حضور خیران برای کمک به بیماران آسیب نخاعی کم است/جابه‌جایی نادرست مصدوم عامل آسیب نخاعی

همه آرزوهایش را یک‌شبه در اثر سانحه‌ای از دست داد و حال قرار است بر روی یک ویلچر زندگی خود را ادامه دهد، این بهترین توصیف از یک فرد آسیب نخاعی است که باید باوجود نبود پذیرش جامعه و هزینه‌های بالای درمان روزگار خود را سپری کند اما کمک خانواده و خیران و تغییر نوع نگاه جامعه می‌تواند کمک‌کننده باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قرار بود به اهداف و آرزوهای خود دست پیدا کند و هر روز مصمم‌تر از گذشته بود، چه برنامه‌ریزی‌هایی که برای رسیدن به آرزوهایش نکرده بود، حس می‌کرد هیچ مانعی بر سر راه رسیدن به خواسته‌هایش نیست، اما یک حادثه همه رویاها و اهدافش را در کسری از ثانیه به تاراج برد، فردی که حس می‌کرد هیچ مانعی در زندگی ندارد، حال امکان انجام ساده‌ترین کارهای روزمره خود را هم ندارد، این مقدمه، فصل مشترک گفته‌های بسیاری از افرادی است که به تازگی دچار آسیب نخاعی شده‌اند، بیمارانی که یک شبه روند زندگی آنان به کلی تغییر کرد و باید با زندگی و شرایط جدید خود را وفق دهند.

نبود سیستم‌های محافظتی و ایمنی در اتومبیل‌ها و استاندارد نبودن اغلب جاده‌های کشور در کنار رعایت نکردن قوانین، عوامل اصلی ایجاد سوانح و تصادفات رانندگی است که منجر به ضایعات نخاعی می‌شود، به‌طوری‌که نماینده سازمان جهانی بهداشت نیز در این باره گفته است که آسیب‌های بسیار بالا ناشی از تصادفات رانندگی در ایران به‌دلیل عدم‌آموزش و آگاهی و سوء‌رفتارهای اجتماعی رانندگان است و رانندگان در جاده‌های ایران بسیار خشونت‌آمیز رانندگی می‌کنند.

ضایعات نخاعی ناشی از تصادفات، عوارض و پیامدهای جبران‌ناپذیری به دنبال دارد که دانستن و رعایت آنها می‌تواند نقش بسیار مهمی در پیشگیری از این صدمات داشته باشد به همین جهت به مناسبت روز معلولان جسمی و حرکتی، گفت‌وگویی با سیدمحمود نقیب‌زاده نائینی، مدیر «انجمن حمایت از بیماران آسیب نخاعی استان اصفهان» انجام شد که در ادامه می‌خوانید:

چه موضوعی باعث راه‌اندازی انجمن آسیب نخاعی اصفهان شد؟

فروردین‌ماه ۸۲ بود که در یکی از محورهای استان اصفهان تصادف کرده و دچار آسیب نخاعی شدم بعد از این حادثه، متوجه شدم که زندگی‌ام همچون روال قبل نیست و باید با یک شرایط جدید به زندگی خود ادامه دهم. من هم مثل بسیاری از بیماران آسیب نخاعی که به تازگی این حادثه برایشان اتفاق افتاده بود در ابتدا آموزش‌های لازم را برای ادامه زندگی با شرایط جدید ندیده بودم در واقع وقتی آسیب نخاعی شدم.

آن زمان ساده‌ترین کارهای روزانه همچون راه رفتن، کنترل ادرار و حتی استحمام را نمی‌توانستم به تنهایی انجام دهم، در آن زمان در استان اصفهان انجمن و مرکزی نبود که به معلولان آسیب نخاعی آموزش‌ها و مهارت‌های لازم را برای ادامه زندگی فرا دهد، به همین خاطر تصمیم به راه‌اندازی یک مرکز برای معلولان آسیب نخاعی گرفتم که با کمک خیران و برخی بیماران آسیب نخاعی، توانستم انجمن حمایت از بیماران آسیب نخاعی در استان اصفهان را راه‌اندازی کنم.

