اجرای خیمه‌شب‌بازی «پهلوان کچل» در خانه کودک اصفهان

رویداد خیمه‌شب‌بازی "پهلوان کچل" از سوی خانه کودک با همکاری موزه عروسک‌های کاشان در چند بخش نشست هم‌افزایی و انتقال تجربه ترویج و تولید عروسک‌های بومی، نمایشگاه سیار موزه عروسک کاشان و کارگاه ساخت اسباب‌بازی در دو محل خانه کودک و موزه گرمابه علی‌قلی‌آقا برگزار شد.

به گزارش ایمنا، زهرا کاظمی با اشاره به برگزاری رویداد خیمه‌شب‌بازی "پهلوان کچل" از سوی خانه کودک با همکاری موزه عروسک‌های کاشان اظهار کرد: این رویداد در چند بخش نشست هم‌افزایی و انتقال تجربه ترویج و تولید عروسک‌های بومی، نمایشگاه سیار موزه عروسک کاشان و کارگاه ساخت اسباب بازی از بیست‌وپنجم تا بیست‌وهفتم تیرماه در دو محل خانه کودک و موزه گرمابه علی‌قلی‌آقا برنامه‌ریزی شد.

مسئول خانه کودک افزود: نمایش "دستکشی" پهلوان کچل از قدیمی‌ترین و کهن‌ترین داستان‌های ایرانی است و از عناصر فرهنگ بومی ایران محسوب می‌شود. این نمایش یکی از صورت‌های روایی-آیینی فرهنگ مردم و ادبیات شفاهی اقوام ایرانی است که در قالب دنیای نمایش‌های عروسکی ارائه می‌شود.

به گفته وی، این داستان پنج دسته شخصیت از جمله پهلوان، معلم، عروس و دختر، وروره جادو، شیطان و رستم دارد که این شخصیت‌ها از طریق روایت‌های نمایش‌گونه مفاهیم پهلوانی، جوانمردی و گذشت را با رویکرد طنز و اجرای عروسکی، همراه با موسیقی سنتی اصیل ایران به کودکان آموزش می‌دهند.

مسئول خانه کودک آشنایی مخاطب با گونه‌های مختلف عروسک‌های بومی و فرهنگ پهلوانی که از قدیم در ایران وجود داشته است، آشنایی مردم با فرهنگ آیینی و سنتی ایران به ویژه در بخش عروسک‌های بومی و محلی، توجه به قالب‌های نمایش سنتی و آموزش به کودکان را از جمله اهداف این رویداد دانست و ادامه داد: همچنین در کنار اجرای نمایش، تلاش شده است با برگزاری کارگاه و نمایشگاه، به درک بهتر این مفاهیم توسط کودکان و والدین آنها کمک شود.

وی تصریح کرد: نشان دادن تاریخچه ورود عروسک‌ها و استفاده از آنها، شیوه‌های متفاوت عروسکی مانند خیمه‌شب‌بازی و دستکشی از دیگر مواردی است که در حاشیه این نمایش به بچه‌ها و والدین معرفی می‌شود.

کاظمی اعلام کرد: نمایشگاه سیار موزه عروسک‌های کاشان که عروسک‌های دست‌ساز و بومی ایران را به نمایش گذاشته، برای بچه‌ها بسیار جذاب و دیدنی است، به‌خصوص که درباره چرایی شکل‌گیری عروسک‌ها و کاربرد آنها در فرهنگ ما توضیحاتی ارائه می‌دهند که هم برای کودک و هم برای والدین و بزرگترها جالب است و این نکته را یادآوری می‌کند که این عروسک‌ها و فرهنگ همراه آن را می‌توان احیا و جایگزین عروسک‌های وارداتی کرد.

به گفته وی، کسانی که در کارگاه این رویداد شرکت کردند در عین حال که عروسک‌های دست‌ساز مربوط به دوران قاجار، عروسک‌های مربوط به اقلیت‌ها، فرهنگ‌ها و اقوام مختلف مانند مازندرانی‌ها، قوم لر، بختیاری و قشقایی را از نزدیک دیدند و ارتباط برقرار کردند، امکان خرید عروسک‌ها و بازی‌ها را داشتند.

وی با اشاره به ظرفیت توسعه این رویداد در سطح ملی گفت: این رویداد این امکان را دارد که با هدف احیای فرهنگ ساخت عروسک‌های بومی و محلی با شعرهای فرهنگ عامه توسعه یابد و مخاطبان بیشتری را در سطح وسیع‌تری جذب کند.

موزه سیار عروسک‌های کاشان در خانه کودک اصفهان

امیر سهرابی، بنیانگذار و مدیر موزه عروسک‌های کاشان نیز در این باره گفت: موزه سیار موزه عروسک‌های کاشان با این هدف ایجاد شد که همه کودکان ایران فرصت دیدن و تماشای این موزه را داشته باشند و جریان سیار موزه بتواند به گوشه گوشه ایران و شهرها و روستاهای مختلف برود و موضوع عروسک‌های بومی و اهمیت پرداختن به آنها را هم به کودکان و هم به خانواده‌ها یادآوری و همچنین نگاه‌ها و توجه‌های ملی‌تری را به موضوع عروسک‌های سنتی و اصیل ایران جلب کند.

وی با بیان اینکه عروسک‌های بومی، حاوی و منتقل دهنده عناصر فرهنگی هستند، افزود: با دعوت خانه کودک سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان به این شهر آمدیم تا بتوانیم برای کودکان اصفهان هم برنامه داشته باشیم. در این برنامه، گزیده‌ای از موزه که در ویترین‌های سبک‌تر طراحی شده در معرض دید کودکان و خانواده‌ها قرار می‌گیرد، بخش‌های مختلف تاریخ عروسک‌ها و نیز عروسک‌های نمایشی، بازی، آیینی و عروسک‌های ملل به آنها معرفی می‌شود، همچنین فیلم‌ها و اسناد قدیمی نشان داده شده و حدود یک ساعت بچه‌ها و خانواده‌ها در فضایی قرار می‌گیرند که گویی به بازدید موزه اصلی در کاشان آمده‌اند.

سهرابی ادامه داد: در نمایش پهلوان کچل که از اصیل‌ترین نمایش‌های خیمه‌شب‌بازی ایران است و شهرهای اصفهان و شیراز مهد شکل‌گیری این نوع خیمه‌شب‌بازی هستند، تلاش کردیم این نمایش که در حال فراموشی است را احیا کنیم. این متن نمایشی را بر اساس اسناد قدیمی اصفهان و شیراز نوشتیم، عروسک‌ها را بر همین اساس ساختیم و اکنون یکی از برنامه‌های موزه سیار، ترویج خیمه‌شب‌بازی سنتی پهلوان کچل است که در اصفهان هم با همکاری خانه کودک، چندین اجرا داشتیم، خانواده‌ها و کودکان زیادی استقبال کردند و امیدواریم این تجربه در آینده با دیگر مراکز شهر اصفهان و دیگر مراکز کشور تکرار شود.

کد خبر 589242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.