شکست آمریکا در جنگ اوکراین/ معادلات جدید قدرت در جهان!

یک کارشناس مسائل خاورمیانه احتمال شکل‌گیری جنگ جهانی سوم را بعید دانست و گفت: اروپایی‌ها نه تنها تلاشی برای توقف جنگ و ایجاد صلح نکردند بلکه با معادلات بسیار نسنجیده و ناخواسته به آتش اختلافات دامن زدند زیرا این موضوع قطعی است که اوکراین توان مقاومت در برابر ابرقدرتی مانند روسیه را ندارد.

مصیب نعیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص سفر بایدن به اسرائیل و عربستان اظهار کرد: مشخص بود که سفر بایدن به منطقه در راستای اعلام ایجاد یک ائتلاف جدید در حوزه‌ای که از هم‌پیمانان آمریکا به‌شمار می‌آمدند انجام شد زیرا این کشورها اکنون تلاش می‌کنند که در معادلات جدید، نقش مستقلی ایفا کنند و همه وضعیت خود را به آمریکا گره نزنند.

وی با اشاره به تاکید کشورهای شرکت کننده در این گردهمایی بر گفت‌وگو درباره منافع و مصالح خود در این دیدارها، افزود: هر یک از شرکت کنندگان در این دیدار شامل کشورهای حوزه خلیج فارس یا مصر، عراق و اردن اعلام کردند که دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا به این معنا نیست که قرار است نقشی یک‌جانبه در مجموعه ائتلاف آمریکایی بر ضد معادلات منطقه‌ای که به‌ویژه در موضوع جنگ اوکراین ایجاد شده است نقش‌آفرینی کنند.

تلاش برای شکل‌گیری ائتلاف تأمین انرژی

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به تأثیر محدودیت‌ها و معادلات جدید بر سفر بایدن به عربستان، گفت: فشار آمریکایی‌ها کشورها را به حضور در یک لشکرکشی جدید دعوت می‌کند، به طور کلی آمریکایی‌ها در این سفر تلاش می‌کنند که یک پروپاگاندای تبلیغاتی به راه بیندازند تا نشان دهند که موقعیت آنها در منطقه هنوز به شکل گذشته است و کشورهای همسو با آمریکا همچنان در کنار او قرار دارند.

وی شکل‌گیری ائتلافی در منطقه برای جایگزینی نفت و گاز روسیه را غیرممکن دانست و خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی آمریکایی‌ها برای رفع بعضی نگرانی‌های رژیم صهیونیستی از معادلات جدید و وضعیت آشفته، تلاش می‌کنند با این سفر به هم‌پیمان خود دلگرمی دهند به همین دلیل بایدن نخست به فلسطین اشغالی سفر کرد و با رژیم صهیونیستی پیمان قدس را به امضا رساند.

نعیمی امضای این پیمان با رژیم صهیونیستی را موضوع تازه‌ای ندانست و ادامه داد: آمریکایی‌ها همیشه علنی و آشکارا اعلام می‌کند که اسرائیل را در بین همه هم‌پیمانان خود برتر از همه می‌داند و امنیت رژیم صهیونیستی را به گفته خود تضمین می‌کند ولی این معادلات جدید فرای تصمیم‌گیری و اراده آمریکا در حال رخ دادن است و آنها در حالت نوعی انزوا و ناتوانی قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به شکست آمریکایی‌ها در توقف جنگ اوکراین، گفت: با وجود حمایت بسیار جدی از اوکراین، آمریکا نتوانست اقدامی برای جلوگیری، توقف یا تأثیرگذاری در این جنگ انجام دهد، متحدان اروپایی آنها نیز با توصیه آمریکا تا حدودی در این زمینه تندروی کردند اما اکنون با توجه به پیامدهای اقتصادی که در زمینه تأمین گاز، حبوبات و نیازهای دیگر برای کشورهای غربی ایجاد شده است، از اینکه سرنوشت خود را به آمریکا گره بزنند، نگران هستند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ایجاد چند دستگی در بین جبهه متحدان آمریکا را یکی دیگر از پیامدهای جنگ اوکراین دانست و افزود: همه این عوامل دست به دست هم داده تا آمریکایی‌ها بر خلاف مخالفت جدی که بایدن از ابتدا با خاندان بن سلمان و به ویژه محمد بن سلمان که یک چهره ضد حقوق بشری و قاتل یک شهروند آمریکایی به نام خاشقچی بود، اکنون به سمت او کشیده شود.

