۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۸
چهارباغ؛ چهره ماندگار اصفهان

گذر فرهنگی و تاریخی چهارباغ ظرفیت بسیار مناسبی برای جذب گردشگران و به دلیل وجود بناهای تاریخی دوران صفویه از ویژگی‌های بسیار مهمی برخوردار بوده و مانند سایر محورهای تاریخی دنیا به پیاده‌راه تبدیل شده است تا برای نسل‌های آینده ماندگار باشد و در حال حاضر نیز پذیرای شهروندان و گردشگران بسیاری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گذر فرهنگی و تاریخی چهارباغ از اواسط فعالیت دوره سوم شورای اسلامی شهر اصفهان مورد توجه قرار گرفته و احیای دولت خانه صفوی مد نظر بوده است. در برنامه‌ریزی‌های بعدی بحث پیاده‌راه شدن چهارباغ مطرح شد و اقدامات عملیاتی و عمرانی برای پیاده‌راه کردن این محور در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت.

با فرهنگ‌سازی‌های انجام شده این محور تاریخی به صورت پیاده‌رو ساخته شد و در اختیار شهروندان و گردشگران قرار گرفته است. حفظ میراث تاریخی و ماندگار گذر فرهنگی و تاریخی چهارباغ از مهم‌ترین مسائل برای جذب گردشگران است.

در حال حاضر شورای اسلامی شهر اصفهان برای رونق و آبادانی محور تاریخی چهارباغ توجه لازم را دارد و مسائل مربوط به این گذر فرهنگی و تاریخی را مانند سایر مباحث شهری پیگیری می‌کند، شورای ششم شهر اصفهان تاکید دارد، اگر شهروندان در مورد بهتر شدن ارائه خدمات این محور تاریخی و گذر فرهنگی پیشنهاد و انتقادهایی دارند، پذیرای شنیدن آن برای رونق و آبادانی بیشتر چهارباغ و خدمات بهینه به شهروندان خواهد بود.

چهارباغ یک مجموعه منحصربه‌فرد در تمام کشور است

ابوالفضل قربانی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره ویژگی‌های محور چهارباغ به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: گذر فرهنگی و تاریخی چهارباغ از دیرباز و از اواسط فعالیت دوره سوم شورای اسلامی شهر اصفهان مورد توجه قرار گرفت و موضوع اصلی نیز این بود که بحث مربوط به دولت‌خانه صفوی احیا شود و یکی از محورها در این مورد چهارباغ بود.

وی با بیان اینکه پیاده‌راه شدن این مسیر با توجه به ویژگی تاریخی این گذر از همان موقع مطرح شد و مورد مطالعه قرار گرفت، می‌افزاید: برنامه‌ریزی لازم در مورد این گذر فرهنگی انجام شد و از همان دوره مدیریت شهری اقدامات عملیاتی و عمرانی این محور شروع شد. یکی از اقدامات اساسی که در آن زمان انجام شد، موضوع بدنه‌سازی شرق چهارباغ بود که در شرایط کنونی می‌بینیم این اقدام انجام شده است، همچنین فرهنگ‌سازی قرار گرفتن این مسیر به شکل پیاده‌راه در اختیار مردم نیز مد نظر بود و آمادگی‌های لازم برای این منظور مورد توجه مسئولان و مدیران شهری قرار داشت.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: به دنبال پیاده‌راه شدن، اقدامات عمرانی در سطح چهارباغ انجام شد و با تکمیل کف‌سازی چهارباغ سرعت فعالیت‌های عمرانی بیشتر شد تا در شرایط فعلی این مجموعه به شکل کنونی مورد استفاده شهروندان قرار گیرد. پیاده‌راه شدن بعضی از محورها در شهرهای تاریخی امری عادی است، تمام شهرهای تاریخی و بزرگ بخش‌های تاریخی شهر خود را به شکل پیاده‌راه در اختیار مردم قرار دادند تا جلوه‌های بصری بهتری را ایجاد کند و اثرات و بناهای تاریخی در آن مسیر حفظ شود.

وی خاطرنشان می‌کند: اصفهان نیز از این قاعده مستثنی نبود و دغدغه‌های مربوط به اصناف مورد بررسی قرار گرفت، حتی مسائل مربوط به اینکه اصناف بتوانند مشکلاتی از جمله بارگیری و باراندازی خود را به آسانی انجام دهند، نیز مد نظر بود. دسترسی‌های چهارباغ مورد مطالعه قرار گرفت و اقدامات بسیار خوبی انجام شد و در حال حاضر چهارباغ یک مجموعه منحصربه‌فرد در تمام کشور است که ویژگی‌های مربوط به خود را دارد.

رسیدگی بهتر به مباحث با پیش‌بینی شورای عالی چهارباغ

قربانی با تاکید بر اینکه برای بهتر اداره شدن این مجموعه و جلوگیری از مسائلی که ممکن است به دنبال داشته باشد بحث پیاده‌راه شدن برای صنوف و برخی از اهالی محل و رسیدگی بهتر به وضعیت عمرانی چهارباغ یک شورای عالی پیش‌بینی شده است، می‌گوید: محوریت این اقدام با مجموعه شهرداری اصفهان است، اما با توجه به اینکه این مجموعه یک مجموعه فرهنگی است، تمام نهادهای مربوطه در این مجموعه حضور فعال دارند تا مباحث دقیق‌تر بررسی و پیگیری شود.

