فروش دلاری فرش در اصفهان/ وضعیت نابسامان صادرات

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش اصفهان با بیان اینکه معامله دلاری فرش تخلف نیست، گفت: به علت وجود تحریم‌ها و خودتحریمی دولتمردان که موانعی برای صادرات ایجاد کرده است، صادرات فرش عملاً انجام نمی‌شود؛ این موضوع صنعت فرش را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با بررسی‌های میدانی میان فروشندگان فرش در اصفهان، این موضوع کاملاً واضح بود که رونق فعالان و تولیدکنندگان این صنف کاهش پیدا کرده است. صنفی که محصول تولیدی آن در تمام جهان ارزشمند تلقی می‌شود، گویا در کشور به فراموشی سپرده شده است و فعالان آن با مشکلات مختلف صادراتی روبه‌رو هستند. به گفته فعالان این صنف، برخی قوانین انگیزه صادرات را از آن‌ها گرفته است؛ زیرا با وجود برخی مقررات مانند تعرفه گمرک ابریشم و بازگشت ارز حاصل از صادرات فرش، شرایط برای صادرکنندگان این صنعت ارزشمند و قدیمی اصفهان سخت شده است.

اما در ادامه بررسی‌ها درخصوص قیمت محصولات، یکی از فروشنده‌های فرش به قیمت دلاری برخی از فرش‌ها اشاره کرد. این فروشنده هنگام ارائه قیمت به مشتری گفت که قیمت برخی فرش‌ها برحسب دلار محاسبه می‌شود. این فروشنده قیمت یک فرش را متری ۱۸۰ دلار محاسبه و به مشتری ارائه کرد و دلیلش آن بود که این محصول در کشورهای دیگر تا متری حدود ۵۰۰ دلار نیز به فروش می‌رسد، بنابراین در ایران نیز قیمت آن با دلار سنجیده خواهد شد که این نوع از ارائه قیمت موجب تعجب مشتریان شد. به همین دلیل قانونی بودن این اقدام را از رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش اصفهان جویا شدیم تا در این خصوص آگاه‌سازی صورت گیرد.

فروش دلاری فرش در اصفهان/ وضعیت نابسامان صادرات

«سعید عصاچی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص خرید و فروش فرش دستباف براساس نرخ دلار، اظهار کرد: فروشندگان فرش دستباف در معامله با گردشگران از دلار برای معامله استفاده می‌کنند. عده خاصی می‌توانند این کار را انجام دهند. مثلاً ممکن است خریداری قصد خرید فرش در مدت زمان طولانی را داشته باشد، بنابراین فروشندگان، قیمت فرش را معادل قیمت روز دلار را محاسبه و در طولانی‌مدت معامله می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه تأیید نمی‌کنم قیمت فرش دستباف در اصفهان برمبنای دلار محاسبه می‌شود، تصریح کرد: همچون سایر کالاها، قیمت دلار بر فرش دستباف نیز تأثیرگذار بوده اما این موضوع به معنای معامله دلاری فرش دستباف نیست.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش اصفهان گفت: ابریشم به کار رفته در تولید فرش دستباف وارداتی است، بنابراین قیمت دلار مستقیماً بر نرخ فرش دستباف تأثیر می‌گذارد. اینکه گفته شده فرش متری ۱۸۰ دلار به فروش می‌رسد، ممکن است در معامله با گردشگران بوده باشد. همچنین تاجران نیز با دلار معامله می‌کنند و این کار تخلف نیست.

عصاچی اضافه کرد: نرخ دستمزد و مواد اولیه تولید فرش به ویژه ابریشم، افزایش قابل توجهی داشته است. همچنین به علت وجود تحریم‌ها و خودتحریمی دولتمردان که موانعی برای صادرات ایجاد کرده است، صادرات فرش عملاً انجام نمی‌شود. این شرایط صنعت فرش را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است.

وی ادامه داد: پیمان تعهد ارزی بازگشت ارز حاصل از صادرات فرش در کمتر از یک‌سال، یکی از موانع صادرات فرش است زیرا زمان به فروش رسیدن فرش مشخص نیست و ممکن است بیش از دو سال به طول بینجامد. همچنین موضوع برگشت فرش و تعرفه گمرک ابریشم نیز در این زمینه مزید بر علت شده است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش اصفهان خاطرنشان کرد: حداقل ۹۰ درصد فرش دستباف تولیدی کشور باید صادر شود تا بتوان گفت وضعیت این صنعت مناسب است زیرا فروش فرش دستباف در داخل کشور به اندازه‌ای نیست که بتواند هزینه‌های تولید آن را تأمین کند.

کد خبر 589290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.