علت مرگ ماهی‌ها در تالاب انزلی چه بود؟+جزئیات

طی روزهای اخیر اخبار و تصاویری از مرگ دسته‌جمعی ماهی‌ها در تالاب انزلی منتشر شد که مسئولان علاوه بر تأیید اخبار، دلایل این موضوع را تشریح کردند.

به گزارش ایمنا، عصر روز _یکشنبه بیست‌وششم تیرماه_ فیلمی در رسانه‌های مجازی روستایی انزلی به اشتراک گذاشته شد که مرگ‌ومیر بالای ماهیان در تالاب انزلی را به تصویر می‌کشید.

محل مرگ‌ومیر این ماهیان غرب شهرستان بندرانزلی و روستای آبکنار اعلام شد، پیش از این نیز بارها هشدارهایی از سوی کارشناسان و بومیان منطقه مبنی بر خشک شدن و کاهش شدید عمق تالاب در این منطقه داده شده بود.

گرمای هوا و کاهش اکسیژن آب عوامل مرگ ماهیان در تالاب انزلی

سیدحسن جعفری سرپرست اداره محیط‌زیست انزلی نیز با تائید این خبر به مرگ‌ومیر بالای ماهیان کپور، سوف و آمور در تالاب انزلی اشاره و اظهار کرد: کاهش میزان اکسیژن آب و کاهش عمق تالاب به ۴۰ سانتی‌متر دلیل اصلی این مرگ‌ومیر است.

گرمای هوا و کاهش اکسیژن آب عوامل مرگ ماهیان در تالاب انزلی

وی علاوه بر کاهش عمق تالاب انزلی، گرمای بیش از حد هوا طی روزهای گذشته را نیز در این مرگ‌ومیر مقصر دانست و از نمونه برداری و بررسی علت مرگ این ماهیان و انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه خبر داد.

کاهش حقابه عامل اصلی خشک شدن تالاب

سرپرست اداره کل شیلات گیلان نیز در سخنانی مشابه علت این مرگ ومیر را کاهش اکسیژن ناشی از گرمی هوا و عمق تالاب انزلی اعلام کرد.

حمیدرضا تقی‌نصیری علاوه بر افزایش دما کاهش میزان حقابه ورودی به تالاب به دلیل استفاده از آب رودخانه‌ها برای مصارف کشاورزی را از دیگر دلایل این مرگ‌ومیر اعلام کرد و افزود: کاهش جریان آب در تالاب انزلی به حیات آن آسیب وارد کرده و باید میزان حقابه ورودی به تالاب انزلی افزایش یابد. پوشش گیاهی به دلیل کاهش عمق تالاب نیز یکی از دلایل تلف شدن ماهیان است. ماهی‌های بزرگ‌تالابی شب‌ها اکسیژن مورد نیاز خود را جذب می‌کنند کاهش اکسیژن می‌تواند مهم‌ترین دلیل مرگ‌ماهیان بزرگ باشد.

گرمای هوا و کاهش اکسیژن آب عوامل مرگ ماهیان در تالاب انزلی

اهمیت موضوع مرگ‌ومیر ماهیان در تالاب بین‌المللی انزلی به عنوان موضوعی فراملی همکاری همه مسئولان کشوری، استانی، شهرستانی، جوامع محلی و ذی‌نفعان تالاب را می‌طلبد تا این اکوسیستم ارزشمند که محل زندگی انواع ماهیان و سایر جانوران است را نجات داده و به دست آیندگان برسانند.

منبع: ایرنا

کد خبر 589318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.