از طلسم سبزه میدان تا معابری که رنگ آسفالت ندیده بود

تور رسانه‌ای شهرداری زنجان با حضور مدیران شهری، پیمانکاران و اصحاب رسانه برگزار و روند پیشرفت پروژه‌های شاخص شهر و موانع پیش رو بررسی شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در برنامه‌ای از پیش تعیین شده برای بازدید از پروژه‌های شهری شهرداری راهی تور یک روزه می‌شویم. مقصد نخست بازدید کارخانه آسفالت شهرداری در منطقه بناب است، کارخانه‌ای که از ظاهرش پیدا است نزدیک به ۴۰ دهه عمر دارد.

تجهیزات کارخانه که به قول رئیس سازمان عمران و باز آفرینی شهری به تازگی اوورهال شده در نهضت آسفالتی که شهردار زنجان مصمم به انجام آن است، توان تولید ۷۰۰ تن آسفالت در روز را دارد.

سعید رضایی، رئیس سازمان عمران و باز آفرینی شهری با بیان اینکه مصالح مربوط به تولید آسفالت خریداری می‌شود و تاییدیه آزمایش مکانیک خاک را دارد، اظهار کرد: برای دستیابی به اهداف شهرداری به منظور نهضت آسفالت دو کارخانه فعال است و میزان تولید این کارخانه حتی به ۷۰۰ تن می‌رسد، اما بر اساس نیاز مصرفمان تولید می‌کنیم.

وی با بیان اینکه متناسب با شرایط دمای هوا آسفالت را تولید و مصرف می‌کنیم، اضافه کرد: معیار ما را بر اساس طرح اختلاط آزمایشگاه مکانیک خاک است و نمونه برداری منطبق بر طرح اختلاط انجام می‌شود.

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهری با تاکید بر اینکه این آسفالت جذب آب پایینی دارد و به این دلیل مرغوب‌ترین نوع آسفالت است، تصریح کرد: تا آسفالت به دمای مطلوب نرسد به پای کار نمی‌رود.

رضایی با بیان اینکه نوسازی ماشین‌آلات آسفالت هزینه بر و بودجه شهرداری محدود است، تاکید کرد: امسال بخش اعظمی نوسازی را انجام دادیم و این کارخانه و کارخانه دیگری که در جاده بهشت زهرا وجود دارد آسفالت شهر زنجان را تأمین می‌کند.

وی تصریح کرد: آب کارخانه بناب تمام شده و چاهی که در این منطقه بود خشک شده است و حتی برای مصارف خودمان آب نداریم. میزان مصرف آب بالا است و حتی یک درصد هم قابل بازگشت نیست؛ بنابراین برای تأمین آب از شرکت آب منطقه‌ای درخواست مجوز حفر چاه داده شده است.

از طلسم سبزه میدان تا معابری که رنگ آسفالت ندیده بود

همه شاخص‌های کیفیت آسفالت لحظه به لحظه رصد می‌شود

پریسا حمدملکی، مسئول کنترل کیفی آسفالت شهرداری زنجان نیز در ادامه تور سفر رسانه‌ای ما را همراهی کرد و به خبرنگاران قول داد که آسفالت فعلی با کنترل همه شاخص‌های کمی و کیفی بسیار مرغوب و متناسب با شرایط آب و هوایی شهر زنجان است.

وی افزود: دما حرف اول را در آسفالت‌ریزی می‌زند و ضخامت آسفالت نیز در درجه بعدی و تنظیم باد غلطک‌ها و سرعت غلطک‌ها نیز باید کنترل شده باشد و شیب عرضی و طولی و در دانه بندی قیر و نوع آسفالت چیزی کم نمی‌گذاریم.

مسئول کنترل کیفی آسفالت شهرداری زنجان تصریح کرد: پیمانکار پنج سال عمر آسفالت را ضمانت می‌کند و بعد از پنج سال تحویل شهرداری داده می‌شود و در بسیاری از موارد بستر مناسب برای آسفالت وجود ندارد ولی امسال همه شاخص‌ها لحظه به لحظه توسط آزمایشگاه و دستگاه نظارت کنترل می‌شود.

