از تدوین سند تحول حوزه زنان و خانواده تا سرنوشت تابعیت فرزندان مادر ایرانی با پدر خارجی

تدوین سند تحول حوزه زنان و خانواده، سرنوشت تابعیت فرزندان مادران ایرانی با پدر خارجی، فراخوان بهزیستی برای فرزندخواندگی کودکان دارای بیماری و معلولیت، تشکیل پرونده ۱۰ هزار زوج نابارور در تأمین اجتماعی، شناسایی کودکان کار و خیابان مبتلا به HIV را در بسته خبری زنان و خانواده ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زینب اختری، مشاور وزیر و مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده وزارت کشور در نشست کارگروه زنان و خانواده کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج، اظهار کرد: ۳۷ اولویت مهم مربوط به حوزه زنان و خانواده در این سند مشخص‌شده است که دو مبحث اساسی مطرح‌شده در این سند شامل حمایت از خانواده و افزایش جمعیت و فرزندآوری است.

وی افزود: بر اساس قانون باید یک درصد اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های اجرایی هر استان برای فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی در زمینه مسائل مختلف حوزه زنان و خانواده ازجمله موضوع افزایش جمعیت و فرزندآوری هزینه شود.

مشاور وزیر و مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده وزارت کشور تصریح کرد: دولت سیزدهم توجه جدی و نگاه ویژه‌ای به حوزه زنان و خانواده دارد همچنین سند تحول در زمینه زنان و خانواده از سوی این دفتر تهیه و تدوین‌شده است.

سرنوشت تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج مادران ایرانی با پدر خارجی / بیشترین آمار در ۴ استان

عباس مسجدی، رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور اظهار کرد: در تعیین هویت فرزندان حاصل از ازدواج مادر ایرانی با پدر خارجی که تخمین زده می‌شود یک‌میلیون جمعیت متأثر از این موضوع باشند، در تفاهم‌نامه‌ای با وزارت رفاه تلاش می‌شود که برای بیش از ۸۰ هزارنفری که اعلام‌شده به‌سرعت اقدامات لازم برای تعیین هویت و صدور شناسنامه انجام شود.

وی افزود: در قانون مصوبه مجلس شورای اسلامی، وظیفه تعیین تکلیف این افراد بر عهده وزارت رفاه گذاشته‌شده است و اعتبارات موردنیاز نیز به این وزارتخانه تخصیص داده‌شده است. بر اساس قانون، تعیین هویت بیش از ۸۰ هزار کودک حاصل از ازدواج مادران ایرانی با اتباع غیر ایرانی بر عهده سازمان پزشکی قانونی کشور گذاشته‌شده و این سازمان مکلف به تهیه و تائید پروفایل ژنتیکی آنان است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور تصریح کرد: تعداد فرزندان حاصل از ازدواج مادر ایرانی با پدر خارجی در استان‌های سیستان و بلوچستان، گلستان، مازندران و خراسان جنوبی بیشتر است و کار تعیین هویت این افراد در این استان‌ها آغاز شد، اگرچه در استان‌های دیگر نیز این‌گونه افراد وجود دارند.

وی گفت: بر این اساس تکالیفی هم به وزارت کشور محول شد و برای ما هم در سازمان پزشکی قانونی ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار به‌منظور تجهیزات دستگاه‌های موردنظر برای انجام آزمایش ژنتیک در نظر گرفته شد و این دستگاه‌ها تهیه و مجهز و کار شروع شد.

مسجدی اضافه کرد: اگر قرار بود که این‌گونه افراد به آزمایشگاه‌های خصوصی برای انجام آزمایش ژنتیک مراجعه کنند برای هر نفر دو و نیم میلیون تومان هزینه در برداشت و ازآنجایی‌که این افراد از خانواده‌های با توان پایین هستند و توان پرداخت این هزینه‌ها را ندارند و با توجه به اینکه تعرفه‌های ما در پزشکی قانونی نزدیک به ۵۰۰ هزار تومان است، اگرچه کیت‌های تشخیص آزمایش ژنتیک ما حدود ۴۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است، اما ما خواستیم این کمک را برای تعیین هویت و تعیین تکلیف این‌گونه افراد داشته باشیم و قرار شد که با تعرفه‌های مصوب پزشکی قانونی این‌گونه آزمایش برای این افراد در آزمایشگاه پزشکی قانونی انجام شود

