نگاه ویژه دولت به استان اصفهان/ خبرهای خوشی برای رفع مشکلات آب در راه است

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه خبرهای خوشی از رفع مشکلات آب اصفهان در راه است، گفت: اصفهان در سال‌های گذشته مظلوم واقع شده است، اما به نظر می‌رسد در این دولت نگاه ویژه‌ای در حوزه آب به این استان خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید نادرالاصلی در یک برنامه برخط رادیویی ضمن تبریک ایام دهه ولایت و امامت، اظهار کرد: از ابتدای تشکیل دوره ششم شورای اسلامی شهر ایجاد اجماع و یک‌صدایی در موضوع آب اصفهان در دستور کار شورای ششم قرار گرفت، در این راستا تلاش کردیم تا در جریان سفر رئیس‌جمهور به اصفهان، یک‌صدایی مطالبه آب به عنوان مسئله اصلی استان از سوی تمام مدیران و مردم به گوش دولت برسد.

وی با بیان اینکه مدیریت استان باید دستاوردهای سفر رئیس‌جمهور به اصفهان را بررسی و مطرح کند، افزود: خشکی زاینده‌رود آسیب جدی به مردم استان و فلات مرکزی وارد می‌کند، بنابراین باید تدبیری اساسی برای این مهم مورد توجه قرار گیرد؛ بر این اساس در سفر ریاست‌جمهوری به این موضوع به صورت دقیق پرداختیم و توانستیم ردیف، عنوان و اعتبار خاص برای آب استان دریافت کنیم.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: با توجه به اینکه زاینده‌رود باید همیشه زنده باشد، از این‌رو در تعامل با مردم خوب استان چهارمحال‌وبختیاری باید بتوانیم اتفاقات خوبی را رقم بزنیم، اما آب برای استان‌های جنوبی نیز یک موضوع جدی است و آن‌ها در صدد هستند که آب مورد نیاز خود را از مناطق مرکزی و زاگرس انتقال دهند؛ در این راستا ندای مسئولان استان به این مهم نیز معطوف شد و منابع مالی خوبی در زمینه آب اختصاص یافت.

وی ادامه داد: بر این اساس می‌توانیم بگوییم امیدهای زیادی برای جاری ماندن زاینده‌رود وجود دارد؛ باید با برقراری تعاملات با استان چهارمحال‌وبختیاری مسائل مربوط به تونل یک، دو و سه کوهرنگ بررسی شود؛ همچنین اجرای تونل بهشت‌آباد که یک طرح مصوب است و مطالعات آن در سال‌های قبل انجام و در سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) نیز بر آن تاکید شده است را به صورت جدی دنبال می‌کنیم تا قابلیت عمل و اجرا داشته باشد.

نادرالاصلی با بیان اینکه در استان اصفهان فرصت‌های بهتر و بیشتری داریم که می‌توانیم این فرصت‌ها را به اقدامات عملی برای زنده شدن زاینده‌رود تبدیل کنیم، خاطرنشان کرد: طی بازدید از حوضه آبریز زاینده‌رود اطلاعاتی به دست آوردیم که در این رابطه در آینده‌ای نزدیک اتفاقات و خبرهای بسیار خوبی در زمینه آب برای مردم خواهیم داشت.

وی اظهار کرد: اصفهان در سال‌های گذشته مظلوم واقع شده است، اما به نظر می‌رسد در این دولت نگاه ویژه‌ای در حوزه آب به این استان خواهد شد؛ معتقد هستیم حقابه اصفهان از مسیری که قریب به ۴۰۰ ساله پیش لحاظ شده، پرداخت نمی‌شود، حتی سهم‌آبه آن نیز به دلایل مختلفی مانند کاهش نزولات آسمانی و افزایش مصارف تخصیص داده نشده، کم شده است.

