اشتغال‌زایی ۵۰ مددجوی بهزیستی گلپایگان/ خیرین بهزیستی گلپایگان را یاری کنند

رئیس اداره بهزیستی گلپایگان گفت: سال گذشته با ۴ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان ۵۰ مورد اشتغال برای زنان سرپرست خانوار، بهبود یافتگان اعتیاد و معلولین ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید فاطمه قائمی امروز- پنجشنبه ۳۰ تیرماه- در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه امسال هفته بهزیستی از ۲۵ تا ۳۱ تیرماه با شعار شروعی دوباره برای زیستن است؛ اظهار کرد: بهزیستی به عنوان دستگاهی دولتی؛ خدمات گسترده‌ای از قبیل آموزش پیش از ازدواج، مشاوره ژنتیک به زوجین، مشاوره خانواده، مشاوره و درمان اعتیاد، آگاه سازی و خدمات پیشگیری از معلولیت‌ها مثل غربالگری بینایی و شنوایی نوزادان و کودکان و پیشگیری از ایدز ارائه می‌دهد.

وی افزود: حمایت از زنان بی‌سرپرست و بد سرپرست، نگهداری سالمندان و معلولین در مراکز توانبخشی روزانه و شبانه روزی، پذیرش و نگهداری از فرزندان بی‌سرپرست و بدسرپرست، تأمین اشتغال و مسکن مددجویان، پرداخت کمک هزینه‌های توانبخشی؛ تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان و تهیه جهیزیه و ازدواج فرزندان مددجویان، پیگیری بر امور مناسب سازی معابر و ساختمان‌های دولتی، پرداخت مستمری و کمک هزینه معیشتی و درمان مددجویان، از دیگر خدمات سازمان بهزیستی است.

رئیس اداره بهزیستی گلپایگان گفت: بهزیستی شهرستان گلپایگان با یک مرکز اورژانس اجتماعی، ۵ مجتمع خدمات بهزیستی و توانبخشی روستایی و شهری فعالیت دارد.

قائمی با بیان اینکه هزار و۸۵۶ مددجو دارای جسمی حرکتی، ذهنی، اعصاب و روان، ناشنوا و نابینا تحت پوشش هستند، افزود: در حوزه اجتماعی بهزیستی ۳۸۰ زن سرپرست خانوار خدمات ارائه می‌دهد.

وی عنوان کرد: طلاق، اعتیاد، بیکاری، اختلافات خانوادگی، کودک آزاری شایع‌ترین آسیب‌های اجتماعی در گلپایگان است، خدمات به آنان از طریق اورژانس اجتماعی، کلینیک‌های مددکاری، خانه کودک و نوجوان، مراکز خدمات بهزیستی و خیریه‌های طرف قرارداد ارائه می‌شود.

رئیس اداره بهزیستی گلپایگان گفت: اگر دستگاه‌های اداری شهرستان در خدمات دهی با حوزه پیشگیری بهزیستی گلپایگان همکاری کنند بسیاری از آسیب اجتماعی، و پیشگیری از معلولیت‌ها اثرگذار است، در طول سال به بیش از ۱۵ هزار نفر گلپایگانی خدمات آموزشی، حمایتی، مشاوره‌ای و پیشگیری ارائه می‌شود.

قائمی افزود: دو مرکز ترک اعتیاد، شش مرکز مشاوره عمومی و تخصصی؛ و یک مرکز ژنتیک تحت نظارت حوزه پیشگیری بهزیستی گلپایگان است.

وی گفت: سنجش غربالگری بینایی برای کودکان سه تا شش سال و غربالگری شنوایی برای کودکان قبل از شش ماهگی و سه تا پنج سالگی انجام می‌شود.

قائمی خاطرنشان کرد: در حوزه مشارکت‌های مردمی؛ سال گذشته با ۴ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان ۵۰ مورد اشتغال برای زنان سرپرست خانوار، بهبود یافتگان اعتیاد و معلولین ایجاد شده است.

امسال ۵۲ پرونده طلاق به حوزه پیشگیری ارجاع شده است

در ادامه مرتضی طبرزدی، مسئول حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی گلپایگان با اشاره به ارجاع ۳۹۱ پرونده طلاق از دادگستری به حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی گلپایگان در سال گذشته، گفت: امسال تاکنون ۵۲ پرونده طلاق ارجاع دادند، امسال وضعیت طلاق نسبت به سال گذشته مطلوب‌تر شده است.

