۲۹ تیر ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۰
اتحاد علیه تروریسم

هفتمین اجلاس آستانه در مورد سوریه شامگاه سه‌شنبه به میزبانی ایران و با حضور سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در محل سالن اجلاس سران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، روز دوشنبه _بیست‌وهفتم تیرماه_ وارد تهران شد تا در نشست مذاکرات آستانه با حضور سران کشورهای ایران، روسیه و ترکیه شرکت کند و به جنگ احتمالی ترکیه به شمال سوریه و دیگر مسائل رسیدگی شود.

همچنین برنامه‌ریزی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه اولویت رایزنی‌های رؤسای جمهور دو کشور بوده است. این در حالی است که جدیت روس‌ها نسبت به گذشته در زمینه همکاری‌های اقتصادی با ایران بالاتر است.

پس از سفر اخیر آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان به روسیه، فضای مثبتی نسبت به همکاری‌های اقتصادی با ایران در روسیه ایجاد شده است، همچنین توافق‌های بسیار خوبی در آن سفر امضا شده است. رئیس‌جمهور کشورمان فصل جدیدی از مراودات اقتصادی بین ایران و روسیه را رقم زد و روس‌ها را مطمئن کرد که دولت جمهوری اسلامی در همکاری‌های اقتصادی با روسیه جدی است. همچنین تحریم روس‌ها توسط آمریکا و اروپا موجب شد که روسیه بیش از پیش نیازمند همکاری‌های اقتصادی با ایران شود.

حضور پوتین در تهران که در بحبوحه جنگ اوکراین و پس از سفر بایدن به منطقه انجام می‌شود نشان می‌دهد که روس‌ها تلاش می‌کنند مناسبات خود را با ایران تقویت کنند و ابتکار عمل منطقه‌ای را به دست بگیرند و اجازه جولان به آمریکا و متحدانش ندهند. نوزدهمین دور مذاکرات آستانه درباره بررسی بحران سوریه روز گذشته _سه‌شنبه بیست‌وهشتم تیرماه_ در تهران برگزار شد و ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، رؤسای جمهور روسیه و ترکیه هم به تهران سفر کردند تا درباره اوضاع کنونی سوریه با یکدیگر رایزنی کنند.

این نشست در حالی برگزار شد که ترکیه در هفته‌های اخیر بارها اعلام کرده است که قصد دارد عملیاتی را در شمال سوریه انجام دهد و نگرانی‌ها نسبت به تشدید تنش‌ها افزایش یافته است.

دولت ایران هم که میزبان نشست صلح آستانه است پیش از این درباره هرگونه تنش‌زایی با آغاز این عملیات و افزایش بی‌ثباتی در سوریه هشدار داده است. این سه کشور که دیدگاه‌های متفاوتی درباره سوریه دارند قصد دارند در نشست تهران دیدگاه‌های خود را هماهنگ کنند از تنش و بی‌ثباتی بیشتر در منطقه جلوگیری کنند.

روسیه، ترکیه و ایران در سال‌های اخیر مذاکراتی را درباره سوریه به عنوان بخشی از «روند صلح آستانه» برای پایان دادن به بیش از ۱۱ سال درگیری در این کشور خاورمیانه برگزار کرده‌اند. هرچند ۱۸ دور برگزاری مذاکرات درباره سوریه تاکنون نتایج ملموسی در پی نداشته است، اما رؤسای سه کشور تلاش می‌کنند از افزایش تنش‌ها در سوریه در برهه کنونی جلوگیری کنند. دیدار روز سه‌شنبه همچنین باعث خواهد شد اردوغان اولین دیدار چهره به چهره خود را با رئیس‌جمهور روسیه از زمان آغاز عملیات ویژه نظامی مسکو در اوکراین برگزار کند.

هفتمین اجلاس آستانه در مورد سوریه شامگاه سه‌شنبه _بیست‌وهشتم تیرماه_ به میزبانی ایران و با حضور سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در محل سالن اجلاس سران برگزار شد.

سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران در این اجلاس با اشاره به گذشت حدود ۱۱ سال از آغاز بحران سوریه گفت: ایران همچنان معتقد است تنها راه‌حل بحران سوریه سیاسی است و اقدام نظامی نه‌تنها راهگشا نیست، بلکه به وخامت اوضاع منجر می‌شود.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه هم دیشب در هفتمین نشست سران کشورهای ضامن روند آستانه در سالن اجلاس سران، گفت: روند آستانه تنها پلت‌فرمی است که گام‌های لازم را برای حل بحران سوریه برداشته است. ما از سال ۲۰۱۹ اجازه ندادیم از برخی گروه‌ها استفاده ابزاری شود و اکنون هم به مبارزه با گروه‌های تروریستی ادامه می‌دهیم. از روسیه و ایران هم انتظار داریم در این مبارزه کنار ترکیه باشند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز در این نشست گفت: بسیار مهم است که ایران، روسیه و ترکیه تلاش فراوانی برای کمک رساندن به مردم سوریه برای ساخت‌وساز پسا اختلافی داشته باشند، اقتصاد کشور سوریه را احیا کنند، بخش اجتماعی را برگردانند و مهاجران و پناهجویان و آوارگان داخلی را به خانه‌های خودشان بازگردانند.

بهبود شرایط برای همکاری دو کشور ایران و روسیه

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص سفر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به ایران اظهار می‌کند: در این سفر گفت‌وگوهای دوجانبه به ویژه گفت‌وگوهای مقامات ایران و روس دارای اهمیت خواهد بود.

