پروژه‌ای کلان در حوزه مدیریت انرژی شهر اصفهان درحال انجام است

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان گفت: راهکار اصلی در مدیریت بهینه مصرف انرژی این است که متولیان شهری بخواهند و بدانند که این چه مزایایی دارد.

فرشاد نصرالهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان برق، ساختمان‌های مسکونی هستند که با گرم شدن هوا و وارد مدار شدن سیستم‌های سرمایشی مصرف برق زیادی را به خود اختصاص می‌دهند.

وی افزود: مهم‌ترین اقدامی که در کوتاه‌مدت می‌تواند اثر قابل توجهی داشته باشد، آموزش و فرهنگ‌سازی به مردم است؛ به نحوی که مزیت کاهش مصرف را درک کنند و بدانند چگونه باید این کار را انجام دهند.

رفتار مردم وابسته به فرهنگ‌سازی و آموزش است

این استاد دانشگاه ادامه داد: در زمینه کاهش مصرف برق، مردم باید دغدغه و انگیزه داشته باشند؛ خیلی از مردم انرژی را برای خودشان نمی‌دانند و به این خاطر توجه زیادی به صرفه‌جویی ندارند.

نصرالهی با بیان اینکه راهکار بعدی برای کاهش مصرف انرژی به ارگان‌ها و سازمان‌های متولی برمی‌گردد، گفت: سازمان‌هایی مانند نظام مهندسی، شهرداری و برق‌منطقه‌ای با در اختیار گذاشتن سایه‌بان‌های یک شکل برای سیستم‌های سرمایشی مثل کولرهای آبی به کاهش مصرف انرژی کمک کنند؛ این راهکار بسیار ساده اما اثرگذار است.

دغدغه کاهش مصرف وجود ندارد

وی خاطرنشان کرد: از ۱۰ سال پیش تا به الان وقتی صحبت از صرفه‌جویی انرژی می‌شود، از آن به عنوان راهکاری لوکس یاد می‌شود. برای مثال کنفرانس‌های متعددی برای مدیریت بهینه مصرف انرژی گذاشته می‌شود اما دغدغه کاهش مصرف در بیشتر برگزارکنندگان این همایش‌ها وجود ندارد؛ چون اگر وجود داشت مدیریت مصرف که به راحتی در کشورهای مختلف انجام می‌شود، در کشور ما هم اجرا می‌شد.

اجرای پروژه‌ای‌کلان برای شهر اصفهان

این استاد دانشگاه گفت: از آن‌جایی که عمده مصرف در حوزه برق مربوط به روشنایی و سیستم‌های سرمایشی و در حوزه گاز به گرمایش مربوط می‌شود، در طرحی که در آن منطقه سپاهان شهر اصفهان به صورت آزمایشی مورد بررسی قرار گرفت بررسی شد که چگونه مدیریت شهری به کاهش انرژی منجر می‌شود.

نصراللهی افزود: بر این اساس، پروژه‌ای کلان برای شهرداری اصفهان انجام شد که بسیار جامع‌تر بوده و از معدود پروژه‌هایی محسوب می‌شود که در این زمینه انجام شده است؛ درواقع یک پروژه پژوهشی کلان با رویکرد اجرایی که نتایج آن کاملاً قابلیت اجرایی دارند.

وی ادامه داد: در این طرح ساختمان‌های شهر اصفهان را تیپ‌بندی کردیم، برای مثال ساختمان‌های مسکونی شامل پنج تیپ متفاوت از نوع ویلایی و آپارتمان‌های تیپ یک تا چهار تقسیم شدند و با نمونه‌برداری، میزان مصرف انرژی هرنوع ساختمان استخراج شد که بعید است در هیچ یک از شهرهای ایران مشابه این اقدام انجام شده باشد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: پس از استخراج اطلاعات راهکارهای کاهش مصرف انرژی را به ضابطه تبدیل شد، درحال‌حاضر تلاش می‌شود این راهکارها به عنوان مصوبات شورا لازم‌الاجرا شود.

نصراللهی خاطرنشان کرد: هدف از اجرای این پروژه آن است که مصرف انرژی کل ساختمان‌های نوساز را که شامل انرژی گاز و برق می‌شود، کاهش داده شود؛ این پروژه میان‌مدت مصرف انرژی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه برخی از مصوبات این پروژه شامل استفاده سامانه‌های خورشیدی و آبگرمکن‌های خورشیدی می‌شود، گفت: یک سامانه خورشیدی ۱.۵ کیلوواتی در استان اصفهان که شامل شش متر مربع پنل خورشیدی است، در سال بیش از ۲,۰۰۰ کیلووات ساعت برق تولید می‌کند؛ از طرفی یک ساختمان مسکونی به‌طورمیانگین حدود ۲,۳۰۰ کیلووات ساعت برق در سال مصرف می‌کند. یعنی این سامانه می‌تواند برق مصرفی یک واحد ساختمان را در طول سال تأمین کند.

پتانسیل بالای اصفهان در استفاده از سامانه‌های خورشیدی

این استاد دانشگاه تاکید کرد: در اصفهان پتانسیل بسیار خوبی در استفاده از سامانه خورشیدی وجود دارد، در صورتی که اگر همین کار در ارومیه انجام شود، با توجه اینکه بازدهی سیستم‌های خورشیدی به واسطه خنک‌تر بودن هوا بیشتر است، می‌توانستیم نهایت ۱,۳۰۰ کیلووات ساعت برق در سال تولید کنیم.

نصراللهی با بیان اینکه این پروژه شامل طراحی شهری نیز می‌شود، گفت: کشیدگی، جهت خیابان‌ها، میزان ارتفاع ساختمان‌ها، مصالح ساختمانی که باید به‌کار رود و… در این پروژه در نظر گرفته شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ساختمان‌های موجود نیز در این پروژه مورد ارزیابی قرار می‌گیرند یا خیر، گفت: درحال‌حاضر این طرح فقط شامل ساختمان‌هایی است که در سال‌های آینده ساخته می‌شود اما امکان انجام پروژه‌ای مشابه با هزینه‌ای کمتر برای ساختمان‌های موجود به واسطه اطلاعات پایه‌ای که در مورد این ساختمان‌ها وجود دارد، هست.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان خاطرنشان کرد: پروژه‌های دانشگاهی صرفاً جنبه علمی را تولید می‌کنند و اجراسازی نیازمند همراهی و ورود نهادهای متولی است؛ راهکار اصلی این است که متولیان شهری بخواهند و بدانند که مدیریت بهینه مصرف انرژی چه مزایایی دارد.

وی گفت: نرم افزار Design Builder را براساس ساختمان‌های موجود و جدید در ایران توسعه داده شد به طوری که با استفاده از این نرم افزار می‌توان مصرف انرژی را محاسبه کرد و راهکارهایی که می‌توان برای کاهش مصرف انرژی ارائه داد را صورت کمی نشان می‌دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان افزود: نرم‌افزاری را اخیراً تولید کرده‌ایم که براساس میزان مصرف انرژی هر ساختمان در هرماه، مشخص می‌کند که چه رتبه و برچسب انرژی باید به آن واحد تعلق بگیرد.

کد خبر 589167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.