دوز تقویت‌کننده واکسن کرونا چه تاثیری بر سویه جدید  BA.5 دارد؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که دوز تقویت‌کننده واکسن کرونا مانع بروز نوع شدید سویه جدید کرونا BA.5 می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تعداد موارد ابتلاء مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کووید -۱۹ در بعضی کشورها دوباره در حال افزایش است؛ به نظر می‌رسد دلیل این اتفاق پدیدار شدن زیرسویه‌های BA.4 و BA.5 امیکرون است. متخصصان معتقدند که آخرین زیرسویه‌ها نسبت به سویه‌های گذشته مسری‌تر بوده و می‌توانند آنتی‌بادی ناشی از دریافت واکسن یا عفونت قبلی را خنثی کند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده است که واکسیناسیون کووید -۱۹ مهم‌ترین ابزار برای محافظت در برابر بیماری‌های جدی ناشی از سویه‌های در حال شیوع است. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد زمانی که زیرسویه BA.1 اومیکرون غالب بود، دو دوز واکسن کرونا ۶۱ درصد محافظت در برابر بستری شدن ناشی از کرونا در بیمارستان ایجاد کرد، سپس اثربخشی واکسن پس از نوبت سوم به ۹۲ درصد افزایش پیدا کرد.

در طول دوره اوج زیرسویه‌های BA.2 و BA.2.12.1 نیز اثربخشی واکسن در برابر بستری‌های مرتبط با بیماری کرونا با دو دوز واکسن ۲۴ درصد بود و پس از دریافت واکسن نوبت سوم به ۶۹ درصد افزایش یافت. به گفته محققان، اثربخشی واکسن در برابر بستری شدن در بیمارستان در میان بزرگسالان ۵۰ سال به بالا بیش از یک هفته پس از چهارمین دوز به ۸۰ درصد افزایش یافت. بنابراین لازم است افراد به منظور مقابله با زیرسویه‌های جدید ویروس کرونا دوزهای تقویت‌کننده واکسن کرونا را دریافت کنند تا از خود و دیگران محافظت کنند.

کد خبر 589388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.