شطرنج بازها در چهارباغ مهره به دست شدند

با رقابت استاد بزرگ و استاد فیده شطرنج اصفهان با ۷۶ شطرنج باز در چهارباغ عباسی، رویداد روز جهانی شطرنج در چهارباغ عباسی گرامی داشته شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رویداد روز جهانی شطرنج در چهارباغ عباسی گرامی داشته شد، این مراسم به همت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و هیئت شطرنج استان اصفهان به انجام رسید، پیش از شروع رسمی رقابت، شاهین لرپری زنگنه و آنوشا مهدیان طی سخنانی در جمع شرکت کنندگان و شهروندان حاضر در چهارباغ به سوابق ملی و افتخارات خود اشاره کردند و سپس رقابت آغاز شد که طی آن دو قهرمان شطرنج استان با چهل شطرنج باز مرد و ۳۶ شطرنج باز زن مسابقه دادند.

علی شجاعی، عضو هیئت رئیسه هیئت شطرنج استان در حاشیه این مراسم اظهار کرد: پیشنهاد برگزاری این رویداد همزمان با روز جهانی شطرنج، از سوی معاونت ورزشی تفریحی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان به هیئت شطرنج استان ارائه شد که با استقبال هیأت مواجه شد.

وی با بیان اینکه روز جهانی شطرنج، همزمان با تأسیس فدراسیون جهانی نامگذاری شده، تصریح کرد: در تمام دنیا به مناسبت این روز برنامه‌های زیادی برگزار می‌شود. اصفهان در کشور همواره صاحب نام بوده و در تمام رده‌های سنی ملی پوشان زیادی داشته است.

عضو هیئت رئیسه شطرنج استان، ادامه داد: شطرنج کشور نیز دارای جایگاه بلندمرتبه‌ای است و علاوه بر استادان بزرگ، چند سوپر استاد بزرگ نیز داریم.

به گفته عضو هیأت رئیسه هیأت شطرنج استان، افرادی که ریتینگ بالای ۲۶۰۰ کسب کنند، سوپر استاد بزرگ نامیده می‌شوند.

وی به تشریح درجات شطرنج پرداخت و این درجات را از استاد ملی، استاد فیده، استاد بین‌المللی و استاد بزرگ برشمرد و توضیحاتی در خصوص آن ارائه کرد.

به گفته او، اطلاع رسانی در خصوص رویداد روز جهانی شطرنج از مدت‌ها قبل از طریق منابع مختلف اطلاع رسانی انجام شده و افرادی که ثبت نام کرده و واجد شرایط بودند، برای شرکت در این مسابقه خیابانی انتخاب شدند.

حوریه سادات متولی امامی یکی از شرکت کنندگان بود که به طور اتفاقی در جریان برگزاری این مسابقه قرار گرفته و برای اینکه خودش را محک بزند، در آن شرکت کرده است.

شایان فتوح نیز شرکت کننده دیگری است که در این رویداد شرکت کرده و تاکید کرد با توجه به علاقه زیادی که به رشته شطرنج دارد، امیدوار است همانند شاهین لرپری زنگنه، به درجه استاد بزرگی دست پیدا کند.

سرانجام پس از نزدیک به سه ساعت مسابقه نزدیک و فشرده، رویداد روز جهانی شطرنج با برد حداکثری ملی پوشان شطرنج استان به پایان رسید.

معاون اداره ورزش و جوانان استان اصفهان در مراسم اختتامیه این رویداد با تشکر از سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان بابت برپایی این رویداد، برگزاری چنین مسابقاتی را عامل جذب بیشتر علاقه مندان به ورزش عنوان کرد.

علیرضا امینازاد اظهار کرد: شطرنج در استان اصفهان از جمله رشته‌های پرطرفدار است و از ظرفیت بالایی برای مدال آوری در رویدادهای بین‌المللی برخوردار است.

معاون ورزشی تفریحی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان نیز با بیان اینکه ورزش کشور تاکنون در چهار رشته تنها در المپیک موفق به مدال آوری شده است، یادآور شد: بر اساس رسالتی که برعهده داریم، باید تلاش کنیم از سطح همگانی تا مرحله قهرمانی، فرصت استعدادیابی را از رده پایه تا بزرگسال برای شهروندان فراهم کنیم.

احسان بعیدی اظهار کرد: در حوزه اداره ورزش و محلات باید با استفاده از راهکارهای مختلف، معرفی رشته‌های ورزشی گوناگون و علاقه‌مند کردن آنها در دستور کار قرار گیرد، زیرا معتقدیم ممکن است از این مسیر کودکی به یک رشته ورزشی علاقه مند شده و مراحل پیشرفت را طی کند.

وی افزود: در روزهایی که به رشته‌های مختلف ورزشی اختصاص دارد، در خدمت شهروندان بوده و در برنامه‌های الهام بخش شهری، میزبان شهروندان هستیم.

به گفته بعیدی، برگزاری این قبیل رویدادها کمک می‌کند استقبال خوبی از این رشته‌ها شکل بگیرد و در زمینه دیگر مسابقات پیش رو ازجمله رقابت‌های جایزه بزرگ شطرنج و عرصه‌های ورزشی جهانی شاهد حضور علاقه مندان و افتخارآفرینی آنها باشیم.

در پایان این رویداد با حضور مسئولان، از شاهین لرپری زنگنه و آنوشا مهدیان، دو قهرمان شاخص شطرنج استان تجلیل شد.

زنگنه طی سخنان کوتاهی برگزاری این مسابقات را برای شناخت بیشتر خانواده‌ها از رشته شطرنج عنوان کرد و گفت: انتخاب چهارباغ برای محل برگزاری رویداد، به عنوان یک گذر فرهنگی تصمیم خوبی بود و باعث شد مردمی که از این گذر در حال عبور بودند، برای دقایقی محو این مسابقه شوند.

آنوشا مهدیان نیز با خوب توصیف کردن سطح مسابقه، ابراز امیدواری کرد ورزشکاران شرکت کننده در این رویداد نیز با پشتکار و تمرین بیشتر در رشته شطرنج صاحب عنوان شوند.

همچنین در این مراسم از طناز ازلی، استاد فیده و عباسعلی وحید دستجردی داور بین‌المللی شطرنج کشور نیز تقدیر شد.

کد خبر 589840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.