مزایای حذف یارانه انرژی صنعت چیست؟

دبیر اجرایی جشنواره جایزه ملی مدیریت انرژی گفت: حذف یارانه انرژی برای صنایع این حسن را دارد که شرکت‌ها، انرژی را با نرخ واقعی مصرف می‌کنند و مجبور می‌شوند به‌سمت مدیریت بهینه انرژی حرکت کنند.

علیرضا قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در جشنواره ملی جایزه انرژی، شرکت‌ها در چهار بخش مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. به عنوان راهکار تشویقی، فرض را بر این می‌گذاریم که این شرکت‌ها اولاً استانداردهای میان مصرف را رعایت کردند، ثانیاً مدیریت انرژی را سیستماتیک کرده، ثالثاً از سیستم مدیریت انرژی ایزو ۵۰۰۰۱ استفاده می‌کنند و در آخر اینکه چه اقداماتی که برای بهبود ارتقای سطح انرژی انجام داده‌اند.

وی افزود: این‌ها مواردی هستند که در چهار بخش اصلی که شامل صنایع و فرآیندهای انرژی‌بر، محصولات انرژی‌بر، ساختمان‌های غیرمسکونی اداری و پروژه‌های صرفه‌جویی انرژی است، قرار می‌گیرند.

دبیر جشنواره جایزه ملی مدیریت انرژی ادامه داد: شرکت‌های ثبت‌نام کننده در جشنواره، براساس اظهارنامه‌هایی که ارائه می‌دهند، مصرف حامل‌های انرژی واحد خود را در سه سال گذشته اعلام می‌کنند. درواقع این شرکت‌ها، باید نشان بدهند روند مصرف انرژی طی شده رو به کاهش است و این کاهش مصرف، اثرش را بر محصول خروجی گذاشته باشد.

قاسمی گفت: هر صنعت براساس استاندارد میان مصرف خود ارزیابی می‌شود. این استانداردها توسط سازمان ملی استاندارد مشخص شده و در ازای هر واحد محصول تولیدی محاسبه می‌شود؛ برای مثال در پالایشگاه‌ها گاز براساس مترمکعب و در صنعت سیمان براساس تن ارزیابی می‌شود.

وی با بیان اینکه زمزمه‌هایی از برداشته شدن یارانه انرژی در صنایع به گوش می‌رسد گفت: اگر یارانه انرژی حذف شود این حسن را به همراه دارد که شرکت‌ها انرژی را با نرخ واقعی مصرف کرده و مجبور خواهند شد که به سمت مدیریت بهینه انرژی حرکت کنند.

دبیر جشنواره جایزه ملی مدیریت انرژی افزود: در شرایط فعلی به دلیل پایین‌بودن تعرفه انرژی، شرکت‌ها مجبور به نوسازی و استفاده از تکنولوژی‌های نو در فرآیند تولید ندارند و همچنان با دستگاه‌های قدیمی کار می‌کنند.

قاسمی تاکید کرد: اجرا نشدن این طرح از سوی دولت، شاید به خاطر پیامدهای متعددی است که این طرح دارد؛ با حذف یارانه انرژی صنایع، هزینه تمام شده آنان نیز به صورت قابل توجهی افزایش می‌یابد.

وی در پایان گفت: در جشنواره‌ای که امسال برگزار شد، استقبال خوبی از سمت پالایشگاه‌های گاز صورت گرفت به طوری که تقریباً تمام پالایشگاه‌های گاز در این فرآیند حضور داشتند.

به گزارش ایمنا، سازمان مدیریت صنعتی از سال ۱۳۹۴، با جلب همکاری نهادهای قانون‌گذار و ناظر در زمینه انرژی شامل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق و سازمان ملی استاندارد ایران، نظام جایزه ملی مدیریت انرژی را پایه گذاری کرد.

کد خبر 590123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.