اشتغال‌زایی ۴۷ هزار نفری در پروژه‌های کلان استان اصفهان

مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان گفت: یکی از وظایف استانداری، ستاد تسهیل و رفع موانع تولید بوده که مصوبات آن لازم‌الاجرا است. اگر مسئولی نسبت به وظایف خود در این ستاد عمل نکند، حکم ترک فعل برای او در نظر گرفته می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احسان شهیر در جمع حزب پیشرفت و عدالت ایران اسلامی استان اصفهان اظهار کرد: در سال ۱۳۹۶ تفاوت بین نرخ ارز بازار و دولتی به تدریج معنا پیدا کرد زمانی که دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی مشهور به ارز جهانگیری را اعلام کرد. نتیجه ارز ترجیحی این بود که دولت برای ۹۰ هزار قلم کالا، ملاکی برای صادرات و واردات تعیین کرد.

وی افزود: دولت فاصله ایجاد شده بین ارز واقعی و ترجیحی را با کم کردن کالاهای شامل این طرح شروع کرد. تعداد کالاهای مشمول این طرح در سال ۱۳۹۷ به ۲۵ قلم رسید، این میزان تا اواخر دولت به حدود ۱۲ قلم و در سال ۱۴۰۰ به تعداد هفت قلم کالا رسید.

جراحی اقتصادی باید اتفاق می‌افتاد

به گفته مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان، جراحی اقتصادی باید اتفاق می‌افتاد و همه نیز با اجرایی شدن آن موافق بودند اما در زمان عملی شدن آن، نظرات متفاوت بود. یکی از اقدامات مثبتی که در استان اتفاق افتاد، زیرساخت‌ها و سامانه‌هایی مانند سامانه رهتاب بود که فرایندهای بازار مرغ را کنترل می‌کرد. اکنون می‌توانیم از طریق این سامانه، تعداد جوجه‌ریزی انجام شده، نیاز استان به مرغ را رصد کنیم.

شهیر ادامه داد: همه این‌ها از طریق هوشمندسازی امکان‌پذیر شده و اکنون می‌توانیم از طریق این سامانه به‌طورکامل تولید و عرضه را رصد کنیم که این امکان غیر از اصفهان در هیچ‌یک از شهرهای ایران نبود. این سامانه، زیربنایی برای اجرای دیگر پروژه‌ها بود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از چالش‌هایی که درحال‌حاضر در استان وجود دارد در حوزه آرد و نان است. دولت به ازای هر نفر در کشور ۱۱۰ هزار تومان یارانه نان می‌پردازد تا نان به دست مردم برسد.

مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان گفت: سقف جریمه تعزیرات برای نانواهای متخلف در اسفندماه سال گذشته ۲۰۰ هزار تومان بود اما اکنون جریمه تعزیرات برای نانواهای متخلف به ۲۴ میلیون تومان رسیده است. ۹۳ درصد نانواهای استان به دستگاه‌های هوشمند مجهز شده‌اند و براساس این دستگاه دیگر نانوایی نمی‌تواند آرد را به صورت آزاد بفروشد.

شهیر در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است برای فروش نان به مردم سهمیه تعیین شود، گفت: فعلاً قرار نیست نان سهمیه‌بندی شود، البته اگر خرید نان از حد مشخص بیشتر شود، از طریق پیامک اطلاع‌رسانی می‌شود.

فلسفه هوشمندسازی فقط نظارت نیست

وی با بیان اینکه فلسفه هوشمندسازی فقط نظارت نیست گفت: درحال‌حاضر که تولید و عرضه مرغ، هوشمند شده می‌توان میزان نهاده مورد نیاز را ارزیابی کرد. در واقع قرار است زیرساخت‌های تسهیلاتی برای مرغداران ایجاد شود که بتوانند براساس فعالیت خود وام دریافت کند.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان ادامه داد: در هوشمندسازی مشخص می‌شود که از کدام نانوا یا مرغدار باید تقدیر کرد و برای مثال براساس میزان فروش نانوا تعطیلی در هفته تعیین شود. پیشنهاد استانداری این است که در استان، فروش کیلویی و قرصی نان به طور همزمان امکان‌پذیر باشد.

شهیر گفت: یکی از وظایف استانداری کنترل و تنظیم بازار است. بخش دومی که در استانداری پیگیری می‌شود اشتغال است. اگر میزان بیکاری را به طور کلی در استان بررسی کنیم در وضعیت بهتری در زمینه بیکاری افراد تحصیل‌کرده قرار داریم.

