پوتین و اردوغان امروز در تهران

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه، بیست‌وهشتم تیرماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عبور از ۶۰ روز گرم بدون خاموشی!» نوشت: این هفته، روند دمای هوا افزایشی پیش‌بینی شده است و امروز و فردا با تداوم جریان گرما، رکورد مصرف برق نیز احتمالاً شکسته خواهد شد چراکه هر یک درجه افزایش دما ۱۵۰۰ مگاوات مصرف برق را بالا می‌برد و اکنون دمای هوای بسیاری از شهرهای ایران بالاتر از ۵۰ درجه سانتی‌گراد قرار دارد.

اخیراً «ناسا» با انتشار نقشه‌ای از کره‌زمین، شهر اهواز را یکی از گرم‌ترین شهرهای جهان در روز ۱۳ ژوئیه (۲۲ تیر) معرفی کرد، با وجود این اما خاموشی‌های دو سال اخیر، امسال تکرار نشد و تأمین برق مشترکان به شکل پایدار است. این درحالی است که در ابتدای دولت سیزدهم تولید برق کشور حدود ۱۵ هزار مگاوات کسری داشت؛ کمبودی که سه برابر مصرف برق تهران برآورد می‌شود.

به این ترتیب، ۶۰ روز گرم امسال بدون خاموشی و قطع برق سپری شده و آنطور که سخنگوی صنعت برق می‌گوید، امید است که با همراهی مردم این شرایط تا پایان فصل گرم تداوم داشته باشد.
«مصطفی رجبی‌مشهدی» در گفت‌وگو با «ایران» ادامه می‌دهد: «این هفته احتمالاً مصرف برق باز هم افزایش خواهد داشت و رکورد جدیدی برای مصرف به ثبت خواهد رسید. در گرم‌ترین هفته سال _از ابتدا تاکنون_ به سر می‌بریم و روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه امکان اینکه مصرف رکورد بزند، وجود دارد. پیش‌بینی ما این است که روز چهارشنبه نیاز مصرف برق کشور بیش از ۶۸ هزار و ۲۵۰ مگاوات باشد.»
او در خصوص اینکه آیا این هفته خاموشی‌های سال گذشته تکرار خواهد شد یا خیر؟ می‌گوید: «تمام تلاش ما این است که خاموشی‌های سال گذشته نه در این هفته و نه در هفته‌های آتی تکرار نشود. اما این مسئله نیازمند همراهی مشترکان نیز هست.

اگر مشترکان همراهی و همکاری خود با صنعت برق را تقویت کنند و در ساعات ۱۲ تا ۱۸ و ۲۰ تا ۲۲ از مصارف غیرضروری برق و استفاده از لوازم برقی پرمصرف بپرهیزند و همینطور دمای کولر گازی را روی ۲۵ درجه و بالاتر و کولر آبی را روی دور کند تنظیم کنند، ممکن است رکورد مصرف امسال این هفته شکسته نشود و در همان محدوده ۶۸ هزار مگاوات باقی بماند. امیدواریم که این اتفاق رخ دهد و با اندکی مدیریت مصرف، همه مشترکان از برق برخوردار باشند.»

پوتین و اردوغان امروز در تهران

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نظم جدید منطقه با سفر پوتین و اردوغان به تهران» نوشت: حضور پوتین در تهران که در بحبوحه جنگ اوکراین و پس از سفر بایدن به منطقه انجام می‌شود نشان می‌دهد که روس‌ها تلاش می‌کنند مناسبات خود را با ایران تقویت کرده و ابتکار عمل منطقه‌ای را به دست بگیرند و اجازه جولان به آمریکا و متحدانش ندهند. نوزدهمین دور مذاکرات آستانه درباره بررسی بحران سوریه امروز (سه‌شنبه) در تهران برگزار می‌شود و ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، رؤسای جمهور روسیه و ترکیه هم به تهران سفر می‌کنند تا درباره اوضاع کنونی سوریه با یکدیگر رایزنی کنند.

این نشست در حالی برگزار می‌شود که ترکیه در هفته‌های اخیر بارها اعلام کرده که قصد دارد عملیاتی را در شمال سوریه انجام دهد و نگرانی‌ها نسبت به تشدید تنش‌ها افزایش یافته است. به گزارش روزنامه وال‌استریت‌ژورنال، به گفته فئودور لوکیانوف، مدیر هیئت مشاوره کرملین در سیاست خارجی و دفاعی، مسکو در این دیدار تأکید خواهد کرد که به‌رغم مشغول بودن در جنگ اوکراین، همچنان بازیگر کلیدی در سوریه خواهد ماند.