وی این تناقض و دوگانگی در سیاست آمریکا را ناشی از شرایط به وجود آمده برای آمریکایی‌ها دانست و گفت: بی‌تأثیر بودن تصمیمات آنها حتی در بین هم‌پیمانان خودشان به اثبات رسیده است از این‌رو به نظر نمی‌رسد که به دنبال سفر بایدن هیچ اتفاق جدیدی در منطقه رخ دهد شاید یک بیانیه صادر شود که ظرف چند روز یا یک هفته بتواند یک مانور تبلیغاتی به همراه داشته باشد.

پیامدهای سنگین گره زدن سرنوشت کشورها به آمریکا

نعیمی با تاکید بر اینکه سفر رئیس جمهور آمریکا هیچ تأثیری در معادلات و واقعیت‌های منطقه و جهان نخواهد داشت، یادآور شد: همان‌طور که با وجود ارسال سلاح، موشک و امکانات نظامی این کشور به اوکراین تغییری در معادلات آنجا انجام نشد می‌توان گفت که هدف از این سفر بیشتر نمایش و ظاهرسازی بوده است.

وی افزود: اقداماتی که آمریکایی‌ها توسط رژیم صهیونیستی و دیگر هم پیمانان خود برای فرافکنی و جنگ‌های جانبی انجام می‌دهند موضوع تازه‌ای نیست و همواره این کشورها در پشت صحنه کنار یکدیگر قرار دارند بنابراین برنامه‌ریزی برای یک سفر پروپاگاندایی که از چند هفته پیش برنامه‌ریزی شد، نشان‌دهنده آن بود که این کشورها نیاز به یک وضعیت جدید دارند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه نگرانی از دست دادن هم‌پیمانان را دلیل اصلی سفر رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان دانست و گفت: این کشور اکنون در حال از دست دادن یاران خود است زیرا شرایطی پیش آمده که همه کشورها احساس می‌کنند گره زدن سرنوشتشان به آمریکا پیامدهای سنگینی اقتصادی، سیاسی و معادلات بین‌المللی برای آنها به دنبال دارد.

وی با اشاره به بازگشایی مسیرهای همکاری اقتصادی با روسیه از سوی نزدیک‌ترین هم‌پیمانان آمریکا از جمله امارات، عربستان و حتی کویت در دو ماه اخیر اظهار کرد: این کشورها نگران هستند که آمریکا نتواند تاوان آنها را بدهد همان‌طور که نتوانست از جایگزین گاز و نفت و امکانات روسیه در اروپا باشد، از سوی دیگر آمریکا برای از دست ندادن و احیای ائتلاف خدشه‌دار شده تلاش می‌کند.

طرح شکست خورده تجزیه سوریه

نعیمی درباره اظهارات مطرح شده در خصوص ایران در این سفرها نیز گفت: آمریکایی‌ها در شرایطی نیستند که بتوانند اقدام جدیدی بر ضد ایران انجام دهند، هر اقدامی که در این زمینه انجام می‌دادند چه حمایت از عملیات تروریستی صهیونیست‌ها در داخل و خارج از ایران بر ضد هم‌پیمانان ایران، فشارهای اقتصادی و بحران‌هایی که در لبنان ایجاد کردند، جنگ یمن که با سلاح‌های آمریکایی بود، طرح شکست خورده تجزیه سوریه و طرح سلطه بر عراق همه این اقدامات با شکست روبه‌رو شد و تغییر این روند اتفاقی نیست که در یک جلسه چندگانه رخ دهد.