در حال حاضر این انجمن چه تعداد عضو دارد؟ و چه خدماتی به آن‌ها ارائه می‌شود؟

گرفتن مجوز فعالیت انجمن دو سال زمان برد و در نهایت در سال ۸۶ مجوز فعالیت این انجمن را دریافت کردم و هم اکنون این انجمن به ۸۷۰ نفر افراد که در اثر تصادف، سانحه یا سقوط دچار آسیب نخاعی شده‌اند، خدماتی همچون فیزیوتراپی، کاردرمانی، حرکت‌های اصلاحی ورزش، مشاوره‌های پزشکی، مشاوره‌های روانپزشکی را به صورت رایگان ارائه می‌دهد.

به غیر از این خدمات این انجمن دارای صندوق قرض‌الحسنه با مشارکت خیران و در حال فعالیت است که به بیماران آسیب نخاعی وام می‌دهد، در واقع خیران با اعتمادی که به این انجمن دارند و برحسب دغدغه خود برای حمایت از بیماران آسیب نخاعی مبلغی را در صندوق قرض‌الحسنه قرار می‌دهند و این صندوق در قالب وام قرض‌الحسنه کمک‌های لازم را جهت رفع مشکلات این بیماران انجام می‌دهد.

قرض‌الحسنه انجمن حمایت از بیماران آسیب نخاعی استان اصفهان از دو سال گذشته تاکنون توانسته ۷۰۰ میلیون تومان در قالب وام‌های پنج تا شش میلیونی به بیماران آسیب نخاعی ارائه دهد و مشکل بسیاری از این بیماران را تا حدودی رفع کند. علاوه بر این انجمن، دارای کارگروه گردشگری است که این کارگروه تمام تلاش خود را می‌کند که با برگزاری تورها و دورهمی‌ها برای بیماران آسیب نخاعی، فضایی شاد جهت افزایش نشاط و روحیه آن‌ها فراهم آورد.

چه رویکرد تخصصی مددکاری در این انجمن دنبال می‌شود؟

ماندن در خانه و انزوا از اجتماع برای یک بیمار آسیب نخاعی سم است و علاوه بر اینکه خود فرد به افسردگی و بیماری‌های روحی و روانی مبتلا می‌شود، سطح سلامت روان افراد خانواده خود را هم تضعیف می‌کند به همین خاطر تمام تلاش ما در انجمن حمایت از بیماران آسیب نخاعی استان اصفهان، این است که آسیب نخاعی‌ها را از انزوا خارج کنیم و تعامل اجتماعی آنان را با محیط بیرون افزایش دهیم.

مهمترین نیاز این انجمن برای ارائه بیشتر خدمات تخصصی به جامعه هدف خود چیست؟

این انجمن به صورت ۲۴ ساعته فعالیت نمی‌کند بلکه هر روزه در ساعات اداری در حال فعالیت است و بعداز ظهرها این انجمن خدمات توانبخشی، کاردرمانی و حرکت‌های اصلاحی را به اعضا ارائه می‌دهد. هم اکنون این انجمن برای خدمات دهی بهتر و تخصصی‌تر به حمایت‌های خیران نیاز دارد تا بتواند مکانی را با ظرفیت حداقل ۲۰ تخت در اختیار داشته باشد که بتواند افرادی که به تازگی دچار آسیب نخاعی شده‌اند را بازتوانی کند و در این پنج تا شش ماهی که این افراد به صورت موقت نگهداری می‌شوند، بتواند این افراد را به چرخه زندگی و فعالیت‌های روزمره خود با شرایط جدید بازگرداند.