آلاینده‌های تالاب گاوخونی تا شعاع ۵۰۰ کیلومتری حرکت می‌کند

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: مردم اصفهان نباید معطل بمانند و باید راه‌های مختلف را برای رفع مشکلات خود بیندیشند، چرا که راه جدیدتری نیز نسبت به مسیرهای گذشته، برای جاری بودن زاینده‌رود وجود دارد، شهرهای جنوب استان اصفهان مانند سمیرم، دهاقان، شهرضا و مبارکه از نظر آب شرب در وضعیت مناسبی نیستند، این در حالی است که خود، یک پایه تأمین آب مناطق مرکزی هستند به طوری که شنیده شده برای دشت‌های کاشت پسته، آب از این مسیر تأمین می‌شود، بنابراین باید به دنبال راهکارهایی برای رفع مشکلات آب باشیم.

وی گفت: اگر بر مشکلات آب اصفهان تاکید می‌کنیم، معتقد هستیم این موضوع تبعات و معضلات کشوری در پی خواهد داشت؛ همچنین آلایندگی‌های محیط زیست از خشکی تالاب گاوخونی سرچشمه می‌گیرد؛ بر اساس نظر کارشناسان، آلاینده‌های تالاب گاوخونی تا شعاع ۵۰۰ کیلومتری نیز حرکت می‌کند و باید بدانیم تمام این موارد به خشکی زاینده‌رود و مشکلات آب فلات مرکزی مربوط است.

نادرالاصلی افزود: از مدیریت صنایع بزرگ اصفهان می‌خواهیم که پیش‌قدم شوند و به این عرصه ورود کنند و خود اعتبار مورد نظر را پیشنهاد دهند تا اعتبارات خط انتقال آبی تأمین شود و شاهد جاری شدن زاینده‌رود از مسیر دیگری در کنار مسیر اصلی که حقابه اصفهان است، باشیم.

وی تصریح کرد: برای رفع مشکلات آب اصفهان مجموعه اقداماتی باید انجام شود که مقدمات آن شامل مطالعات، مجوزها و ایجاد بسترهای لازم انجام شده است، در این راستا مدیران استان به یک اجماع در این حوزه رسیده‌اند و به این ترتیب اتفاقات خوبی در راه است.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص تشریح اقدامات مدیریت شهری جهت رفع خشکی زاینده‌رود، گفت: شورای اسلامی شهر در موضوع آب، هیچ وظیفه اجرایی ندارد و شهرداری اصفهان نیز یک سهم‌آبه بر از زاینده‌رود بوده و در کنار دیگر مردم اصفهان نیز مطالبه‌کننده است؛ در این رابطه وظیفه شورای اسلامی شهر ایجاد اجماع استانی در زمینه مطالبه آب اصفهان بود که با تلاش‌های بسیار، این مهم تحقق یافت.

وی با اشاره به فعالیت‌های مدیریت شهری در حوزه آب و فضای سبز، اظهار کرد: به مجموعه‌هایی که در حوزه مصرف آب و مدیریت فضای سبز فعالیت می‌کنند، تذکر داده‌ایم و عملکرد این حوزه را کنترل می‌کنیم؛ در هر منطقه‌ای که لازم بوده، سیستم آبیاری محیط زیست مکانیزه شده و تغییر الگوی کاشت درختان نیز در بسیاری مناطق محقق شده است.

برای مدیریت فضای سبز به آب‌های خاکستری نیاز داریم

نادرالاصلی با بیان اینکه برای مدیریت فضای سبز به آب‌های خاکستری نیاز داریم، تصریح کرد: به مجموعه خدمات شهری نیز تاکید شده است که صرفه‌جویی لازم را در استفاده از آب به ویژه آب‌های زیرزمینی داشته باشد، در این میان استفاده از پساب بسیار مؤثر بوده و اقداماتی در این حوزه انجام شده است.

