ماجرای آتش‌سوزی درختان اصفهان چیست؟

از فروردین‌ماه امسال تصاویر زیادی که حکایت از آتش گرفتن درختان کاج در گوشه و کنار شهر اصفهان دارد، در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد، اما به راستی دلیل این آتش گرفتن درختان چیست؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، آتش‌سوزی یکی از قدیمی‌ترین بلایایی است که می‌تواند در مدت زمانی کوتاه خسارت‌های جبران‌ناپذیری به سبزینگی شهرها وارد کند، اما در ماه‌های گذشته موارد مختلفی از آتش‌سوزی درختان کاج در نقاط مختلف شهر اصفهان اتفاق افتاد که با توجه به شرایط اقلیمی و زیست‌محیطی، تهدیدی برای اکولوژی این کلان‌شهر به شمار می‌رود.

گویا به‌رغم مشکلاتی همچون آلودگی هوا و مسائل زیست‌محیطی که در شهر اصفهان وجود دارد، هنوز برخی افراد با فضای سبز و درختان این شهر نامهربانی می‌کنند.

ورود مقام قضائی به موضوع آتش‌سوزی عمدی درختان شهر

مجید عرفان‌منش، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه تمام موارد آتش‌سوزی درختان کاج در شهر اصفهان عمدی بوده است، می‌گوید: آتش‌سوزی‌ها برای درختان مستعد آتش‌سوزی اتفاق می‌افتد، لذا با توجه به وجود برگ‌های سوزنی شکل درختان کاج، شاهد افتادن آتش به جان این درختان هستیم.

وی تصریح می‌کند: در حال بررسی آتش‌سوزی‌های عمدی درختان در شهر اصفهان هستیم و پیگیری‌های لازم را بر اساس قانون انجام می‌دهیم، البته در این راستا از مقام قضائی نیز درخواست کردیم به این موضوع به صورت ویژه رسیدگی کند که روند بررسی‌ها ادامه دارد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان ادامه می‌دهد: بیشتر موارد آتش‌سوزی در نقاطی از شهر اتفاق افتاده است که شهروندان تردد چندانی ندارند و نمونه بارز آن آتش‌سوزی درختان حاشیه اتوبان شهید اقارب‌پرست بود.

وی با بیان اینکه در ماه‌های گذشته چند مورد آتش‌سوزی عمدی درختان در اصفهان اتفاق افتاده و این حرکت ناشایست ادامه‌دار شده است، می‌افزاید: هفته گذشته مورد دیگری از آتش‌سوزی درختان کاج در مجاورت اتوبان امام خمینی (ره) اتفاق افتاد؛ چند ماه پیش نیز افراد ناشناسی با پرتاب ماده آتش‌زا از بالای پل غدیر در اصفهان، شش اصله درخت کاج مشهدی را به آتش کشیدند که در این اقدام ناشایست، حدود ۵۰ درصد درختان کاج نیز دچار آسیب شد.

جریمه‌های خسارت به فضای سبز بازدارنده است

عرفان‌منش با تاکید بر اینکه درختان کاج مشهدی درختان بسیار ارزشمندی هستند، اظهار می‌کند: قانون حفظ و گسترش فضای سبز یکی از قدیمی‌ترین قوانین شهرداری‌ها است که بر اساس آن، افرادی که به فضای سبز شهر خسارت می‌زنند، تحت پیگرد قضائی قرار می‌گیرند.

وی با تاکید بر اینکه جریمه‌های خسارت به فضای سبز بازدارنده و بر اساس ارقام به‌روز است، می‌گوید: درصورتی‌که خسارت‌زنندگان قابل شناسایی باشند، تحت پیگرد قرار می‌گیرند و علاوه بر حبس، بر اساس حکم مراجع قضائی، جریمه مربوطه را نیز باید پرداخت کنند.

کد خبر 589886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.