از طلسم سبزه میدان تا معابری که رنگ آسفالت ندیده بود

سبزه میدان پایان سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می‌رسد

ناصر صفا، مدیر پروژه سبزه میدان نیز در ادامه بازدید خبرنگاران از این پروژه معطل مانده که قریب به دو دهه است در میدان اصلی شهر خودنمایی می‌کند، خبر از اتفاقت خوبی در ماه‌های آینده داد و اظهار کرد: سبزه میدان نسبت به قرار دادهای میانی ۲۰ درصد و قرار داد اصلی ۷۰ پیشرفت فیزیکی دارد و ضلع جنوبی اوایل پاییز افتتاح می‌شود.

وی علت کندی پروژه را معارضات تاسیساتی آب، برق و گاز عنوان کرد و گفت: با ایجاد کانال آدم رو جلو حفاری‌های احتمالی در آینده را خواهیم گرفت و تغییرات عمده که در پروژه اتفاق افتاد دلیل عمده کندی پروژه است.

مدیر پروژه سبزه میدان و مدیر منطقه سه شهرداری زنجان تصریح کرد: تغییر لوله‌های فولادی و سیستم ذوب برف از کف و افزایش ایجاد پارکینگ اجرای آن را به تأخیر انداخت ولی در عمل مدیریت شهری ترجیح داد تا کیفیت فدای کمیت نشود.

صفا با بیان اینکه اعتبار اولیه سبزه میدان ۶۴ میلیارد تومان بود و در حال حاضر این پروژه با ۳۵۰ میلیارد تومان هزینه تمام شده است، تاکید کرد: خوش‌بینانه ما مشکل مالی در این پروژه نداشتیم و از اعتبارات دولتی هم استفاده نکردیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص ایجاد پارکینگ‌های بیشتر برای این پروژه گفت: در دنیا احداث پارکینگ در هسته شهر را عامل سفر می‌دانند، اما در نوار دوم و سوم ایجاد پارکینگ را داریم.

مدیر پروژه سبزه میدان به تفرجگاه و پله مشاهیر اشاره کرد و افزود: این مکان محلی برای شرکت شهروندان در مراسم و اعیاد است.

صفا گفت: مشکلات قراردادی و تیمی از مواردی است که در شهرداری وجود دارد و در خوش‌بینانه‌ترین حالت بهره برداری از سبزه میدان پایان سال انجام می‌شود و طلسم سبزه میدان پایان ۱۴۰۱ شکسته می‌شود.

کف‌سازی بازار بالا قریب به ۴ میلیارد تومان اعتبار در بر داشت

بازار تاریخی زنجان و اطلاع از روند کف‌سازی این مکان تاریخی موضوع بعدی بود که خبرنگاران جویا شدند.

صفا با بیان اینکه شهرداری مجوزهای لازم را از میراث فرهنگی برای رعایت معماری بازار اخذ کرده و پیورهای به صورت نقشه و طراحی شده است، اظهار کرد: در برخی از خیابان‌ها از سنگ استفاده خواهد شد و در راسته جگر پزها و پنیر از پیور استفاده کردیم.

شهردار منطقه سه با بیان اینکه کسبه بازار همکاری خوبی را با شهرداری داشته‌اند، تصریح کرد: فاضلاب‌ها را پاکسازی کردیم و از برنامه زمان بندی برای کف سازی کل بازار جلو هستیم.

صفا اضافه کرد: نقطه بحرانی ما راسته میوه فروش‌هاست که در ایام محرم در این نقطه نیز کف سازی انجام می‌شود و بیشتر اقدامات شهرداری در طول شب‌ها و روزهای تعطیل انجام می‌شود.

وی ادامه داد: کف سازی بازار بالا امسال با ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و ۲ هزار متر مربع انجام شده است و پیورها نوستالیت و ضمانت ۲۰ ساله دارند.

