمپر یا کاهش آمپر مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین کلیدهای تنظیم زمان برای ارسال فرمان قطع در زمان تنظیم شده به کار می‌روند.

دستگاه‌های محافظ

برای حفاظت از موتورهای الکتریکی از واحدهای حفاظتی مختلفی استفاده می‌شود. موتورها در سطوح مختلف و با کاربردهای متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. موتورهای القایی در سطح خانگی و همچنین صنعتی یا تجاری، بسیار مورد استفاده هستند. انواع مختلفی از موتورهای القایی در واحدهای صنعتی به کار می‌روند. موتورهای صنعتی بزرگ گران هستند، بنابراین حفاظت از موتور یک پارامتر مهم است. برای محافظت از موتورها از واحدهای مختلف حفاظت موتور استفاده می‌شود. محافظ موتور بسته به عملکرد موتور به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود. دسته‌بندی‌های مختلف حفاظت برای یک موتور در ادامه مورد بحث قرار می‌گیرد.

حفاظت در برابر اضافه جریان

هرگاه اضافه جریانی از موتور عبور کند، محافظ آمپر یا واحد محافظ الکتروموتور به کار می‌افتد. قطع کننده‌های مدار و فیوزها به عنوان واحدهای حفاظتی برای موتورهای مختلف استفاده می‌شوند. محافظ جریان می‌تواند تجهیزات کنترلی الکتروموتور، مدارهای آن و خود الکتروموتور را در برابر اضافه جریان حفظ نماید.

حفاظت در برابر ولتاژ پایین

این واحد حفاظت به منظور جدا کردن موتور از منبع ولتاژ یا منبع تغذیه، در صورتی که ولتاژ به مقداری کمتر از مقدار نامی موتور کاهش یابد، استفاده می‌شود. هر زمان که ولتاژ به مقدار نرمال برسد، الکتروموتور دوباره به کار می‌افتد.

حفاظت در برابر خرابی فاز

حفاظت از خرابی فاز برای محافظت از الکتروموتور در صورت بروز هرگونه خرابی فاز در حین کار الکتروموتور استفاده می‌شود. این نوع محافظ معمولاً در الکتروموتورهای سه فاز استفاده می‌گردد. در صورت خرابی فاز، محافظ الکتروموتور سه فاز، باعث قطع شدن الکتروموتور از منبع تغذیه می‌شود.

سخن پایانی

در کنترل بار از سه ترانس جریان داخلی استفاده می‌شود که با اندازه‌گیری جریان و مقایسه آن با مقدار جریان تنظیمی، در فاصله زمانی مشخص شده، در صورت اضافه شدن بار مصرف کننده را از مدار خارج می‌کند. با نصب ساده این وسیله پرکاربرد می‌توان از الکتروموتورها، الکتروپمپ‌ها و ژنراتورها محافظت کرد و از سوختن آن‌ها جلوگیری نمود.

شرکت پارس از شرکت‌های معتبر در زمینه تولید کنترل بار می‌باشد. محصول این شرکت به راحتی توان رقابت با نمونه‌های گران قیمت خارجی را دارد. این محصول ویژگی‌های بسیاری دارد که از مهمترین خصوصیات آن می‌توان به دیجیتال بودن نمایشگر و قابل تنظیم بودن آن اشاره کرد.

سوپر کنترل بار پارس دارای مدار الکترونیکی با عملکرد زیاد و بدون استهلاک مکانیکی است، که به راحتی و سریع قابل نصب است. این محصول با عملکرد القایی و عدم تأثیرپذیری از حرارت محیط در فصول و شرایط مختلف، در مقابل اضافه بار و اتصالی در مدارها حفاظت بالایی را ایجاد می‌کند. این وسیله محافظ دارای دو صفحه نمایشگر دیجیتال می‌باشد و امکان تنظیم زمان از ۰۱/۰ ثانیه تا ۳۰ ثانیه را دارد. جزئیات نصب و راه‌اندازی دستگاه و همچنین ویژگی‌ها و تنظیمات لازم را می‌توانید از طریق سایت شرکت سوپر کنترل بار پارس مشاهده نمایید.

کد خبر 590429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.