انتقال ۴۵ تن زباله به کارخانه پسماند خمین

شهردار خمین گفت: روزانه حدود ۴۵ تن پسماند زباله از سطح شهر جمع‌آوری و به کارخانه بازیافت انتقال داده می‌شود که از این میزان ۵۰ درصد مواد آلی است.

حمید احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه خمین یکی از معدود شهرهای استان مرکزی است که کارخانه بازیافت فعال دارد، اظهار کرد: روزانه حدود ۴۵ تن پسماند زباله از سطح شهر جمع‌آوری و به کارخانه بازیافت خمین انتقال داده می‌شود که از این میزان ۵۰ درصد آن مواد آلی است.

وی افزود: پسماند سبزیجات و میوه‌ها عامل اصلی تولید شیرابه در سطل‌های زباله و محل دفن است که با انتقال این پسماندها به کارخانه بازیافت روزانه حدود ۲۰۰ کیلوگرم مواد به وسیله سرند جداسازی، به محل دپو منتقل و پس از سه تا شش ماه هوادهی ممتد، کود کمپوست تولید و در چرخه تولیدات کشاورزی استفاده می‌شود.

شهردار خمین با اشاره به مستهلک و قدیمی بودن سیستم کارخانه بازیافت شهر خمین، خاطرنشان کرد: ساخت مجدد قطعات موجب تعطیلی کارخانه می‌شود. کارخانه خدماتی است و هیچ‌گونه درآمدی برای شهرداری ندارد.

احمدی تصریح کرد: برای فعال نگه‌داشتن کارخانه، تلاش داریم حجم زباله منتقل شده به محل دفن کاهش پیدا کند و شهروندان برای کاهش حجم زباله‌ها با شهرداری همکاری کنند.

وی تاکید کرد: شهروندان خمین از ظروف پلاستیکی و اقلام یک‌بار مصرف کمتر استفاده کنند و در صورت استفاده برای رعایت تفکیک از مبدأ، زباله‌ها را به صورت جداگانه بسته‌بندی کنند تا پس از انتقال به کارخانه و دستگاه پرس، از بار مالی شهرداری و شهروندان کاسته شود.

شهردار خمین افزود: سه سال است که از سوی واحد خدمات شهری شهرداری خمین بحث تفکیک از مبدأ اجرا شده است، همکاری شهروندان در تفکیک زباله از مبدأ، کاهش حجم زباله، جداسازی سریع‌تر زباله‌ها در کارخانه و جلوگیری از ورود شیشه و اجسام ریز به داخل کمپوست می‌شود و محیط‌زیست سالم و پایدارتری خواهیم داشت.

به گزارش ایمنا، خمین یکی از شهرهای استان مرکزی است که در جنوبی‌ترین قسمت این استان در فاصله ۳۲۰ کیلومتری از تهران واقع شده است.

کد خبر 590278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.