وی اضافه می‌کند: شهرداری در حیطه وظایفی که قانونی خود در این مجموعه فعالیت می‌کند و دستگاه‌های دیگر نیز باید وظیفه ذاتی و قانونی خود را در این ارتباط انجام دهند، شهرداری اصفهان جنبه‌های عمرانی این محور را بر عهده دارد و در حفظ و نگهداری، زیبایی، نظافت و در عین حال کمک به برنامه‌های فرهنگی که می‌تواند در مجموعه چهارباغ شکل گیرد، ایفای نقش می‌کند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار می‌کند: جایگاه شورای اسلامی شهر اصفهان در این زمینه یک جایگاه نظارتی است، مانند تمام بخش‌های دیگر شهرداری اصفهان شورای اسلامی شهر تنها می‌تواند به شکل نظارتی حضور داشته باشد، اگر قرار باشد در شورای عالی چهارباغ نماینده‌ای از سوی شورای اسلامی شهر حضور داشته باشد، این نماینده به شکل ناظر است، همان طور که قانون برای شورای اسلامی شهر اصفهان این تکالیف را مشخص کرده است.

شهرداری به تنهایی نمی‌تواند مسائل چهارباغ را بر عهده بگیرد

وی تصریح می‌کند: به طور یقین برای حفظ وضعیت موجود چهارباغ و بهبود آن تمام دستگاه‌هایی که مسئولیت دارند باید در این حوزه اقدام کنند و شهرداری نمی‌تواند به تنهایی مسائل مربوط به چهارباغ را بر عهده بگیرد، علاوه‌بر اینکه قانون به این اجازه را نداده است و دستگاه‌های دیگری که متولی مسائل مختلف از جمله فرهنگی، اجتماعی، خدماتی و بحث‌های انتظامی هستند، نیز باید در این مورد به مسئولیت ذاتی خود عمل کنند.

قربانی با تاکید بر اینکه موضوع مربوط دست‌فروشان در بحث چهارباغ طبیعی است، باید در یک مجموعه بزرگ‌تر در مورد آن تصمیم‌گیری شود، می‌گوید: این بحث بیشتر به حیطه کار استانداری مربوط می‌شود که مباحث مربوط به اتحادیه اصناف و هماهنگی‌ها در این مورد باید انجام شود، اگر جایی سد معبری اتفاق بیفتد، شهرداری مطابق وظیفه‌ای که بر عهده دارد برای جمع‌آوری مواردی که ایجاد راه‌بندان و مسیر مردم برای تردد را دچار اختلال می‌کند، باید برخورد قانونی داشته باشد.

وی اظهار می‌کند: شورای اسلامی شهر نسبت به رونق بهتر چهارباغ توجه لازم را دارد و مسائل مربوط به چهارباغ را مانند مسائل دیگر با دقت دنبال می‌کند، اگر مردم در این خصوص راهنمایی، نظر، انتقاد و پیشنهادی داشته باشند شورای اسلامی شهر اصفهان آماده شنیدن این موارد است، برای اینکه مجموعه وضعیت بهتری داشته باشد سیاست‌گذاری‌های لازم انجام می‌شود و ردیف‌های بودجه‌ای در سال جاری و در سال‌های آینده توسط شورای اسلامی شهر اصفهان می‌تواند در بودجه شهرداری قرار گیرد.

جذب گردشگران داخلی و خارجی ویژگی بارز چهارباغ

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان می‌کند: جذب گردشگران داخلی و خارجی از ویژگی‌های بسیار مهم چهارباغ است، بسیاری از گردشگران آرزوی دیدن چهارباغ اصفهان را دارند و با رعایت تمام ضوابط و مسائلی که وجود دارد این ظرفیت در چهارباغ موجود است که گردشگران بتوانند از این محور تاریخی بهره‌مند شوند.

وی در خصوص اهمیت استفاده از المان‌های دوره صفوی در محور چهارباغ، می‌افزاید: استفاده از المان‌های دوره صفوی در محور چهارباغ می‌تواند به احیای تاریخی این محور برای گردشگران کمک کند، طبیعی است که یکی از مسائل مهم در بحث چهارباغ المان‌هایی است که در دوره صفوی چهارباغ وجود دارد و باید این موارد حفظ و در نگهداری آنها تلاش شود، چه بسا در آینده این ظرفیت ایجاد شود که المان‌های دیگری که در این خصوص وجود دارد، در چهارباغ معرفی شود.

قربانی تصریح می‌کند: یعنی عنوان‌های مربوط به دوره صفویه که در جای دیگر شهر اصفهان وجود دارد، باید در چهارباغ برای گردشگران معرفی شود و این فرایند می‌تواند توسط سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری در قالب نمایشگاه‌ها و فروش کتاب برنامه‌ریزی شود، همچنین شورای اسلامی شهر اصفهان برای حفظ تمام المان‌ها و نگهداری و تحویل آن برای نسل‌های آینده از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد.

گفت و گو از اعظم زمانی سرویس پارلمان شهری

کد خبر 589525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.