اوکراین باتلاق روسیه نمی‌شود

یک کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه اوکراین به باتلاق روسیه تبدیل نخواهد شد، گفت: این جنگ در نهایت به سود مسکو تمام و درگیری روسیه و اوکراین منجر به پررنگ‌تر شدن حضور روسیه در خاورمیانه خواهد شد.

محمد ساجدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درخصوص پیامدهای جنگ اوکراین اظهار کرد: در سال ۲۰۰۷ روس‌ها به غرب هشدار دادند که به اوستیای جنوبی و شمالی نزدیک نشوند اما این اتفاق رخ داد در نتیجه روس‌ها دو منطقه را اشغال کردند و در واقع چراغ قرمز خود را به غربی‌ها نشان دادند.

وی با اشاره به تلاش غربی‌ها برای اشغال کریمه در سال ۲۰۱۴، افزود: روس‌ها بلافاصله این منطقه را اشغال و اعلام کردند که کوچک‌ترین نرمشی در زمینه متحدان خود نشان نخواهند داد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا سال ۲۰۲۱ را آغاز تنش بین روسیه و اوکراین دانست و گفت: هنگامی که اوکراین اعلام کرد قرار است به ناتو بپیوندد، روس‌ها حمله خود را آغاز کردند و سه شرط برای پایان جنگ در نظر گرفتند؛ نخست اینکه دولت اوکراین بپذیرد که کریمه متعلق به روسیه است، شرط دوم اینکه رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کند عضو ناتو نخواهد شد و سوم اینکه دو جمهوری لوهانسک و میسنک متعلق به روسیه باشند.

وی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها اوکراین را باتلاق روسیه می‌دانند، خاطرنشان کرد: برخی معتقدند همان‌طور که آمریکا در افغانستان متوقف شد، روسیه نیز در اوکراین دچار همین وضعیت خواهد شد اما معتقدم اینجا باتلاق روسیه نخواهد شد زیرا پوتین هوشمندانه‌تر از آمریکا برخورد می‌کند.

ساجدی مخالفت روسیه با پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا را درست دانست و گفت: در صورتی که روس‌ها واکنشی به این موضوع نشان نمی‌دادند به‌زودی کشورهای دیگری مانند فنلاند و نروژ نیز خواستار پیوستن به ناتو بودند و همان‌طور که کشور ما نسبت به شمال عراق حساس است و اجازه تجزیه شدن آن‌را نخواهد داد، روس‌ها نیز نسبت به اوکراین حساس هستند، بنابراین با اینکه کسی با جنگ موافق نیست اما به نظر می‌رسد روسیه با حضور خود در اوکراین کار درستی انجام داد.

پررنگ‌تر شدن حضور روسیه در خاورمیانه

وی هدف از آغاز این جنگ را تأمین منافع ملی روسیه دانست و خاطرنشان کرد: معتقدم در نهایت این معادله به نفع مسکو تمام خواهد شد اما از بعد اقتصادی همان‌گونه که اوکراین و روسیه تأمین کننده ۴۰ درصد غلات دنیا به‌شمار می‌آیند و بحران‌های ایجاد شده در تأمین برخی مواد غذایی در دنیا و ایران ناشی از همین موضوع بوده است، درگیری نظامی بین دو کشور اوکراین و روسیه منجر به پررنگ‌تر شدن حضور روسیه در خاورمیانه خواهد شد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه هدف سفر بایدن به منطقه را وزن‌کشی در تبادلات سیاسی دانست و ادامه داد: رئیس‌جمهور آمریکا تلاش کرد در این دیدار موقعیت تضعیف شده آمریکا را در خاورمیانه بهبود بخشد. همان‌گونه که می‌بینید پس از خروج از افغانستان و عراق آمریکایی‌ها در حال ترک گام به گام و تدریجی منطقه هستند و باید از فرصت‌هایی که برای محکم کردن جای پای خود در اینجا دارند استفاده کنند.

وی با اشاره به امضای یک قرارداد ۱۵ میلیارد دلاری بین عربستان و مسکو، گفت: مصر نیز قرارداد مشابهی با روس‌ها امضا کرد و شرایط کنونی نشان می‌دهد آمریکایی‌ها مجبور به ترک منطقه هستند اما تلاش می‌کنند که دوباره شرایط کشورها را برای ایجاد چتر دفاعی بررسی کنند.

ساجدی مسکو را در حال بهره‌برداری از این شرایط دانست و ادامه داد: بعید است که آینده به زیان کرملین تمام شود، به نظر می‌رسد این درگیری فرسایشی خواهد بود اما نه به آن مفهوم که چند سال به طول بینجامد، بلکه استنباط من این است که تا چند ماه آینده تغییرات انجام خواهد شد زیرا اوکراین موقعیت و ابزاری ندارد که کرملین بخواهد با آن بجنگد.

وی درباره احتمال آغاز جنگ جهانی سوم نیز گفت: به نظر می‌رسد که جنگ جهانی اتفاق افتاده است زیرا آمریکا و غرب پشت این موضوع و روس‌ها در برابر آنها قرار گرفته‌اند البته مفهوم جنگ جهانی تغییر یافته زیرا در حال حاضر ابزارها آنقدر مدرن است که درگیری کشورها مانند جنگ جهانی اول و دوم خود را نشان نمی‌دهد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: یکی از پیامدهای خطرناک درگیری اوکراین و روسیه این است که این آتش به اروپای غربی کشیده شود اما در شرایط کنونی موازنه قدرت همچنان به نفع کرملین است و به نظر می‌رسد با همین روند درگیری رو به اتمام خواهد بود.

کد خبر 589180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.