ما تنها به بیماران آسیب نخاعی در استان اصفهان خدمات ارائه نمی‌دهد بلکه افرادی هستند که از شهرهای مجاور یا شهرهایی چون اهواز، ایذه، آبادان و دیگر شهرهای کشور از این انجمن خدمات دریافت می‌کنند که اگر مشکل مکان انجمن حل شود دیگر نیاز نیست این افراد مسافت‌های طولانی را برای دریافت این خدمات طی کنند. در واقع انجمن حمایت از بیماران آسیب نخاعی، تنها انجمن و مرکز حمایت از این بیماران در استان اصفهان است که به عنوان یکی از فعال‌ترین مراکز در کشور شناخته می‌شود.

بیشترین افراد آسیب نخاعی این انجمن را زنان تشکیل می‌دهند یا مردان؟

این انجمن به بیماران آسیب نخاعی جوان تا سالخورده خدمات ارائه می‌دهد اما بیشترین تعداد این بیماران را مردان تشکیل می‌دهند و از تعداد ۸۷۰ نفر بیمار آسیب نخاعی عضو در این انجمن، ۳۵ درصد آن بانوان و چهار درصد آن را کودکان زیر ۱۰ سال تشکیل می‌دهند.

بنا به گفته کارشناسان، احتمال اقدام به خودکشی در بیماران آسیب نخاعی که به تازگی دچار آسیب شدند، وجود دارد آیا شاهد اینگونه موارد بوده‌اید؟

متأسفانه در دوران کرونا شاهد یک تا دو مورد اقدام به خودکشی از بیماران آسیب نخاعی بوده‌ایم اما خوشبختانه به دلیل اینکه بیمار آسیب نخاعی پس از وقوع این حادثه بلافاصله در چتر حمایتی، روانی و درمانی این انجمن قرار می‌گیرند، بیماری و شرایط جدیدش را بهتر می‌تواند بپذیرید و همین امر باعث شده که خوشبختانه این موضوع در بیماران عضو این انجمن نباشد در واقع اگر در برخی مواقع شاهد هستیم که بیمار آسیب نخاعی اقدام به خودکشی می‌کند به خاطر این است که این بیمار نتوانسته با شرایط جدید و آسیب نخاعی خود کنار بیاید یا زیر چتر حمایتی، روانی و درمانی مراکز و انجمن‌های بیماران آسیب نخاعی قرار نگرفته است.

سطح سلامت روان بیماران آسیب نخاعی این انجمن چگونه است؟

هم اکنون این انجمن به خیریه حمایت از بیماران آسیب نخاعی استان اصفهان (حانا) تبدیل شده است و خوشبختانه تعامل خوبی با اداره کل بهزیستی استان اصفهان دارد به همین جهت خدمات مشاوره و روانشناسی به این افراد ارائه می‌شود، اما همان‌طور که می‌دانیم عامل اقتصادی و معیشتی ارتباط مستقیم با سطح سلامت روان افراد به ویژه بیماران آسیب نخاعی دارد، این بیماران همچون سایر افراد جامعه با مشکلات اقتصادی و معیشتی روبه‌رو هستند، هرچند خیریه حانا و بهزیستی استان در حد توان خود برای رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی این بیماران مساعدت‌های لازم را انجام می‌دهد، اما نیاز است خیران در این حوزه ورود جدی تر داشته باشند، متأسفانه حضور خیران در حوزه بیماران آسیب نخاعی کم است.

بیشترین آسیب روحی و مشکلاتی که این بیماران مواجه هستند به‌خاطر نبود منبع درآمدی و بالا بودن هزینه‌های درمان، نگهداری‌و توانبخشی است به گونه‌ای که یک تشک که با آن فرد آسیب نخاعی به فعالیت‌های روزانه خود ادامه دهد امروز نزدیک به ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان است. البته منظور بنده ویلچر استاندارد برای فرد آسیب نخاعی است نه ویلچر معمولی که اهدا می‌شوند.

