باید شیفت شب کارخانه‌ها فعال شود

یک کارشناس انرژی گفت: در این شرایط کمبود برق، اگر شیفت شب صنایع فعال شود، در کوتاه‌مدت زیان کمتری به آن‌ها وارد می‌شود.

محمدحسین دیده‌بان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در شرایطی که بین تولید و مصرف ناترازی وجود دارد، اگر شیفت شب صنایع فعال شود، کارخانه‌ها زیان کمتری از جهت خاموشی‌ها می‌بینند که این اقدام در کوتاه‌مدت می‌تواند عملکرد بهتری برای کارخانه‌ها داشته باشد. این اقدام سریع‌ترین اقدامی است که صنایع در کوتاه‌مدت می‌توانند انجام دهند.

وی ادامه داد: علاوه بر این کارخانجاتی که خط تولیدشان به طور مداوم فعال است، می‌توانند خط تولید را به صورت مرحله‌ای انجام دهند تا در ساعت‌های اوج مصرف برداشت کمتری از شبکه برق داشته باشند.

این کارشناس انرژی گفت: از راهکارهای بلندمدت می‌توان به بهبود سیستم خط تولید با اقداماتی مانند استفاده از موتورهای پربازده و کم‌مصرف اشاره کرد.

دیده‌بان خاطرنشان کرد: ساخت نیروگاه‌های خودتأمین، برای اغلب صنایع هزینه‌بر و زمان‌بر است اما با ادامه شرایط فعلی کمبود برق، می‌تواند اقدامی مؤثر تلقی شود؛ به نحوی که علاوه بر تأمین برق هر واحد صنعتی، سود قابل توجهی از فروش مازاد برق به وزارت نیرو، نصیب کارخانه‌ها می‌شود.

وی تاکید کرد: ساخت نیروگاه‌های خود تأمین از زمان راه‌اندازی تا وارد مدار شدن حداقل دو سال طول می‌کشد، اما از راهکارهای کلیدی در مدیریت بهینه مصرف برق در بلندمدت است.

این کارشناس حوزه انرژی در پاسخ به این پرسش که آزاد شدن تعرفه برق برای همه صنایع مناسب است یا خیر، گفت: این طرح برای صنایعی مثل فولاد، سیمان و پتروشیمی که ارزش افزوده بالایی دارند مناسب است و برای صنایع لبنی اصلاً مناسب نیست؛ زیرا توان پرداخت تعرفه برق را به صورت آزاد ندارند.

کد خبر 589731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.