وی تاکید کرد: شاید در بعضی از نقاط شهر آبیاری را به شکل غرقابی می‌بینیم که متأثر از دوران باغ‌شهری اصفهان است، لازم است بدانیم به دلیل نرسیدن آب کافی، بعضی درختان از درون تهی شده‌اند؛ در این راستا تغییر الگوی آبیاری، استفاده از روش‌های هوشمند در آبیاری فضای سبز، مکانیزه شدن و تغییر نوع کشت گونه‌های فضای سبز از جمله اقدامات انجام شده توسط مدیریت شهری برای حفظ فضای سبز شهر اصفهان است.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص پدیده فرونشست در این کلان‌شهر، گفت: معضل فرونشست زمین بارها به عنوان یکی از موضوعات اصلی استان مطرح و نگاه مدیریت عالی استان نیز به این موضوع معطوف شده است؛ تهی شدن سفره‌های زیرزمینی یکی از عوامل این پدیده محسوب می‌شود که این خود ناشی از خشکی زاینده‌رود، استفاده متعارف و غیرمتعارف از چاه‌های مختلف است؛ در این رابطه دستگاه‌های مسئول، مدیریت شهری و دانشگاه در حال انجام مطالعات و برنامه‌ریزی‌های خوبی در این حوزه هستند که امیدواریم نتایج آن را به زودی ببینیم.

وی خاطرنشان کرد: بدون شک موضوع بحرانی فرونشست زمین به موضوع اصلی استان یعنی آب بازمی‌گردد، مردم باید در این زمینه حق طبیعی خود را مطالبه کنند و شورای اسلامی شهر نیز به عنوان یک نهاد مردمی و ذی‌نفع در مسئله آب از طریق مراجع حقوقی این مهم را پیگیری خواهد کرد.

نادرالاصلی با بیان اینکه آب و هوا لازم و ملزوم یکدیگر است، اظهار کرد: مدیریت شهری برای رفع معضل آلودگی هوا اقداماتی را مد نظر قرار داده است، آلودگی هوا علل متعددی دارد که از جمله آن می‌توان به کارخانه‌های صنعتی و حمل‌ونقل اشاره کرد. اصفهان از گذشته به باغ‌شهر معروف بوده است، اما امروز بسیاری از مدیران و حتی افراد نسبت به میزان فضای سبز اصفهان گلایه‌هایی دارند، لذا باید بدانیم فضای سبز یکی از راهکارهای مقابله با آلودگی هوا است.

اصفهان نیازمند ۱۱۰۰ دستگاه اتوبوس شهری است

وی با اشاره به ضرورت تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی، خاطرنشان کرد: اصفهان نیازمند ۱۱۰۰ دستگاه اتوبوس شهری است، در حالی که تنها ۶۰۰ دستگاه اتوبوس در شهر فعال است که با تلاش شبانه‌روزی و تعمیرات مکرر ناوگان اتوبوسرانی سرپا نگه داشته شده است؛ در همین رابطه ابتدا باید زیرساخت‌های توسعه حمل‌ونقل عمومی فراهم شود و سپس مردم را به استفاده از آن تشویق کنیم.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه هم‌زمان با عید سعید غدیر دستگاه حفاری TBMخط دو قطار شهری به ایستگاه کاشانی (چهارسو) رسید، گفت: اتفاقات بزرگی این روزها در زیر شهر اصفهان در حال رخ دادن است، میلیون‌های مترمکعب خاک‌برداری، بتن‌ریزی و سرمایه‌های هنگفت هزینه می‌شود تا یک حمل‌ونقل پاک در اختیار شهروندان قرار دهیم. باز شدن خط فایناس جدید توسط دولت برای ایجاد خط دو قطار شهری اصفهان، خبر خوشی است که این روزها شنیده‌ایم.

وی تصریح کرد: اصفهان یک شهر صنعتی است و به تعبیری آلایندگی کارخانه‌های صنعتی آن را محاصره کرده است، در این راستا مردم اصفهان حق دارند از دستگاه‌ها و صنایع بزرگی که بخشی از آلودگی هوای شهر اصفهان به دلیل وجود آنها است، مطالبه حق و حقوق کنند و برای رفع این معضل خواستار ورودی جدی صنایع را داشته باشند. امروز استفاده از مازوت برای هوای اصفهان سم است، چرا که اصفهان در رأس کلان‌شهرهای کشور در زمینه آلودگی هوا قرار دارد.

نادرالاصلی افزود: مدیریت اصفهان برای تأمین آب شرب مردم اقدامات خوبی را با عنوان سامانه دوم انجام داده است که جای تقدیر دارد.

کد خبر 589369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.