وی هدف اصلی مسئولان کشورهای حوزه خلیج فارس همچنین مصر، اردن و عراق از دیدار با بایدن در جریان این سفر را تأمین منافع کشور خود دانست و ادامه داد: کشورهای منطقه به دنبال مطرح کردن دغدغه‌ها و نگرانی‌های خود به اعضای ناتو بودند بنابراین مشخص است که اتفاق جدیدی در نتیجه این سفر رخ نخواهد داد، محور مطالبی که از سوی آمریکایی‌ها مطرح شد نیز درباره ایجاد جایگزین برای انرژی و محدودیت برای دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بود.

تبلیغات برای پرکردن خلاءهای غرب

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به تاکید آمریکا بر لزوم جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای در این سفر، گفت: واضح است که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و این جمله تبلیغات پروپاگاندایی برای پرکردن خلاءهای غرب در تغییر معادلات بین‌المللی و تأمین انرژی مطرح می‌شود.

وی اقدام نسنجیده آمریکایی‌ها را منجر به ایجاد جنگ دانست و افزود: از آنجا که آمریکا دور از صحنه است و هزینه جنگ را به عهده نخواهد گرفت، اروپایی‌ها به شدت با راه‌اندازی جنگ مخالف هستند و این موضوع را به صراحت اعلام کردند حتی کشوری مانند سوئیس با وجود تحریم‌های روسیه از این کشور سه تن طلا برای جبران کمبود خود خریداری کرد و این نشان می‌دهد که بیشتر کشورهای جهان در این شرایط به دنبال ساماندهی وضع خود هستند.

نعیمی با اشاره به ناتوانی آمریکا در تأمین گاز یا کمک به اقتصاد اروپا، گفت: زمانی که آمریکایی‌ها تصمیم گرفتند ۴۰ میلیارد یورو وام به اوکراین بپردازند ۱۵ درصد این مبلغ را به عنوان سلاح به اوکراین در اختیار اوکراین قرار دادند ۳۵ درصد از این وام را برای ساخت تجهیزات نظامی در اختیار وزارت جنگ آمریکا قرار دادند و ۴۱ درصد را در قالب کمک به آوارگان اوکراینی به کشورهای اروپایی پرداخت کردند در حالی که پیشاپیش از ذخایر اوکراین برداشت می‌کردند.

وی هدف اصلی غرب را سوءاستفاده مادی و چپاول باقی مانده امکانات اوکراین دانست و ادامه داد: هر یک از این کشورها اکنون سرگرم راهکاری هستند که بتوانند از این بحران در حال فراگیری خود را نجات دهند همچنین بسیاری از کشورها به ویژه اروپا اعلام کردند که در صورت ایجاد جنگ سراسری، حاضر به شرکت در آن نیستند.

معادلات جدید قدرت در جهان!

این کارشناس مسائل خاورمیانه تغییر معادلات قدرت در جهان را قطعی و جدی دانست و گفت: این تغییرات اکنون نیز اتفاق افتاده است و باعث از بین رفتن اعتماد هم‌پیمانان آمریکا به این کشور شد تا جایی که سعی می‌کنند همانقدر که با آمریکا رابطه دارند، مناسبات آنها با شرق نیز قطع نشود.

وی با اشاره به نگرانی کشورها از بحران کمبود مواد غذایی، حبوبات و گرسنگی خاطرنشان کرد: سالانه ۷۰ میلیون تن گندم در آمریکا تولید می‌شود که برای تأمین نیاز این کشور نیز کافی نیست در حالی که روسیه ۱۱۵ میلیون تن و اوکراین ۴۵ میلیون تن گندم تولید می‌کند که ۷۰ تا ۸۰ درصد تولید این محصول در جهان را تشکیل می‌دهد بنابراین روسیه می‌تواند نیاز بخشی از کشورها را تأمین کند.