یک بیمار آسیب نخاعی کنترل ادرارش ندارد به همین خاطر باید سونداژ ادراری انجام دهد که این فرد به‌طور معمول در ۲۴ ساعت باید هشت بار سنداژ کند که قیمت هر سوند چهار هزار تومان است در واقع یک فرد آسیب نخاعی برای دفع ادرار خود در کمترین حالت ممکن باید روزانه ۳۲ هزار و در ماه نزدیک ۹۵۰ هزار تومان هزینه پرداخت کند در صورتی که دولت فقط ۶۰ هزار تومان یارانه برای هزینه سونداژ فرد آسیب نخاعی پرداخت می‌کند! این موارد نمونه بسیاری کوچک از مشکلاتی است که یک فرد آسیب نخاعی از لحاظ معیشتی و اقتصادی با آن روبه‌رو است که همه این عوامل باعث تضعیف سطح سلامت روان فرد و خانواده‌اش می‌شود.

یک بیمار آسیب نخاعی در یک روز چقدر هزینه دارد؟

هزینه آن بسته به خدماتی که می‌خواهد دریافت کند، متفاوت است به عنوان نمونه اگر بخواهد فیزیوتراپی انجام دهد جلسه‌ای ۳۰۰ هزار تومان باید پرداخت کند، اما در کل یک بیمار آسیب نخاعی در ماه ۱۰ میلیون تومان نیاز دارد که بتواند سلامت خود را حفظ کند.

یک بیمار آسیب نخاعی با چه چالش‌ها و آسیب‌هایی در جامعه روبه‌رو است؟

اولین آسیب نوع نگاه جامعه به یک فرد آسیب نخاعی است، متأسفانه جامعه یک فرد آسیب نخاعی را باور ندارد و وی را با شرایط جدید نمی‌تواند بپذیرد در واقع پذیرش ما در جامعه فراهم نیست به همین خاطر شاهد هستیم که با وجود اینکه قانون بر اشتغال معلولان در ادارات و نهادها تاکید کرده است، اما این اشتغال در دستگاه‌ها صورت نمی‌گیرد و حتی فرد نمی‌تواند در بازار آزاد به اشتغال بپردازد اگر می‌توانستیم حلقه اشتغال و حمل‌ونقل معلولان را حل کنیم بسیاری از آسیب‌های روحی و روانی افراد آسیب نخاعی حل می‌شد.

درصد طلاق در بین بیماران آسیب نخاعی انجمن چگونه است؟

تنها در حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد افراد دارای آسیب نخاعی این مشکل معلولیت باعث طلاق آنها شده است، اما مابقی بیماران، همسر و خانواده در کنارشان مانده و از آن‌ها حمایت می‌کند و همین امر باعث شده بیمار آسیب نخاعی به استقلال دست پیدا کند و خوشحال هستیم که درصد طلاق در بین جامعه آسیب نخاعی کمتر از سایر بیماری‌های دیگر است.

بیشترین گروه سنی آسیب نخاعی این انجمن چه گروهی است؟

بیشترین گروه سنی که در استان اصفهان دچار آسیب نخاعی شده‌اند گروه سنی ۲۵ تا ۴۵ سال است.

مهمترین عوامل آسیب نخاعی در استان اصفهان چیست؟

تصادفات در صدر عوامل به وجود آمدن آسیب نخاعی در استان اصفهان است و عامل مهم دیگر این است که مردم بدون توجه به اینکه امکان دارد یک فرد در حادثه دچار شکستگی استخوان شده باشد، فرد حادثه دیده را جابه‌جا می‌کنند و همین امر باعث شده بسیاری از افراد آسیب نخاعی شوند به همین خاطر از مردم تقاضا داریم اگر شاهد حادثه دیدن فردی در اثر ضربه و سقوط از ارتفاع بودند، فرد را بدون اینکه فیکس یا از لحاظ حرکتی اندام ثابت کنند، حرکت ندهند و مهمتر از همه تا جایی که امکان دارد صبر کنند که مأموران اورژانس در محل حادثه حاضر شده و فرد حادثه دیده را حرکت دهند. همین اقدامات به نظر ساده باعث می‌شود که فرد دچار آسیب نخاعی نشود و موارد بسیاری بوده که در اثر بی‌توجهی به این موارد فرد برای همیشه آسیب نخاعی شده است.

کد خبر 589947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.