دولت از هر برنامه در مسیر حفظ اصالت زن و خانواده حمایت می‌کند

انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده اظهار کرد: باید با برنامه‌ریزی هنرمندانه‌ای که در بخش‌های فرهنگی انجام می‌شود الگوهای موفقی که ضمن حفظ ارزش‌ها و حجاب و عفاف توانسته برای زن در جامعه نمونه اعلی ارائه دهند را معرفی کنیم. با توجه به اینکه کار فرهنگی نیاز به همراهی زن و مرد و کل جامعه دارد همه باید این حساسیت را درک کرده و از همه وسیله‌ها برای این امر فرهنگی کمک گیرند.

وی افزود: دولت سیزدهم از اجرای برنامه‌هایی که در مسیر حفظ اصالت زن و خانواده است حمایت می‌کند.

فراخوان بهزیستی برای فرزندخواندگی کودکان دارای بیماری و معلولیت

سعید بابایی، مدیرکل کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور بابیان اینکه سالانه حدود دو هزار کودک به سرپرستی در قالب فرزندخواندگی سپرده می‌شوند، اظهار کرد: اغلب خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی خواستار پذیرش کودکان دارای سلامت کامل هستند.

وی افزود: هرچند در سال‌های اخیر آمار فرزندخواندگی کودکان دارای معلولیت و بیماری‌های خاص افزایش‌یافته است اما همچنان تعداد حدود هزار کودک دارای شرایط پیگیری درمان و یا معلولیت در مراکز شبه خانواده بهزیستی می‌توانند به‌صورت موقت و یا در قالب فرزندخواندگی به خانواده‌های واجد شرایط به سرپرستی سپرده شوند.

مدیرکل کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: متقاضیان سرپرستی کودکان دارای شرایط پیگیری درمان و یا دارای معلولیت در مراکز شبه خانواده بهزیستی علاوه بر سامانه فرزندخواندگی، در سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۲۳۱۱ امکان ثبت اولیه اطلاعات متقاضیان این حیطه فراهم است.

وی ادامه داد: متقاضیان می‌توانند با ارسال نام و نام خانوادگی و استان خود آمادگی خود را اعلام کنند تا در اسرع وقت موردبررسی کارشناسان فرزندخواندگی سراسر کشور قرار گیرد و شرایط مناسبی برای انتقال کودکان از مراکز به آغوش گرم خانواده فراهم شود.

بابایی اضافه کرد: اطلاعات تکمیلی در حوزه فرزندخواندگی در سامانه ملی فرزندخواندگی به نشانی www.adoption.behzisti.net جهت بهره‌برداری متقاضیان موجود است. در حال حاضر بیش از ۵۰۰ خانواده در ده سال اخیر سرپرستی کودکان دارای معلولیت یا نیازمند پیگیری درمان را برعهده‌گرفته‌اند.

پشت نوبتی‌های بهزیستی امسال به «صفر» می‌رسد / بیش از ۲۰ هزار متقاضی فرزندخواندگی در سال

سید مرتضی حسینی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: سالانه تعداد محدودی (کمتر از هزار نفر) کودک داریم اما بیش از ۲۰ هزار متقاضی فرزندخواندگی دارد که بالای هفت هزار نفر ایرانیان خارج از کشور هستند که به دنبال کودکی از داخل کشور هستند تا به‌عنوان فرزندخوانده بپذیرند؛ لذا متقاضیان می‌توانند از طریق سامانه میخک درخواست خود را اعلام و یا به سفارتخانه‌ها مراجعه کنند.

وی افزود: در حال حاضر سازمان بهزیستی کشور از بیش از هفت میلیون نفر (سه میلیون خانوار) حمایت می‌کند؛ این حمایت‌ها به این معنی نیست که باید ماهانه مبلغی به‌حساب آن‌ها واریز شود بلکه فراتر از یک پرداخت معیشتی است. امروز سازمان بهزیستی کشور بیش از ۱۵۰ خدمت را به جامعه مخاطب ارائه می‌کند.

