ضرورت تقویت و پیگیری روابط اقتصادی با روسیه

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اهداف سفر پوتین به ایران را تاکید بر اهمیت روابط در یک چهارچوب بندی سه سطحی، دو جانبه، منطقه ای و بین المللی و تلاش برای پیگیری این روابط دانست و گفت: این روابط به نفع چندجانبه‌گرایی و در مقابله با یکجانبه گرایی آمریکا است.

عباس گلرو در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص دیدار ر رهبر معظم انقلاب با پوتین اظهار کرد: سفر رئیس جمهور روسیه به تهران در چهارچوب همکاری‌های استراتژیک ایران و روسیه و همچنین در توسعه و ارتقا روابط دو جانبه و همکاری منطقه‌ای دارای اهمیت است.

وی روابط ایران و روسیه را در سه سطح رو به رشد دانست و افزود: نخستین سطح دو جانبه، تلاش دو کشور برای ارتقا همکاری‌های سیاسی، امنیتی، نظامی و اقتصادی است که به نظر می‌رسد این اراده سیاسی در بین رؤسای جمهور و رهبران دو کشور برای ارتقا روابط دو جانبه وجود دارد و در سفر اخیر پوتین یک توافق در حوزه انرژی بالغ بر ۴۰ میلیار دلار صورت گرفت و رهبر معظم انقلاب هم در دیدار با پوتین بر ضرورت تقویت و پیگیری روابط اقتصادی تاکید داشتند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی سطح دوم همکاری‌های این دو کشور را منطقه‌ای دانست و گفت: منافع و تهدیدهای مشترکی با روسیه در منطقه داریم از جمله سوریه به عنوان میدان اصلی همکاری‌های دو کشور به شمار می‌آید که توانستیم همکاری‌های میدانی و سیاسی مناسبی در جهت کنترل و کاهش تنش در سوریه داشته باشیم.

وی با اشاره به تلاش دو کشور در چهارچوب روند آستانه و کمک به دولت سوریه برای خروج از بحران، تاکید کرد: آستانه و سوچی به عنوان دو حلقه میدانی و سیاسی در قالب ابتکار عمل روسیه، ایران و ترکیه به شمار می‌روند که باعث خاتمه بحرانی شد که سال‌ها در سوریه تداوم داشت و به یک جنگ فرسایشی تبدیل شده بود.

گلرو روابط ایران و روسیه در سطح بین‌المللی را روابط هم پیمانی استراتژیک برای مدیریت عرصه بین‌المللی دانست و خاطرنشان کرد: این روابط چندجانبه‌گرایی و در مقابله با یکجانبه گرایی آمریکا برقرار است به این معنا که روسیه به عنوان یک کشور عضو دائم شورای امنیت در فرایندهای مختلف همیشه در برابر آمریکا ایستاده و طبیعی است که موضع روسیه در مقابله با یکجانبه گرایی آمریکا در شورای امنیت همواره مورد حمایت ما بوده است.

وی با اشاره به تلاش روس‌ها برای حمایت از کشورهای درحال توسعه گفت: حمایت روسیه از ایران و کشورهای متحد خود در شورای امنیت نیز سطح سوم همکاری‌های این دو کشور است بنابراین آنچه در دیدار مقام معظم رهبری با پوتین گذشت تاکید بر اهمیت روابط در یک چهارچوب بندی سه سطحی، دو جانبه، منطقه‌ای و بین المللی و تلاش برای پیگیری این روابط بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره سفر اخیر بایدن به منطقه خاطرنشان کرد: سفر رئیس جمهور آمریکا به منطقه را می‌توان به ائتلاف بندی‌های منطقه‌ای و تا اندازه‌ای بین‌المللی تفسیر کرد، گرچه جمهوری اسلامی ایران در فضای منطقه همواره طرفدار رابطه گرم و صمیمانه با کشورهای منطقه و کشورهای عربی اسلامی بوده است.

وی با تاکید بر اینکه ایران هیچگاه کشورهای منطقه را در جبهه مقابل خود تعریف نمی‌کند، گفت: حتی در صورتی که با کشورهای مسلمان منطقه اختلاف دیدگاه داشته باشیم آنها را در جبهه مقابل تعریف نمی‌کنیم بلکه حقیقت آن است که کشورهای مسلمانی هستیم که باید برای منافع کلان جهان اسلام و ملت‌های مسلمان تلاش کنیم.

گلرو تلاش خبیثانه آمریکا را در جهت ایجاد شکاف و انشقاق در منطقه دانست و افزود: روسیه نیز با کشورهای منطقه روابط خوب و رو به توسعه دارد بنابراین تلاش آمریکا در منطقه مانند آب در هاون کوبیدن است و نمی‌تواند منطقه را دچار شکاف و دو دستگی کند و همه کشورهای منطقه باید این سطح هوشیاری را حفظ کنند.

کد خبر 589666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.