شکایت از مالچ‌پاشی در دشت گلشهر+ پاسخ مسئولان

مقابله با بیابان‌زدایی در دشت گلشهر با استفاده از مالچ‌پاشی موجب نگرانی شهروندان شده است. شهروندان بر «نه به مالچ‌پاشی» و «به جای مالچ‌پاشی، درخت بکاریم» تاکید دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از انتشار گزارش ریزگردها در خبرگزاری ایمنا، شهروندان گلشهر و تعدادی از فعالان محیط زیست به طرح مقابله با ریزگردها به روش مالچ‌پاشی در دشت گلشهر اعتراض کردند و واکنش‌هایی نشان دادند.

شهروندان خواستار تغییر روش مقابله با بیابان‌زدایی در دشت گلشهر شدند و بر «نه به مالچ‌پاشی»، «به جای مالچ‌پاشی، درخت بکاریم» و اجرا نشدن طرح مالچ‌پاشی نفتی در گلشهر تاکید کردند.

شهروندان می‌گویند بالای منطقه تخت‌عباس زمین‌های کشاورزی است، اطراف این زمین‌ها دشت خشکیده گلشهر قرار دارد که منبع ریزگردها شده است. اجرای طرح مالچ‌پاشی در دشت گلشهر عوارض زیادی از جمله نابودی کامل پوشش گیاهی و اکوسیستم طبیعی را در پی دارد.

به‌کارگیری این روش در محیط طبیعی گلشهر با وجود دشت وسیع‌اش نگران کننده بوده و مورد استقبال نیست؛ عده‌ای از شهروندان شهر گلشهر در تماس با خبرگزاری ایمنا، نسبت به این وضعیت اعتراض دارند و خواهان رسیدگی فوری مسئولان شهر هستند.

شهروندان می‌توانند مشکلات خود را از طریق تماس با شماره تلفن ۸_۳۵۵۴۴۱۱۲ در اختیار این رسانه قرار دهند؛ دستگاه‌ها و نهادهای مسئول نیز می‌توانند برای پاسخ‌گویی به شهروندان از همین طریق اقدام کنند.

احیای تالاب ورزنه بهترین روش مقابله با ریزگردها است

شهاب برهانی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گلپایگان در خصوص راهکارهای مقابله با ریزگردها و انتقاد شهروندان از مالچ‌پاشی در دشت گلشهر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: دشت شمال گلشهر به عنوان منطقه بیابانی کشور معرفی شده است، اما در وهله نخست کارشناسان سازمان منابع طبیعی نوع خاک دشت و فاصله آن تا شهر گلشهر را بررسی می‌کنند و سپس نظر می‌دهند، که کاشت درختچه یا مالچ‌پاشی، کدامیک می‌تواند مؤثر باشد.

وی با بیان اینکه انواع مختلف مالچ را داریم، افزود: امیدواریم نظر کارشناسان کاشت درختچه و ایجاد فضای سبز باشد، اما تا زمانی که طرح تهیه نشود، نمی‌توانیم نظر دهیم، با این وجود پیشنهاد محیط زیست کاشت درخت و ایجاد فضای سبز و احیای تالاب ورزنه است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گلپایگان با تاکید بر اینکه سازمان محیط زیست پس از مشخص شدن طراح مطالعاتی به موضوع ورود می‌کند، خاطرنشان کرد: کاشت درختچه و احیای تالاب ورزنه پیشنهاد محیط زیست است. احیای تالاب ورزنه بهترین روش مقابله با ریزگردها است، چراکه اگر تالاب ورزنه که در بالادست گلشهر قرار دارد، احیا شود نیاز به مالچ‌پاشی نیست.

مشکل ریزگردها باید حل شود

مصطفی محمودی، شهردار گلدشت در این خصوص به خبرنگار ایمنا، گفت: برای بنده تنها رفع مشکل مهم است، مالچ‌پاشی، کاشت درختچه یا هر طرح دیگری باید بنا به نظر کارشناسان مربوطه انجام و مشکل برطرف شود.

کد خبر 589671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.