برنامه جدید ویژه «کودکان کار و خیابان» ایرانی

علی‌محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی کشور در نشستی خبری که به مناسبت هفته بهزیستی برگزار شد، اظهار کرد: بهزیستی به‌عنوان سازمانی که موضوع تمشیت امور کودکان را دارد، جزو مهم‌ترین سازمان‌های درگیر با این موضوع است اما بخش زیادی از کودکان کار و خیابان جزو اتباع خارجی هستند. به دلیل جنگ دریکی از کشورهای همسایه، عده‌ای وارد کشور شده‌اند که بخشی از این خانواده‌ها کودکانی دارند که در شهرهای متعدد کشورمان حضور دارند به‌طوری‌که حدود ۸۷ تا ۹۰ درصد از کودکان کار و خیابان ما اتباع هستند؛ لذا برنامه خاصی را قبل از اینکه یک نظام جامع رهگیری برای شناسنامه‌دار کردن، با هویت حداقلی و پیشنهادی را برای کودکان نداشته باشیم، نمی‌توانیم شروع کنیم.

وی افزود اگر در خصوص کودکان کار و خیابان ایرانی بخواهیم صحبت کنیم به‌راحتی سازمان بهزیستی تکلیف دارد و برنامه هم دارد و تا چند ماه آینده فاز اولیه این برنامه مشخص و از کلان‌شهرهایی که درگیر کودک کار و خیابان است، شروع خواهد شد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور بابیان اینکه در جامعه آماری ما حدود ۲ میلیون و ۶۷۰ هزار خانوار زندگی می‌کنند، گفت: بخش زیادی از برنامه‌ها به‌عنوان تبصره ۱۴ به سازمان حمایتی بهزیستی ابلاغ می‌شود. منابع بسیار اقلی برای سیاست‌های توانمندسازی وجود دارد که فرد را از چرخه مستمری‌بگیر خارج کنیم و او را توانمند کنیم. این موضوع همواره در سازمان بهزیستی در حال گفت‌وگو است.

تشکیل پرونده ۱۰ هزار زوج نابارور در تأمین اجتماعی / پرداخت تعرفه‌های غیردولتی درمان ناباروری

فرهاد خدایی، معاون اداره کل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی بابیان اینکه درمان ناباروری تا سال گذشته در تعهد سازمان‌های بیمه‌گر نبود، درباره طرح بیمه زوجین نابارور، اظهار کرد: بر اساس مصوبه هیئت‌وزیران خدمات درمان ناباروری از دوم شهریورماه سال گذشته در تعهد سازمان‌های بیمه‌گر قرار گرفت.

وی با اشاره به تشکیل پرونده بیش از ۱۰ هزار زوج نابارور تاکنون در این سازمان، افزود: این زوجین خدمات خود را از مراکز طرف قرا داد یا مراکز خصوصی غیر طرف قرارداد دریافت کردند، مدارک خود را به سازمان تحویل دادند و بر اساس تعرفه‌هایی که برای این کار مصوب شده، هزینه‌های آن‌ها بازپرداخت شده است.

معاون اداره کل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی تصریح کرد: اگر بیمار به مرکز دولتی مراجعه کند بر اساس تعرفه دولتی محاسبه می‌شود و بیمار پولش را پرداخت می‌کند اما اگر به مراکز غیردولتی حتی غیر طرف قرارداد مراجعه کند بازپرداختی که از سوی سازمان‌های بیمه‌گر به او پرداخت می‌شود بر اساس تعرفه غیردولتی است.

شناسایی کودکان کار و خیابان مبتلابه HIV/ اعلام آمار یتیمان ایدزِ تحت پوشش

مریم امیدی، مسئول حوزه اعتیاد و ایدز معاونت امور پیشگیری و توسعه بهزیستی استان تهران درباره خدمات ارائه‌شده به افراد دارای HIV مثبت در باشگاه‌های مثبت، اظهار کرد: در تهران حدود هزار و ۲۸۸ نفر HIV مثبت در سال ۱۴۰۰ در باشگاه‌های مثبت خدمات دریافت کرده‌اند. همچنین هزار و ۹۳۶ نفر نیز اعضای خانواده‌شان تحت پوشش دریافت خدمات باشگاه‌های مثبت هستند.