وی با اشاره به اینکه مرکز ترک اعتیاد طلوع دوباره سال ۱۳۹۴ در یک مکان استیجاری تأسیس شد، افزود: به دلیل استیجاری بودن این مرکز، امکان شرایط بازسازی برای تبدیل شدن به یک مرکز ترک اعتیاد ایده آل وجود ندارد.

مسئول حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی گلپایگان گفت: پیگیری‌هایی برای تملک زمین برای ساخت مرکز ترک اعتیاد انجام دادیم، اما با توجه به شرایط سخت اقتصادی در صورت تملک نیز امکان ساختن نیست.

۹۰ معلول حق پرستاری دریافت می‌کند

در ادامه فاطمه طیباتی مسئول حوزه توانبخشی بهزیستی گلپایگان، اظهار کرد: از هزار و ۸۵۰ معلول جسمی، ذهنی، اعصاب و روان، ناشنوا، نابینا و سالمند شهرستان ۷۲۹ معلول دارای درجه معلولیت بالا مستمری ماهانه دریافت می‌کنند، ۹۰ معلول حق پرستاری ماهانه دریافت دارد.

وی، اشتغال، مسکن، معافیت فرزندان معلولین، وسایل کمک توانبخشی، پرداخت کمک موردی درمان، و مناسب سازی منزل از خدمات به معلولین اشاره کرد و گفت: در شهرستان گلپایگان دو مرکز شبانه روزی سالمندان و دختران ذهنی بالای ۱۴ سال، دو مرکز حرفه آموزی مختص پسران و دختران زیر ۱۴ سال و مرکز اُتیسم وجود دارد.

همکاری خیرین با بهزیستی گلپایگان رضایت بخش نیست

زهرا عبیری، کارشناس مشارکت‌های مردمی بهزیستی گلپایگان از پرداخت تسهیلات به خانواده‌های دارای دو معلول، و یک معلول با درجه معلولیت بالا خبر داد و اظهار کرد: سال گذشته با ۴ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان ۵۰ مورد اشتغال برای زنان سرپرست خانوار، بهبود یافتگان اعتیاد و معلولین ایجاد شده است.

وی افزود: در سال جاری ۱۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات اشتغال به بهزیستی گلپایگان تخصیص یافته که امیدواریم آن را جذب کنیم.

کارشناس مشارکت‌های مردمی بهزیستی گلپایگان گفت: سال گذشته حدود ۲۱۸ میلیون تومان برای ۴۶ مددجوی بیمه شده پرداخت شده است.

عبیری با اشاره به اینکه مشارکت خیرین در کمک به مددجویان بهزیستی گلپایگان رضایت بخش نیست، افزود: بهزیستی به تنهایی نمی‌تواند نیازهای مددجویان بهزیستی گلپایگان را پاسخگو باشد، مشارکت خیرین موجب افزایش خدمات به مددجویان بهزیستی می‌شود.

وی افزود: اگر سرمایه‌داران شرکت‌های صنعتی گلپایگان به بهزیستی کمک کنند، درصدی مشمول معافیت مالیاتی می‌شوند، در طرح شکرانه سلامت هیچ دستگاه دولتی با بهزیستی مشارکت نداشت.

سن اقدام به خودکشی در گلپایگان ۱۸ تا ۲۵ سال است

فهیمه حقانی، کارشناس امور اجتماعی بهزیستی گلپایگان با اشاره به خدمات تخصیص به ۲۳۵ خانواده در یکسال گذشته از طریق مرکز مداخله در بحران اورژانس اجتماعی و واحد سیار بهزیستی گلپایگان، اظهار کرد: در یکسال گذشته از چند مورد اقدام به خودکشی در گلپایگان جلوگیری شده است.

وی با اشاره به اینکه سن اقدام به خودکشی در گلپایگان ۱۸ تا ۲۵ سال است، افزود: اختلاف خانوادگی، کمبود ارتباط عاطفی، و مشکلات اقتصادی بیشترین دلایل اقدام به خودکشی در گلپایگان بوده است.

کد خبر 589873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.