افزایش ظرفیت برون‌سپاری چابک در فاوای اصفهان

معاون نرم‌افزار سازمان فاوا شهرداری اصفهان با اشاره به افزایش ظرفیت توسعه سامانه‌های نرم‌افزاری با رویکرد برون‌سپاری چابک، گفت: یکی از روش‌های چابک برون‌سپاری محصولات نرم‌افزاری که بر اساس تجربیات سازمانی حاصل شده است، توسعه هسته اصلی زیرساخت نرم‌افزار توسط تیم توسعه‌دهنده سازمان است.

محمد صابری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: با توجه به حجم بالای نیازهای حوزه فناوری به خصوص در حوزه نرم‌افزار، باید راهکاری در خصوص پاسخ هرچه سریع‌تر به این نیازها داشته باشیم؛ در این راستا برون‌سپاری پروژه‌های نرم‌افزاری یکی از روش‌های افزایش سرعت تأمین نیازها خواهد بود، البته برون‌سپاری باید به گونه‌ای انجام شود که سازمان وارد چالش وابستگی به بخش خصوصی و افزایش هزینه‌ها نشود و طول عمر محصولات نرم‌افزاری نیز تحت تأثیر این موضوع قرار نگیرد.

وی با بیان اینکه یک روش چابک برون‌سپاری محصولات نرم‌افزاری که بر اساس تجربیات سازمانی حاصل شده است، توسعه هسته اصلی زیرساخت نرم‌افزار توسط تیم توسعه‌دهنده سازمان است، افزود: هسته اصلی نرم‌افزار به ما توانمندی برون‌سپاری ماژول‌های نرم‌افزاری و کسب‌وکاری با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و نیروهای آزاد ایجاد خواهد کرد که با این رویکرد سرعت توسعه محصولات نرم‌افزاری بسیار بالا خواهد رفت و علاوه بر آن تیم اصلی توسعه‌دهنده زیرساخت نرم‌افزار و تیم تحویل گیرنده ماژول‌های نرم‌افزار روی هسته اصلی و منبع سامانه‌ها تسلط کافی خواهد داشت.

معاون نرم‌افزار سازمان فاوا شهرداری اصفهان ادامه داد: نکته اساسی توسعه سامانه‌های نرم‌افزاری با رویکرد ایجاد قابلیت انعطاف در سازمان جهت تطبیق ظرفیت سرمایه انسانی با حجم توسعه پروژه‌های نرم‌افزاری پیش رو خواهد بود. در واقع ظرفیت توسعه سامانه‌های نرم‌افزاری با همکاری بخش خصوصی و نیروهای آزاد به سادگی قابل کنترل خواهد بود.

وی گفت: در حال حاضر سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان از سال ۱۳۹۷ پروژه‌های جامع نرم‌افزاری در حوزه سرمایه انسانی، مالی اقتصادی و برنامه‌ریزی (شامل بیش از ۴۰ زیرسامانه) را با رویکرد پیاده‌سازی، عملیاتی و پشتیبانی کرده، که رضایت نسبی حوزه‌های بهره‌بردار را نسبت به سایر رویکردهای سنتی در بر داشته است.

صابری با بیان اینکه به‌روز نگاه داشتن زیرساخت نرم‌افزار با توجه به تغییرات تکنولوژی جزو ریسک‌های این رویکرد خواهد بود که باید نقشه راه مشخصی برای این موضوع تدوین کرد، تصریح کرد: در راستای موفق بودن این رویکرد باید محدودسازی تکنولوژی‌ها را نیز با توجه به ظرفیت سرمایه انسانی سازمان مورد توجه قرار داد.

وی اظهار کرد: برای برون‌رفت از چالش‌های برون‌سپاری محصولات نرم‌افزاری با انجام اصلاحات ساده در ساختار سازمان و تشکیل تیم‌های توسعه کوچک و ایجاد زیرساخت‌های نرم‌افزاری مناسب می‌توان استراتژی‌های کارایی برای سازمان ایجاد کرد.

کد خبر 589518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.