وی ادامه می‌دهد: گرچه سفر پوتین به تهران برای اولین بار انجام نمی‌شود و پیش از این هم مقامات عالی‌رتبه دو کشور سفرهایی به کشورهای یکدیگر داشته‌اند، اما این سفر در شرایط بحران اوکراین و تشدید تحریم‌های اقتصادی غرب علیه روسیه، فضای مثبت همکاری‌ها، به خصوص در حوزه اقتصاد را بین دو کشور تشدید کرده و تجربه تهران برای دور زدن تحریم‌ها و همچنین وجود ظرفیت‌هایی برای پاسخگویی به نیازهای اقتصادی روسیه از سوی ایران، شرایط را برای همکاری بیشتر دو کشور بهبود بخشیده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان می‌کند: تلاش مقامات آمریکایی برای القای استفاده ابزاری مسکو از تهران در جنگ اوکراین و همچنین فضاسازی منفی جریان غربگرای داخلی برای ایجاد هراس از روسیه در افکار عمومی کشورمان، گویای اهمیت این سفر در شرایط فعلی و نتایج مثبت آن برای خنثی‌سازی خط فشار تحریم ظالمانه کشورهای غربی روی ایران و روسیه و کمانه کردن این تحریم‌ها به سمت خود کشورهای غربی است.

وی تصریح می‌کند: اما نکته مهم موقعیت و وزن ژئوپلیتیک ایران اسلامی در تحولات و معادلات راهبردی منطقه است که هم برای دوستان ایران و هم برای دشمن کاملاً شناخته شده است و از این‌رو آمریکایی‌هایی که از گرفتن یک عکس تبلیغاتی با طرف ایرانی به بهانه ادامه مذاکرات هسته‌ای مأیوس و عصبانی هستند، تلاش دارند با سایه انداختن بر ماهیت و ابعاد اقتصادی این سفر که از روز گذشته تأثیر روانی خود را بر بازار ارز و طلا گذاشته است را ناچیز قلمداد کنند و تاریخ این سفر را که از ماه‌ها قبل و با برگزاری چندین جلسه کارشناسی کارشناسان پیش‌بینی شده بود را در واکنش به سفر نمایشی و التماس‌های نفتی او جلوه دهند که این جای تأسف بسیار برای کشوری دارد که هنوز خود را ابرقدرت می‌پندارد.

معادلات منطقه‌ای و مناسبات بین ایران، ترکیه و روسیه نیازمند حل و فصل است

مصیب نعیمی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص سفر پوتین و نشست مذاکرات آستانه اظهار می‌کند: دیدار سه‌گانه رؤسای جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه در چارچوب مسائل شمال سوریه است که با تنش‌های جدید و تهدیدهایی از جانب ترکیه مطرح شده و بنا است در این دیدار راهکار مناسبی برای حل موضوع با حفظ تمامیت ارضی سوریه عنوان شود.

وی ادامه می‌دهد: انتظار می‌رود با توجه به نوع روابط سه کشور با همدیگر، راهکار مشترکی برای جلوگیری از تنش بیشتر بین ترکیه و سوریه ایجاد شود. اگرچه مباحث دیگری که منطقه و جهان در آن درگیر است در این دیدار مورد توجه قرار خواهد گرفت.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح می‌کند: با توجه به نوع رابطه و سوابق دیدارها و گفت‌وگوهایی که عمدتاً می‌توانست نسبت به دیدگاه‌های مشترک تأثیرگذار باشد انتظار است که این نشست دستاوردهای مطلوبی به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه ادامه تنش بین سوریه و ترکیه به نفع ترکیه نیست، خاطرنشان می‌کند: معادلات جدید منطقه‌ای و مناسبات بین سه کشور با همدیگر نیازمند حل‌وفصل است چرا که شرایط منطقه‌ای به حدی مساعد نیست که با تنش‌های جانبی مواجه باشد.

نعیمی اضافه می‌کند: وقتی سه کشور این موضوعات را می‌پذیرند که با هم به گفت‌وگو بپردازند، نقطه رضایت جدیدی به وجود خواهد آمد که می‌تواند تا حد زیادی راهگشا باشد؛ از این‌رو باید منتظر بود و دید در این دیدار به چه راهکارهای جدیدی دست پیدا می‌کنند.

وی یادآور می‌شود: هم ایران هم سوریه و تا حدی ترکیه با توجه به موقعیت ترکیه و تنش‌های بالایی که بین روسیه و غرب رخ داده است، مصلحت نیست که جبهه جدیدی داشته باشند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل می‌‎گوید: ایران از ابتدا راهکار شمال سوریه را مسالمت‌آمیز دانست و روسیه نیز تقریباً چنین نگاهی دارد و نمی‌خواهد کشورهایی که با آن‌ها ارتباط خوبی دارد درگیر مسائل جنگ شوند.

وی ادامه می‌دهد: موضوع جنگ اوکراین و تنش‌های روزافزون و پیامدها و تصمیماتی که غربی‌ها اتخاذ کردند همچنین تصمیم چند روز پیش روسیه در قطع گاز به کشورهای اروپایی می‌تواند مورد بحث و تبادل نظر قرار بگیرد. اما اینکه در روند گفت‌وگوها بین روسیه، ترکیه و ایران مطرح شده حل‌وفصل بحران شمال سوریه است که هنوز به رغم گذشت ۱۱ سال ادامه دارد و ترکیه خواستگاه‌هایی داشته که مورد قبول سوریه قرار نگرفته و تنش جدیدی را ایجاد کرده است، از این‌رو عنوان نشست آستانه به شکل اصلی سوریه است اما مسائل دیگر منطقه هم مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

کد خبر 589315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.