روابط ایران و روسیه به اتحاد راهبردی تبدیل شده است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: روابط ایران و روسیه در شرایط فعلی صرف نظر از همکاری‌هایی که در غرب آسیا و تامین امنیت سوریه دارند در روابط دو جانبه و همکاری‌های بلندمدت وارد فاز جدیدی شده و از فاز همکاری‌های راهبردی وارد عرصه شراکت و اتحاد راهبردی می‌شود.

ابوالفضل ظهره‌وند در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص تقویت روابط ایران و روسیه اظهار کرد: دیدار پوتین رئیس‌جمهور روسیه با مقام معظم رهبری شاه‌بیت این دوره از نشست سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه بود.

وی ادامه داد: در واقع روابط ایران و روسیه در شرایط فعلی صرف نظر از همکاری‌هایی که در غرب آسیا و تأمین امنیت سوریه داشته و دارند در روابط دوجانبه و همکاری‌های بلندمدت وارد فاز جدیدی شده است و از فاز همکاری‌های راهبردی وارد عرصه شراکت و اتحاد راهبردی می‌شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: معتقدم این گونه روابط برای ایران و روسیه حائز اهمیت است و نشان می‌دهیم که غرب نمی‌تواند روسیه و ایران را منزوی کند. همچنین تکمیل ظرفیت‌های دو کشور ایران و روسیه پتانسیل جدیدی در ترکیبات بین‌المللی ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: تونی بلر، نخست‌وزیر اسبق بریتانیا یادآور شده که ما از شرایط تک قطبی دور شدیم و وارد عرصه جدید دو قطبی یا چند قطبی می‌شویم که قطعاً یکی از قطب‌ها جمهوری اسلامی ایران به دلیل ظرفیت و شرایط ژئوپلیتیکی که در منطقه دارد، خواهد بود.

ظهره‌وند خاطرنشان کرد: ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه همواره با اشتیاق به شخص مقام معظم رهبری نگاه می‌کند و مشتاقانه به دیدار ایشان می‌رود که به نظر من این اقدام نگاه صاحب‌نظران را در مسائل سیاسی به دید خاصی معطوف کرده است، همچنین در این دوره از دیدارها هم رسانه‌ها تصاویر جذابی منعکس کردند که نشان دهنده اشتیاق پوتین و رهبر معظم انقلاب و توجه دو طرف به روابط بلندمدت است.

وی گفت: نکته جالبی که در گذشته هم مقام معظم رهبری به آن اشاره کرده بودند، موضوع تهدید ناتو بوده است که همواره متوجه روسیه و ایران و در کل منطقه ژئوپلیتیکی ایران، روس‌ها، قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی بوده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل یادآور شد: در این دوره از دیدارها نیز رهبری به این موضوع به اینکه اگر روسیه با یک اقدام سریع وارد اوکراین نمی‌شد این وضعیت را ناتو در داخل روسیه و علیه این کشور ایجاد می‌کرد اشاره کردند، اما پوتین ابتکار عمل را با هوشمندی تمام به دست گرفت.

ظهره‌وند با بیان اینکه آورده روابط جدید برای ایران این است که ایران از تنهایی استراتژیکی خارج شود، گفت: این موضوع بر کاهش هزینه‌های امنیتی و استفاده بهتر از فرصت‌های استراتژیکی منطقه‌ای و بین‌المللی تأثیر خواهد گذاشت که تاکنون هم شاهد تنظیم این فرصت‌ها هستیم.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری گازپروم، بزرگترین شرکت نفتی روسیه ادامه داد: این شرکت در گام نخست تا ۴۰ میلیارد سرمایه‌گذاری را پذیرفته است که اگر عملیاتی شود در پارس جنوبی از قطر و شرکت‌های غربی عقب نخواهیم ماند و می‌توانیم از منابع ملی به خوبی صیانت کنیم.

کد خبر 589732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.