نیمی از آب زاینده‌رود در بالادست مفقود می‌شود

نماینده مردم خمینی شهر با اشاره به رهاسازی ۲۸ متر مکعب بر ثانیه آب از سد زاینده رود برای تامین آب شرب اصفهان و شرب و صنعت یزد، ‌ گفت: حدود ۲.۸ مکعب این آب به استان یزد و ۱۱ متر مکعب به اصفهان می‌رسد و این عدد نشان می‌دهد که بیش از نصف آب رها شده از سد زاینده رود تا رسیدن به چم‌آسمان مفقود می‌شود.

محمدتقی نقدعلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: با توجه به شبهه‌ای که اخیراً در فضای مجازی ایجاد شده بود که چرا آب تا چم‌آسمان وجود دارد و بعد از این منطقه مفقود می‌شود، برای جمع‌آوری اطلاعات میدانی در قالب تصویر و نمودار برای مردم کشور و استان از این منطقه بازدید کردم.

وی با بیان اینکه آب در سد چم‌آسمان و نزدیک آن مفقود نمی‌شود، افزود: مسئله اینجا است که ۵۰ درصد آب زاینده‌رود در بالادست مفقود می‌شود، زیرا اکنون ۲۸ متر مکعب آب بر ثانیه از بالادست رودخانه برای مصارف شرب اصفهان و شرب و صنعت یزد رهاسازی می‌شود که از این میزان حدود ۲.۸ متر مکعب بر ثانیه این آب به استان یزد و ۱۱ متر مکعب بر ثانیه به اصفهان می‌رسد.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به میزان آب رهاسازی شده از سد زاینده رود، تاکید کرد: این عدد و رقم نشان می‌دهد بیش از نصف آبی که از سد زاینده‌رود رها می‌شود تا رسیدن به محدوده ۱۰۰ کیلومتری از سد زاینده‌رود تا چم‌آسمان که ۶۰ کیلومتر این مسیر در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد، مفقود می‌شود.

وی با اشاره به انتقال آب مفقوده شده به تپه‌های بن، سامان و دیگر اراضی کشاورزی در بالادست، ادامه داد: این آب در باغات گردو، بادام و میوه که در مدت ۲۰ سال اخیر به شکل عجیبی توسعه یافته است به مصرف می‌رسد و تنها آبی که به سد چم‌آسمان می‌رسد همان سهمیه ۱۱ متر مکعبی آب شرب اصفهان و ۲.۸ متر مکعبی آب شرب و صنعت یزد است.

حجت‌الاسلام نقدعلی خواستار توضیح وزیر نیرو در این باره شد و گفت: نخستین مسئله این است که چرا در زمانی که وزیر نیرو از کمبود منابع آب و کسری بارش سخن می‌گوید این کسری در طول مسیر سد تا پایاب توزیع نمی‌شود و تنها باید استان اصفهان بار این کسری را به دوش بکشد، اما بالادست و استان چهارمحال اصلاً احساسی از کمبود بارش نداشته باشد.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بی‌توجهی وزارت نیرو به این موضوع، ادامه داد: وزارت نیرو هیچ تدبیری برای کاهش بارگذاری‌های کشاورزی در بالادست ندارد و پمپ‌های آب با تمام توان در منطقه چهارمحال و بختیاری، بن و سامان در حال کار کردن و انتقال آب هستند.

وی با اشاره به سهمیه آبی که برای صنعت و شرب یزد منتقل می‌شود، گفت: این سهمیه در برخی فصول به مرز سه متر مکعب می‌رسد و پرسش اینجاست که تا چه زمانی مهمانی یزد بر سر سفره زاینده‌رود ادامه خواهد داشت آن‌هم در شرایطی که برداشت آب یزد تنها برای مصارف شرب نیست بلکه نیاز صنعت کاشی و سرامیک و دیگر واحدهای تولیدی را تأمین می‌کند.

حجت‌الاسلام نقدعلی با طرح این پرسش که وزیر نیرو چه تدبیری برای تمام کردن این انتقال نامبارک آب از حوضه زاینده‌رود در دستور کار دارد؟ تصریح کرد: تأمین آب یزد از حوضه زاینده‌رود یکی از طرح‌های نادرست در حوضه زاینده‌رود بود که در دولت‌های قبل اجرا شد و اکنون باید برای رفع این مشکل چاره‌اندیشی شود.

کد خبر 589232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.