این روزنامه نوشته است: «ترکیه به‌عنوان میزبان دو دور مذاکرات شکست‌خورده روسیه و اوکراین، قصد دارد از این ملاقات برای اصرار بر انجام عملیات علیه کردهای شمال سوریه استفاده کند.» گفته می‌شود در نشست تهران در مورد تحولات اخیر در سوریه و مبارزه با تروریسم از جمله علیه داعش و «پ. ک. ک» و بازگشت داوطلبانه پناهجویان سوری به سوریه گفت‌وگو کنند. ترکیه قصد دارد روسیه و ایران را برای انجام عملیات خود در سوریه متقاعد کند، اما روس‌ها پیش‌تر به هرگونه ماجراجویی جدید آنکارا در خاک سوریه هشدار داده‌اند.

دولت ایران هم که میزبان این نشست است پیش از این درباره هرگونه تنش‌زایی با آغاز این عملیات و افزایش بی‌ثباتی در سوریه هشدار داده است.

خبرگزاری فرانسه نوشت: این سه کشور که دیدگاه‌های متفاوتی درباره سوریه دارند قصد دارند در نشست تهران دیدگاه‌های خود را هماهنگ کنند از تنش و بی‌ثباتی بیشتر در منطقه جلوگیری کنند.

روسیه، ترکیه و ایران در سال‌های اخیر مذاکراتی را درباره سوریه به عنوان بخشی از «روند صلح آستانه» برای پایان دادن به بیش از ۱۱ سال درگیری در این کشور خاورمیانه برگزار کرده‌اند. هرچند ۱۸ دور برگزاری مذاکرات درباره سوریه تاکنون نتایج ملموسی در پی نداشته است، اما رؤسای سه کشور تلاش می‌کنند از افزایش تنش‌ها در سوریه در برهه کنونی جلوگیری کنند. دیدار روز سه‌شنبه همچنین باعث خواهد شد اردوغان اولین دیدار چهره به چهره خود را با رئیس‌جمهور روسیه از زمان آغاز عملیات ویژه نظامی مسکو در اوکراین برگزار کند.

پوتین و اردوغان امروز در تهران

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «غوغای شادی مردم در عید ولایت» نوشت: جشن‌های خانگی، حسینیه‌ها، مساجد، ایستگاه‌های صلواتی، میز و صندلی‌هایی که برای برپایی جشن و سرور چیده شده بود، نورافشانی خیابان‌ها، صدای بلند مدح امیرالمومنین (ع) در همه ایران طی دو روز گذشته غوغایی برپا بود؛ غوغایی از شادی و شور برای بزرگداشت عید ولایت، عید سعید غدیر خم.

از دو روز پیش و همزمان با شب عید غدیر، سراسر کشورمان پر شده بود از مظاهر جشن و شادی عید ولایت. چراغانی خیابان‌ها، برپایی ایستگاه‌های پذیرایی با شربت و شیرینی، برگزاری جشن‌ها و جُنگ‌های شادی، کارناوال‌های شادی که با حضور مردم چهره شهرها را متفاوت کرده بود.

در تهران هم روز گذشته مهمانی ۱۰ کیلومتری جشن غدیر از چهارراه ولی عصر (عج) تا چهارراه پارک‌وی با حضور و استقبال بی نظیر مردم، چهره‌های معروف، هنرمندان و ورزشکاران برگزار شد.

در این مهمانی عظیم، هیئت‌های مذهبی، مساجد، گروه‌های جهادی، خدماتی و گروه‌های سرود در طول مسیر موکب‌هایی با برنامه‌ها و رویکردهای مختلف برپا کردند و بعضی آمارها حاکی از توزیع دو میلیون پرس غذا و میان‌وعده برای پذیرایی و ۱۱۰ هزار اسباب بازی برای هدیه به کودکان بود.

نکته جالب هم اینکه در مسیر ۱۰ کیلومتری ۴۰ مجموعه شهربازی برای کودکان برپا شد تا در این عید ساعاتی خوش برای آنان رقم بخورد.

عوامل برنامه عصر جدید، خندوانه، میدون، مل‌مل، منم بچه مسلمان، رنگین‌کمان، خاله شادونه، عمو مهربان و بسیاری از مداحان و خواننده‌های معروف در این مراسم بزرگ حضور داشتند تا در کنار مردم به جشن و سرور بپردازند.

تا جایی که ساعتی پس از آغاز این جشن، ستاد مردمی برگزاری مهمانی ۱۰ کیلومتری در اطلاعیه‌ای با اشاره به حضور بیش از ۲ میلیون نفر در این جشن از مردم خواست از مراجعه به خیابان ولی عصر (عج) خودداری کنند.

در مشهد هم حرم امام رضا (ع) میزبان خیل عظیمی از زائران و مجاوران بود که برای عرض تبریک به ساحت مقدس امام رضا (ع) به حرم مطهر رضوی وارد می‌شدند و صحن و سرای حرم هم با گل‌آرایی و نورپردازی‌ها دیدنی‌تر شده بود.

پوتین و اردوغان امروز در تهران

کد خبر 589162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.