نعیمی تأمین انرژی جایگزین روسیه را یکی از چالش‌های جدی غرب بیان کرد و تصریح کرد: افزایش قیمت سوخت، گاز، نفت و بنزین در اروپا ناشی از همین بحران است همچنین بخش زیادی از کود شیمیایی مصرفی در اروپا نیز از طریق روسیه تأمین می‌شود و به دلیل تنش در مناسبات این دو منطقه، پیش بینی می‌شود که تا یک سال آینده کشاورزی در اروپا نیز دچار افت خواهد شد.

شکل‌گیری جنگ جهانی سوم بعید است

وی با اشاره به معرفی کشورهای ایران و مصر به عنوان شرکای تجاری روس‌ها در جشنواره سن‌پترزبورگ، افزود: در این جشنواره روسیه اعلام کرد که خواستار برقراری رابطه مستقیم با پول رایج این کشورها است و این موضوع آمریکایی‌ها به ویژه صهیونیست‌ها را نگران می‌کند زیرا کشورهایی که در محور آمریکا و اطراف فلسطین اشغالی ساخته بودند در حال مستقل کردن خود از سناریوهایی هستند که آمریکایی‌ها طراحی کردند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه احتمال شکل‌گیری جنگ جهانی سوم را هنوز بعید دانست و تاکید کرد: اروپایی‌ها به شدت نگران این موضوع هستند زیرا ایجاد جنگ به زیان آنها است، آمریکا نیز تاکنون از جنگ دوری کرده است و حتی سلاحی که با هزینه گزاف در اختیار اوکراین قرار داد، مشروط بر این بود که به خاک روسیه نرسد و جنگ در همان منطقه محدود مانده است.

وی با اشاره به پیامدهای سنگین جنگ برای کشورهای اروپایی همسایه اوکراین مانند مجارستان، رومانی و چک ادامه داد: این کشورها از تبعات مهاجران اوکراینی بسیار گله‌مند هستند و حاضر به ورود در جنگ نیستند حتی ادعای انگلیس برای درگیری نظامی با روسیه وقتی با تهدید هدف قرار گرفتن لندن به عنوان نخستین هدف خارج از اوکراین روبه‌رو شد باعث ایجاد اختلافات در داخل این کشور و استعفای نخست‌وزیر شد.

موضع‌گیری نسنجیده غرب در قبال اوکراین

نعیمی همه تنش‌های کنونی را ناشی از موضع‌گیری نسنجیده غرب در قبال جنگ اوکراین دانست و گفت: اروپایی‌ها نه تنها تلاشی برای توقف جنگ و ایجاد صلح نکردند بلکه با معادلات بسیار نسنجیده و ناخواسته به آتش اختلافات دامن زدند زیرا این موضوع قطعی است که اوکراین توان مقاومت در برابر ابرقدرتی مانند روسیه را ندارد.

وی با اشاره به تلاش روسیه برای پیروزی در جنگ با اوکراین، اظهار کرد: همه صحبت‌هایی که اکنون درباره انزوای روسیه مطرح می‌شود نادرست است بلکه برعکس به نظر می‌رسد که این کشور یک تشکل و هم‌پیمانان و همراهان جدید در شرق پیدا کرده است و جشنواره اقتصادی سن‌پترزبورگ با حضور ۸۰ کشور شرقی برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: بر خلاف آمریکا، روس‌ها دنبال بستن پیمان نظامی با کشورها نیستند و بیشتر کشورها می‌دانند بنابراین رابطه با روسیه برای آنها زیانی ندارد وارد روابط تجاری و اقتصادی با آن می‌شوند به طور کلی تغییر معادله بین آمریکا با روسیه از یک رقابت نظامی به اقتصادی بزرگترین چالش غرب است که قبل از جنگ اوکراین با چین دچار این مشکل بودند و شرایط کنونی نیز به آن دامن زده است.

کد خبر 589397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.