سبزه میدان به ۲۵۰ میلیارد تومان دیگر نیاز دارد

شرکت در نشست خبری و جمع بندی ماحصل این تور به شهردار زنجان ختم شد؛ علیرضا فیروزفر در گپ و گفت خودمانی از رسانه‌ها خواست تا مدیریت فضای مجازی را در دست بگیرند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده شهرداری در خصوص نهضت آسفالت‌ریزی، گفت: مدیریت شهری به لحاظ ارائه عملکرد با دهه‌های قبل فرق کرده است و می‌توان با عکس زاویه دار واقعیت‌ها را وارونه جلو داد.

شهردار زنجان خاطرنشان کرد: با این شرایط و هجمه سنگین فضای مجازی شهروندان نمی‌توانند صد درصد از مدیریت شهری رضایت داشته باشند و به اطلاع‌رسانی درست از مدیریت شهری دست پیدا کنند؛ بنابراین نقش رسانه‌هایی که با تحقیق و بررسی به موضوعات دسترسی پیدا می‌کنند بسیار مهم است.

فیروزفر تاکید کرد: فضای مجازی باید در اختیار رسانه‌های واقعی باشد و من از رسانه‌ها انتظار دارم که فضای مجازی را در دست بگیرند و فضای امن برای مردم بسازید.

وی با بیان اینکه امسال سم‌پاشی به موقع شروع شد و قبل از عید فضای سبز را سم‌پاشی کردیم، گفت: آسفالت زنجان منحصر به فرد بود و این امر موجب شد که فعالیت‌های دیگر شهرداری مغفول بماند و ۳۰ سال کف بازار دست نخورده باقی مانده بود و مدیریت بسیار سخت بازار قبلاً اجازه ورود مدیریت شهری را نمی‌داد و ما در چند فاز کف سازی بازار را تعریف کردیم.

شهردار زنجان با بیان اینکه در جشنواره عید تا عید در ۱۷ نقطه شهر زنجان برنامه فرهنگی برگزار کردیم گفت: قرار گاه‌های مختلف تشکیل شده و قرارگاه خدمات شهری یک روز در میان برگزار می‌شود و قرارگاه مناطق کم برخوردار نیز در دستور کار است.

فیروزفر اظهار کرد: همه برنامه‌های خدمات شهری پیوست فرهنگی دارند و قرار گاه فرهنگی به این منظور تشکیل شده است.

خبری از قیر یارانه‌ای نیست!

شهردار زنجان در خصوص آسفالت معابر فرعی شهر نیز گفت: در برخی از معابر حتی مصالح با فرغون وارد می‌شود و شهرداری به معابری ورود پیدا کرده که ۴۰ سال بود یک وجب هم آسفالت نشده بود.

وی در خصوص انعقاد قرار داد با خاتم الانبیا در خصوص باغ هاشمی نژاد، افزود: در صورت اجرای موفق این پروژه توسط خاتم، شهرداری برای قرار دادهای بعدی نیز پیش‌قدم خواهد شد.

شهردار با بیان اینکه بودجه سال جاری در چهارماهه امسال محقق شده و این مساله برای نخستین بار در تاریخ زنجان محقق شده است، اضافه کرد: با وجود فعالیت صد درصدی دو کارخانه آسفالت از ظرفیت چهار پیمانکار نیز استفاده کردیم.

فیروز فر تاکید کرد: در کارخانجات از بهترین مصالح و از بهترین کارخانه قیر استفاده می‌کنیم و از قیر یارانه‌ای فعلاً خبری نیست.

وی در خصوص حفاری شرکت‌های خدمات‌رسان و تخریب آسفالت، افزود: به تمام شرکت‌های خدمات رسان اعلام کردیم که پنج سال اجازه حفاری ندارند و می‌توانیم ادعا کنیم که کیفیت آسفالت ما ۲۰ سال عمر دارد.

شهردار زنجان در خصوص کمبود آب در کارخانه آسفالت گفت: به این منظور از شرکت آب منطقه‌ای در خواست افزایش حقابه دادیم و مجوزهای لازم را صادر کرده‌اند.

کد خبر 589370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.