۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
نقطه ضعف تلسکوپ جیمزوب چیست؟

کارشناس فضایی مجموعه آسمان‌سرای سُها گفت: تلسکوپ فضایی جیمزوب بیشتر از ۶۸ گیگابایت حافظه نیاز دارد، اما مسئله قابل توجه این است که حافظه این تلسکوپ فضایی باید بتواند در دمای منفی ۲۲۳ درجه سانتی‌گراد فعالیت کند و با توجه به تکنولوژی کنونی تنها همین حافظه برای جیمزوب مناسب بود.

علیرضا بیات در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه تلسکوپ فضایی جیمزوب تنها ۶۸ گیگابایت حافظه دارد، اظهار کرد: حافظه‌ای که در تلسکوپ فضایی جیمزوب استفاده شده، ۶۸ گیگابایت بوده و از نوع SSD است.

وی افزود: قطعاً تلسکوپ فضایی جیمزوب بیشتر از ۶۸ گیگابایت حافظه نیاز دارد، اما مسئله قابل توجه این است که حافظه این تلسکوپ فضایی باید بتواند در دمای منفی ۲۲۳ درجه سانتی‌گراد فعالیت کند.

این کارشناس فضایی مجموعه آسمان‌سرای سُها ادامه داد: حافظه‌هایی که امروزه مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد، توان اینکه در دمای منفی ۲۲۳ درجه فعالیت کند را ندارد، اما حافظه جیمزوب قادر است در این دما فعالیت کند.

وی تصریح کرد: تکنولوژی کنونی تنها قادر بوده مکانیزم حافظه‌های ۶۸ گیگابایتی را برای شرایط تلسکوپ فضایی جیمزوب تغییر دهد و تاکنون تنها این مقدار حافظه توان فعالیت در دمای ۲۲۳ درجه را داشته است.

بیات در رابطه با تأثیر محدودیت حافظه جیمزوب در عملکرد تلسکوپ گفت: با توجه به حافظه کمی که برای این تلسکوپ در نظر گرفته شده، ممکن است پس از جمع‌آوری داده و ارسال آن به زمین، سیگنال‌ها و تصاویر به صورت اتوماتیک یا دستی از حافظه پاک شده و تلسکوپ برای عکس‌برداری‌های بعدی آماده شود.

به گزارش ایمنا، درج عدد ۶۸ برای ظرفیت حافظه SSD تلسکوپ جیمزوب براساس اظهارت مصاحبه شونده بوده است.

کد خبر 590315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.