وی افزود: همچنین این افراد آموزش‌های لازم برای ازدواج را فراگرفته و با توجه به اینکه تحت درمان ای آر وی arv هستند که یک درمان ضدویروسی است تا ۸۵ درصد مصونیت برای آن‌ها ایجادشده و باعث می‌شود میزان ویروس تا حدی در بدن فرد مبتلا کاهش پیدا کند و قابلیت انتقال را دیگر نداشته باشد. یعنی فردی که اچ‌ای وی مثبت است اما تحت درمان باشد بدنش ۸۵ درصد مصونیت داشته و مانند یک فرد سالم می‌تواند زندگی کند و دیگر نباید ترسی از قضاوت افراد و انگ اجتماعی داشته باشد این فرد به‌راحتی می‌تواند ازدواج‌کرده و فرزند داشته باشد. همچنین اگر مادری باردار باشد و در غربالگری بارداری مشخص شود مبتلابه ایدز است می‌تواند از روش پروفیلاکسی استفاده کرده و تحت درمان قرارگرفته و نوزاد وی مبتلابه اچ آی وی نباشد.

مسئول حوزه اعتیاد و ایدز معاونت امور پیشگیری و توسعه بهزیستی استان تهران تصریح کرد: حدود پنج هزار و ۴۰۰ کودک کار و خیابان در استان تهران زیر نظر حوزه اجتماعی بهزیستی سازمان‌دهی می‌شوند. به این افراد آموزش‌های لازم به کودکان ارائه می‌شود همچنین خدمات به خانواده این کودکان از طریق این دفاتر ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: یک طرح مشترک توسط دفتر اجتماعی و دفتر پیشگیری از آسیب‌ها با عنوان طرح پیشگیری از اچ آی وی در بین کودکان کار و خیابان انجام می‌شود. در این طرح به مسئولان، مددکاران و افرادی که با کودکان کار و خیابان در ارتباط هستند و کار می‌کنند آموزش خود مراقبتی جنسی داده می‌شود. همچنین آموزش‌هایی در خصوص غربال بیماری سل ارائه می‌شود، این مربیان این آموزش‌ها را فراگرفته و به کودکان کار و خیابان آموزش می‌دهند.

امیدی افزود: از طریق همین آموزش‌ها توانسته‌ایم کودکانی را که به ایدز مبتلا هستند را نیز شناسایی کنیم. اگر این کودکان کمتر از ۱۰ سال سن داشته باشند درمان پروفیلاکسی برای این کودکان انجام می‌شود اگر بیش از ۱۵ سال داشته باشند درمان ای آر وی برای این کودکان متناسب تجویز و کودک مصرف می‌کند.

وی درباره یتیمان ایدز گفت: ۲۸ یتیم ایدز در حال حاضر در باشگاه‌های مثبت خدمات دریافت می‌کنند البته این آماری است که در باشگاه‌های مثبت تحت پوشش بهزیستی خدمات دریافت می‌کنند و ممکن است کودکانی تحت باشگاه‌های وزارت بهداشت باشند و یا اصلاً به این مراکز تاکنون مراجعه نکرده باشند. این کودکان در مراکز شبه خانواده نگهداری می‌شوند. این کودکان خودشان مبتلابه اچ آی وی بوده و تحت درمان نیز هستند.

تکذیب تصویر و عنوان جعلی نشست علمی «عفاف و چالش‌های جدید»

یک هفته پس از برگزاری نشست علمی «عفاف و چالش‌های جدید» در دانشگاه امام خمینی که در تاریخ بیست و یکم تیرماه در این دانشگاه با حضور فریبا علاسوند برگزار شد، پوستری با عنوان جعلی در فضای مجازی منتشر شد و واکنش‌های منفی از سوی مردم به همراه داشت.

در همین رابطه فریبا علاسوند، عضو هیئت‌علمی پژوهشکده زن و خانواده با تکذیب پوستر جعلی درباره برگزاری نشستی در دانشگاه قزوین، اظهار کرد: هفته گذشته بیست و یکم تیرماه نشستی در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در قزوین برگزار شد با عنوان عفاف و چالش‌های جدید و ابداً به چنین مسئله مشمئزکننده‌ای ارتباطی نداشت. اصل پوستر و محتوای سخنرانی بنده به‌صورت متن و صوت در سایت دانشگاه موجود است که علاقه‌مندان می‌توانند مراجعه کنند.

وی افزود: موضوع آن نشست درباره عفاف و حجاب بود، اما متأسفانه افرادی مغرض این پوستر را تغییر داده و با عنوانی جعلی در فضای مجازی منتشر کردند. در این خصوص نیز دانشگاه توضیحی ارائه کرده است.

کد خبر 589835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.