احداث ۱۰۰ هزار واحد خوابگاه متاهلی در دانشگاه‌های کشور

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از احداث ۱۰۰ هزار واحد خوابگاه متاهلی در دانشگاه‌های کشور خبر داد و گفت: دانشگاه محقق اردبیلی برای افزایش پوشش خوابگاه‌های دانشجویی برنامه‌ریزی کند.

به گزارش ایمنا و به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، مسعود گنجی در نشست با سرپرست دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه امور مربوط به خوابگاه، وام و تغذیه دانشجویی بر عهده صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است، اظهار کرد: سعی ما در بحث وام‌های دانشجویی این است که اجازه ندهیم دانشجویی در بحث مالی دارای مشکل باقی بماند.

وی افزود: در حوزه خوابگاه نیز تامین، تعمیر و تجهیز خوابگاه‌ها بر عهده صندوق رفاه بوده و احداث خوابگاه بر عهده معاونت اداری و مالی وزارت است.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به قانون حمایت از خانواده، تاکید کرد: اداره کل راه و شهرسازی برای ساخت خوابگاه‌های دانشجویی موظف است زمین لازم را احصا و به صورت رایگان در اختیار دانشگاه‌ها قرار دهد.

گنجی ادامه داد: به دنبال ساخت ۱۰۰ هزار واحد خوابگاه متأهلی در سطح کشور هستیم و سهم دانشگاه محقق اردبیلی در این خصوص ۶۰۰ واحد خوابگاهی است.

وی با اشاره به تسهیلات اعطایی برای تعمیر و تجهیز خوابگاه‌های دانشجویی، تصریح کرد: در تبصره ۳ قانون بودجه سال ۱۴۰۱، ۲ میلیارد یورو به صورت فاینانس پیش بینی شده که همت مسئولان دانشگاه محقق اردبیلی را می‌طلبد تا از این ظرفیت مهم استفاده کنند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان به استفاده دانشگاه‌ها از اوراق مالی اسلامی برای تعمیر و تجهیز خوابگاه‌های دانشجویی تاکید و اضافه کرد: همچنین درصورتی‌که دانشگاهی بتواند وامی برای طرح‌هایی مثل خوابگاه یا آشپزخانه از بانک اخذ کند، اصل وام را دانشگاه و سود این وام را صندوق رفاه دانشجویان پرداخت خواهد کرد.

وی گفت: انتظار می‌رود دانشگاه محقق اردبیلی ایجاد خوابگاه برای یک هزار و ۱۰۰ دانشجوی پسر، یک هزار و ۷۰۰ دانشجوی دختر و ۶۰۰ واحد خوابگاهی متأهلی برنامه ریزی کند و صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم نیز در این راه حامی دانشگاه خواهد بود.

گنجی یادآور شد: ارتقای آشپزخانه‌ها و خوابگاه‌ها تحت دو طرح صورت می‌گیرد که طرح ۴۰-۳۰-۳۰ یکی از این طرح‌ها است که در آن ۳۰ درصد هزینه را دانشگاه و ۳۰ درصد را هم خیرین پرداخت می‌کنند و ۴۰ درصد هزینه باقیمانده را صندوق متقبل می‌شود و طرح دیگر، طرح ۵۰- ۵۰ است که در این طرح برای هر پروژه ۵۰ درصد هزینه را دانشگاه و ۵۰ درصد بقیه را صندوق پرداخت می‌کند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه این صندوق در حوزه مراکز بهداشت و مشاوره، تربیت بدنی و ورزش و خرید کتاب برای استفاده دانشجویان در خوابگاه‌ها کمک حال دانشگاه‌ها است، ادامه داد: در خصوص حمایت از دانشجویان نیازمند نیز با کمک خیرین در خدمت آنان هستیم.

وی با بیان اینکه برنامه‌های دانشگاه محقق اردبیلی در حوزه دانشجویی علاوه بر سایت اصلی در دانشکده‌های اقماری در شهرستان‌ها نیز در نظر گرفته شود، افزود: انتظار آموزش، پژوهش و فعالیت‌های فرهنگی مطلوب از دانشجویان در گرو تامین وضعیت مناسب معیشتی برای دانشجویان است.

گنجی اظهار امیدواری کرد: همه دانشگاهیان اعم از مدیران، اساتید، کارمندان و دانشجویان با استفاده از پتانسیل‌های موجود در دانشگاه دست به دست هم دهند و زمینه‌های ارتقای دانشگاه را در ابعاد مختلف فراهم آورند.

ابوالفضل دانشور _مدیرکل امور دانشجویان داخل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری_ نیز اظهار کرد: آئین نامه کمیسیون موارد خاص باید در دسترس دانشجویان باشد.

وی به برگزاری مراسم ویژه برای دانشجویان ورودی جدید در آغاز سال‌تحصیلی جدید تاکید کرد و افزود: آموزش برای دانشجویان در زمینه‌های مختلف در جمع‌های کوچک دانشجویی باید مورد توجه دانشگاه قرار گیرد.

اسماعیل چمنی _سرپرست دانشگاه محقق اردبیلی_ با بیان اینکه در حال حاضر این دانشگاه دارای حدود ۱۱ هزار و ۲۵۰ دانشجو است، گفت: در حوزه پسران یک هزار و ۱۰۰ دانشجو تحت پوشش خوابگاه دولتی قرار گرفته است، همچنین در حوزه دختران یک هزار و ۱۰۰ دانشجو تحت پوشش خوابگاه دولتی و ۷۰۰ دانشجو تحت پوشش خوابگاه خودگردان قرار دارند.

وی با بیان اینکه در حوزه خوابگاه‌های متأهلی، اولین خوابگاه متأهلی دانشگاه با ظرفیت ۱۵ واحد در حال استفاده دانشجویان است، خاطرنشان کرد: برنامه ما برای سال‌های آتی افزایش این ظرفیت به ۱۰۰ واحد خواهد بود.

چمنی خواستار توجه ویژه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بالاخص صندوق رفاه دانشجویان و سازمان امور دانشجویان به حوزه‌های دانشجویی دانشگاه محقق اردبیلی شد.

اسماعیل گلی _معاون دانشجویی دانشگاه محقق اردبیلی_ نیز خواستار کمک مالی وزارت علوم در خصوص تکمیل دومین خوابگاه متأهلی و گیت‌های خوابگاه‌های دانشجویی شد.

کد خبر 590303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.