به‌زودی حساب‌های شخصی و تجاری تفکیک می‌شود

یک کارشناس اقتصادی گفت: با جداسازی حساب‌های شخصی و تجاری، تمام فعالیت‌های اقتصادی یک واحد شغلی باید با کارتی انجام شود که به سازمان امور مالیاتی اعلام شده است. ممکن است در سال‌های اول اجرای قانون، فرارهایی انجام گیرد اما به‌مرور مشمول جریمه خواهند شد.

سیاوش غیبی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: آن دسته از فعالیت‌هایی که غیررسمی است و تحت عنوان اقتصاد زیرزمینی از آن‌ها نام‌برده می‌شود، مشمول فرار مالیاتی هستند.

وی افزود: برای ممانعت از فرار مالیاتی، طی چند ماه اخیر تغییراتی در زمینه محاسبات مالیاتی به وجود آمد؛ این‌چنین‌که از اطلاعات دستگاه‌های کارت‌خوان استفاده می‌شود.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: امسال با استفاده از قانون بودجه کشور در مرحله ارائه اظهارنامه‌ها، شرط اتصال به کارت‌خوان فعالان نیز لازم است به‌طوری‌که در همان آغاز، عملکرد کارت‌خوان‌ها به دست می‌آید.

غیبی‌پور تصریح کرد: به‌عنوان‌مثال زمانی که کارت‌خوانی ۲۰ میلیارد تومان عملکرد داشته باشد، باید بین عدد اعلام شده توسط واحد صنفی و عدد کارت‌خوان تناسب وجود داشته باشد یا آنکه واحد صنفی اسناد و مدارکی را برای عدد اعلام‌شده خود ارائه دهد و در هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی روی این موضوع بحث شود.

وی یادآور شد: اداره امور مالیاتی با اتصال دستگاه کارت‌خوان به پرونده مالیاتی، درآمدهای صاحبان مشاغل را با شفافیت بیشتری شناسایی می‌کند؛ بنابراین همه افرادی که دارای کارت‌خوان هستند باید متصل به سازمان امور مالیاتی باشند.

این کارشناس اقتصادی گفت: یکی از اقداماتی که در راستای شفافیت مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی انجام گرفته است و به‌زودی اجرا خواهد شد، تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری است. با این قانون هر فردی باید اطلاعات خود را در سامانه مودیان ثبت و مشخص کند که کدام یک از حساب‌های مربوط به وی به فعالیت‌های تجاری مرتبط می‌شود.

غیبی‌پور اظهار کرد: با جداسازی حساب‌های شخصی و تجاری، تمام فعالیت‌های اقتصادی یک واحد شغلی باید با کارتی انجام شود که به سازمان امور مالیاتی اعلام شده است. ممکن است در سال‌های اول اجرای قانون، فرارهایی انجام گیرد اما به‌مرور مشمول جریمه خواهند شد. با اجرای این قوانین جدید مالیاتی، افرادی که درآمدهای بدون منبع و منشأ مشخصی دارند مشخص خواهند شد.

کد خبر 590042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.