فعالیت ۱۲۳۰ آتش‌نشان داوطلب در قم

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهردار قم گفت: طبق استانداردهای جهانی، به ازای هر ۱۵۰۰ شهروند، باید یک آتش‌نشان داشته باشیم که در این زمینه حدود ۱۲۳۰ داوطلب آموزش‌دیده آتش‌نشان در قم داریم که در مواقع بحران و حوادث می‌توانند بازوی حمایتی سازمان آتش‌نشانی باشند.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری قم، مهدی اصفهانیان‌مقدم با بیان اینکه هرساله شاهد بروز حوادث مختلفی در سطح شهر قم هستیم، اظهار کرد: پس از سفر رهبر معظم انقلاب به شهر مقدس قم و با مصوبات این سفر، شرایط مناسبی در حوزه ایمنی و آتش‌نشانی در شهر قم شکل‌گرفته است و سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم به‌عنوان مرجع رسیدگی به حوادث ایمنی و آتش‌نشانی شناخته می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه قم از نظر استانداردهای بین‌المللی ایمنی و آتش‌نشانی، ایستگاه‌های استاندارد دارد، تصریح کرد: در سال ۹۲ سازمان آتش‌نشانی تنها ۱۷۰ نیرو داشت که امروز به بیش از ۵۰۰ نفر رسیده است و همچنان کمبود نیرو متخصص در این زمینه احساس می‌شود.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم با اشاره به وجود ۲۴ ایستگاه آتش‌نشانی در قم، گفت: این تعداد ایستگاه مطابق با استانداردهای بین‌المللی است، اما از نظر تعداد نیروی متخصص آتش‌نشان فاصله زیادی با استانداردها داریم.

وی با بیان اینکه بعضی شهرک‌های صنعتی اطراف قم از نظر تجهیزات و امکانات آتش‌نشانی و خدمات ایمنی در شرایط نامناسب و غیراستانداردی قرار دارد که آتش‌نشانی این کلان‌شهر به‌رغم نداشتن تعهد قانونی خدمات‌رسانی به آن‌ها را نیز در زمان بروز حوادث انجام می‌دهد، افزود: در همین حوادث بسیاری از تجهیزات ایمنی سازمان آتش‌نشانی از بین می‌رود و هزینه سنگینی به شهرداری قم تحمیل می‌شود که نمونه آن آتش‌سوزی خودرو ۲۵ میلیارد تومانی سازمان آتش‌نشانی در حادثه سال گذشته شهرک صنعتی شکوهیه بود.

اصفهانیان‌مقدم گفت: بخش زیادی از کارکنان سازمان آتش‌نشانی را نیروهای عملیاتی تشکیل می‌دهند که طبق استاندارد جهانی، به ازای هر ۱۵۰۰ نفر شهروند باید یک آتش‌نشان داشته باشیم که در این زمینه حدود ۱۲۳۰ داوطلب آموزش‌دیده آتش‌نشان در شهر داریم که در مواقع بحران و حوادث می‌توانند بازوی حمایتی سازمان آتش‌نشانی باشند.

وی گفت: آموزش عمومی و افزایش آگاهی شهروندان در خصوص مباحث ایمنی برای صنایع، اصناف، دانش‌آموزان و بانوان از مهم‌ترین فعالیت‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از حوادث ناخوشایند است.

کد خبر 589545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.