وی افزود: سیاست استانداری و استاندار، اقتصاد گردشگری و دانش‌بنیان است. درواقع یکی از موضوعات مورد اهمیت برای استانداری حوزه گردشگری است، هم از لحاظ ساختاری و هم از لحاظ برنامه‌ای اکنون سه کارگروه در حوزه گردشگری ورود پیدا کرده، کارگروه جدیدی هم به تازگی تشکیل شده به نام اقتصاد گردشگری که زیرمجموعه معاونت اقتصادی استانداری است.

استان اصفهان تقویم گردشگری ندارد

به گفته مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان، استان اصفهان تقویم گردشگری به این معنا که برای هر روز از سال مناسبتی تعریف شده و براساس آن گردشگر دعوت شود، ندارد که براساس مصوبه اخیر ایجاد و اعلام خواهد شد در بیشتر کشورها تقویم گردشگری وجود داشته و اکثر رویدادهای مهم را در زمان‌هایی قرار می‌دهند که گردشگر کمتر به آنجا سفر می‌کند.

شهیر ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در استان رقم خورده، طرح‌های پیشران ازجمله دهکده لجستیک، مناطق ویژه اقتصادی، شهرک گلخانه‌ای، منطقه ویژه علم و فناوری، مجتمع اصفهان هوشمند، شهرک طلا و جواهر، شهرک کیف و پوشاک و شهرک فرآوری صنایع معدنی و راهبردی است که این‌ها پروژه‌های کلان و پیشران استان هستند.

وی گفت: در دهکده لجستیک یا بندر خشک که البته چالش‌ها و مشکلاتی دارد، ۵۰۰ نفر به‌طورمستقیم و نزدیک به ۵،۰۰۰ نفر به طورغیرمستقیم مشغول به کار خواهند شد، فاز اول آن به صورت پایانه صادراتی و وارداتی در حال گرفتن مجوز هست که به زودی از آن رونمایی می‌شود.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: دومین پروژه پیشران، اصفهان هوشمند است؛ دو استان در کشور کارخانه نوآوری دارند که اصفهان یکی از آن‌هاست. در خیابان امام خمینی اصفهان نزدیک به ۱۱ سوله وجود دارد که قرار است به کارخانه نوآوری تبدیل شوند. در این خصوص با وزیر ارتباطات و معاونت علمی ریاست‌جمهوری طرح موضوع شده که نتیجه آن اختصاص بودجه‌ای قابل توجه از سوی وزیر به اجرای این پروژه بود. بودجه این سه سوله از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تأمین می‌شود و مابقی قرار است از طریق بخش خصوصی تأمین شود.

شهیر با بیان اینکه چهار منطقه ویژه اقتصادی در اصفهان از جمله منطقه ویژه اقتصادی شهرضا، شرق اصفهان، شمال اصفهان در کاشان و شاهین شهر وجود دارد، گفت: مجوز این مناطق اخذ شده و پیش‌بینی می‌شود، ۴۰ هزار نفر به‌طورمستقیم در این چهار منطقه مشغول به کار شوند.

وی ادامه داد: پیشران بعدی شهرک‌های تخصصی صنایع معدنی است. تعداد بسیار زیادی معدن نمک به خصوص در آران وبیدگل و نائین وجود دارد که کانی‌های نمک این معادن باید فرآوری شود؛ قرار نیست معدن اضافه شود بلکه کانی‌های موجود آن معادن فرآوری خواهد شد.

کاهش صادرات اصفهان در حوزه طلا و جواهر

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان گفت: صادرات اصفهان در حوزه طلا و جواهر رتبه برتر را در کشور داشت که به شدت افت پیدا کرده است. یکی از سیاست‌های استان، راه‌اندازی شهرک تخصصی طلا و جواهر است که محل اولیه آن مشخص شده و در مرحله رایزنی با اتحادیه‌های مرتبط با این صنعت است. علاوه بر شهرک تخصصی طلا و جواهر، قرار است شهرک صنفی کیف و کفش با تضمین اشتغال ۱،۵۰۰ نفر به‌طورمستقیم اجرا شود.

وی با بیان اینکه دیگر پیشران کلان اقتصادی اصفهان شیمی پارک است، گفت: در این پیشران قرار است گازی که از اصفهان برای مصرف عبور می‌کند برای تولید محصولات مزیت‌دار نیز استفاده شود.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: وظیفه بعدی استانداری ایجاد ستاد تسهیل و رفع موانع تولید بوده که مصوبات آن لازم‌الاجرا است. اگر مسئولی نسبت به وظایف خود در این ستاد عمل نکند، حکم ترک فعل برای او در نظر گرفته می‌شود.

کد خبر 590101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.