پایتخت جهانی کتاب سال ۲۰۲۴ اعلام شد

شهر استراسبورگ فرانسه به علت تلاش مقامات در ترویج کتاب و کتاب‌خوانی به عنوان پایتخت جهانی کتاب برای سال ۲۰۲۴ انتخاب شد .

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کمیته مشورتی پایتخت جهانی کتاب یونسکو، استراسبورگ فرانسه را در روز بیستم ژوئیه به عنوان پایتخت جهانی کتاب برای سال ۲۰۲۴ معرفی کرد. استراسبورگ این عنوان را از بیست‌وچهارم آوریل ۲۰۲۴ (روز جهانی کتاب) تا بیست‌وچهارم آوریل ۲۰۲۵ حفظ خواهد کرد، سپس این عنوان به جانشین بعدی منتقل می‌شود. این تصمیم برای اولین بار در سال ۲۰۰۱ اتخاذ شد و هدف آن برجسته کردن قدرت کلام نوشتاری برای سرگرمی و آموزش است.

یک پایتخت جهانی کتاب باید علاوه بر اینکه میراث ادبی قوی داشته باشد، لازم است که یک برنامه یک‌ساله را برای ترویج و اشاعه فرهنگ کتابخوانی بین تمام سنین و گروه‌های جمعیتی متفاوت اجرا کند.

پایتخت جهانی کتاب برای سال ۲۰۲۴ اعلام شد

بر اساس بیانیه رسمی یونسکو، یکی از دلایل اصلی انتخاب آنها برای استراسبورگ این است که دولت محلی این شهر از کتاب برای مقابله با چالش‌های اجتماعی و تغییرات آب‌وهوایی با برنامه‌هایی مانند "خواندن برای سیاره" بهره می‌برد.

کمپین "خواندن برای سیاره" جنبشی است که توسط مدیریت شهری ایجاد شده است و باید در زمانی که عنوان پایتخت جهانی کتاب در اختیار شهر قرار دارد نیز اجرا شود. استراسبورگ، پنج محور را در راستای اهداف خود قرار داده است که شامل موارد زیر است:

  • بررسی تمام ایده‌ها و بحث‌ها در گفت‌وگو با همه جوامع و ساکنان
  • استفاده از اشعار و کتاب برای ساخت آینده مطلوب و شاعرانه
  • ترویج چندفرهنگی و مطالعه و تبدیل آن‌ها به اهرمی حیاتی برای صلح
  • تمرکز شهر بر شمول اجتماعی و مسائل زیست‌محیطی
  • حمایت از مفهوم شهر دوستدار کودک با ترویج کتابخوانی و ادبیات در بین کودکان و خانواده‌ها

ژان بارسقیان، شهردار استراسبورگ در این رابطه گفته است: "استراسبورگ اولین شهر فرانسوی است که این عنوان را دریافت کرده است. این تعهد چشمگیر همه نیروهای فرهنگی، آموزشی و اجتماعی است که توانسته‌اند آینده جدیدی را برای بحث ایده‌ها و همچنین مسائل خلاقانه و زیست‌محیطی طراحی کنند. پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۴ به همه محله‌ها خواهد رسید و همه نسل‌ها را هدف قرار خواهد داد."

پایتخت جهانی کتاب برای سال ۲۰۲۴ اعلام شد

کد خبر 590076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.